vazduhoplovni časopis bez granica...

Super 30: novi Su-30MKI

F-35B Rusija i Indija su postigle dogovor oko razvoja nove verzije dvomotornog borbenog aviona Su-30MKI pod nazivom Super 30. Novi avion ce imati vektorisani potisak i radar sa faziranom rešetkom s aktivnim elektronskim skeniranjem (Active Electronically Scanned Array Radar – AESAR), koji ce zameniti stari radar N-011M s antenom sa pasivnim elektronskim skeniranjem. Pretpostavlja se, da bi to mogao da bude radar Žuk- MA sa MiG-35. Proizvodac Su- 30MK - "Irkut Corp." tvrdi, da ce Super 50 biti prvi ruski izvozni borbeni avion koji ce biti opremljen takvim radarom. Inace, razvojna verzija Su-30MK je prvi put predstavljena na ruskoj vazduhoplovnoj izložbi MAKS 2009. Bez obzira što je MiG-35 izgubio na takmicenju za indijski višenamenski borbeni avion (MMRCA), njegov novorazvijeni radar Žuk-MA AESA je demonstrirao respektivne mogucnosti, ukljucujuci i môd mapiranja terena i mogucnost da otkrije, prati i uništi ciljeve sa malom radarskom refleksnom površinom. Tokom demonstracijskih letova na MiG-35 jedan indijski pilot je oborio bespilotnu letelicu raketom vazduh-vazduh. U svakom slucaju Super 30 ce i dalje predstavljati usavršavanje bazne verzije Su-30MKI, koji ce, pored širokog spektra ruskog arsenala preciznog oružja, ukljuciti i takva oružja drugih svetskih proizvodaca. Rusi su prihvatili, da na Super 30 integrišu i supersonicnu krstarecu raketu BrahMos, cija masa iznosi preko 2,5 tone. Do sada je naruceno preko 300, a proizvedeno je 170 aviona Su-30MK i oni se nalaze u naoružanju Indije, Alžira i Malezije. (M.S.)

Nove narudžbine za americke helikoptere

Britansko kraljevsko vazduhoplovstvo je potvrdilo, da je od Kompanije "Boeing" narucilo 14 novih helikoptera CH-47 Chinook i petogodišnju logisticku podršku kroz ugovor vredan 1,64 milijarde dolara. Novi helikopteri ce biti isporuceni u konfiguraciji H.6, koja ima novu kabinu (Thales Top Deck). Ista kabina se naknadno ugraduje u i postojecu flotu od 48 helikoptera. Turska je takode potpisla ugovor sa Kompanijom "Boeing" za šest helikoptera CH- 47, vredan preko 400 miliona dolara. U meduvremenu je i firma "Sikorsky" objavila isporuku tri helikoptera S-70i Black Hawk za "neimenovanog kupca", a pretpostavlja se, da je to Saudijska Arabija. Ovaj helikopter S-70i predstavlja internacionalnu verziju helikoptera koja se proizvodi u Poljskoj u fabrici PZL. Model je slican UH-60M, koji koristi americka kopnena vojska. Do sada je u Poljskoj sklopljeno i ispitano šest helikoptera, 10 je planirano za 2012. godinu, a 22 u 2013. godini. "Sikorsky" je u PZL investirao preko 100 miliona dolara i zaposlio preko 2000 ljudi. Takode je najavljena prodaja pet UH-60M (u V.I.P. konfiguraciji) za Arapske Emirate i tri za Tajland, kao i potencijalna prodaja 72 helikoptera UH-60M Saudijskoj Arabiji, kao deo ugovora vrednog 30 milijardi dolara za prodaju aviona F-15 i jurišnih helikoptera. (M.S.)

Jedinstvena verzija A400M

Glavni kupci evropskog transportera A400M (Francuska, Nemacka, Španija, Velika Britanija i Belgija) su se na ovogodišnjem "Buržeu" saglasili da organizuju zajednicku logisticku podršku ovom avionu, kada on ude u operativnu upotrebu. Glavni cilj takvog delovanja je, da se u upotrebu uvede jedinstvena konfiguracija aviona tokom celog veka upotrebe. To je svojevrsni odgovor Amerikancima, koji takvu ideju namecu s avionima C-17 i s Boingovim novim transporterom. Prednosti su ocigledne: moguce je upravljati nabavkom i potrošnjom rezervnih delova za celu flotu aviona, voditi jedinstvene podatke o reursima i otkazima delova, uvesti jedinstven sistem za održavanje aviona i motora, te voditi jedinstvene akcije daljeg usavršavanja i poboljšanja aviona. Ocekuje se, da ovom programu uskoro pristupi i Turska, dok se od sedmog kupca – Luksemburga, koji kupuje jedan avion, ocekuje da prihvati program kroz kooperaciju sa Belgijom. Po svemu sudeci, vreme logike "koliko zemalja – toliko verzija aviona" pred zahtevima racionalizacije i optimizacije troškova nepovratno odlazi u prošlost.

"Ruski vitezovi" lete 20 godina

Na ovogodišnjoj vazduhoplovnoj izložbi MAKS 2011 Rusi su javno prikazali svoj novi nebeski adut, prototip "stelt" borbenog aviona T-50 (ruski akronim PAK FA). Time je i definitivno zaokružena vizija pete generacije borbenih aviona i na Istoku i na Zapadu (F-22 i F-35 u Americi, T-50 u Rusiji i J-20 u Kini). Komandant Ruskog ratnog vazduhoplovstva, general Zelin je rekao, da je T-50 "prioritet prvog reda i da je prilagoden ruskim potrebama uzimajuci u obzir velicinu teritorije i mogucnost delovanja na velikm daljinama". Upravo zbog toga T-50 ima veoma hitan plan razvoja i proizvodnje, sa ciljem da prve isporuke aviona budu obavljene 2013. godine, a da puna serijska proizvodnja krene vec u periodu 2014 – 2015. godina. Do kraja ove godine ce pored postojeca dva prototipa, biti spremna još nova dva primerka aviona. Planirano je, da T-50 zameni Su-27, ali Rusiji treba i lakši avion u klasi F-35, koji ce zameniti MiG-29. To prakticno znaci, da opcija MiG-35D još uvek nije skinuta sa dnevnog reda. Da podsetimo, MiG-35D je verzija dvoseda MiG-35, koja je eliminisana iz daljeg takmicenja za indijski višenamenski borbeni avion. General Zelin je takode naglasio, da rusko RV uskoro treba da primi stotinjak Su-35. Prvi od 48 serijskih aviona je prvi put poleteo prošlog maja. Planirana je i kupovina najmanje 18 primeraka Su-30SM, domace verzije izvoznog Suhoja Su-30MKI sa vektorisanim potiskom. Najavljen je i razvoj novog aviona tipa AWACS pod oznakom A- 100 do 2016. godine, koji ce imati strukturu od Iljušinovog IL-476, novi radar s aktivnom faziranom rešetkom, koji ce moci da otkriva i prati ciljeve na zemlji, kao i niskoletece ciljeve sa malom radarskom refleksnom površinom. Iljušin IL-476 je poboljšana verzija IL-76 sa turboventilatorskim motorima PS-90A. Postojecu flotu ruskih aviona tipa AWACS cini 26 aviona Berijev A-50, baziranih na IL-76. (M.S.)

F-35 u novim problemima

Problemi u razvoju aviona F-35A se i dalje gomilaju. Nakon dvonedeljnog prizemljenja u avgustu, ispitivanja u letu aviona su nastavljena. Objavljeno je, da je došlo do neispravnosti i otkaza regulacijskog ventila, koji je doveo do neadekvatnog rada integrisanog sistema za upravljanje snagom (Integrated Power Package – IPP). Istraživanje uzroka se i dalje nastavlja, uz istovremeno pronalaženje trajnog rešenja. Kakav ce to imati uticaj na tajming razvoja aviona, još uvek nije pozanto. Nagoveštaji iz posljednjeg izveštaja, koji je kongresu poslat u maju, nisu ohrabrujuci. Naime, u tom izveštaju stoji: ogranicenja anvelope leta su pocela ozbiljno da preispituju program; modifikacije u zakonima upravljanja F-35 možda nece biti dovoljne da se isprave neke neželjene karakteristike upravljanja; pojavila su se znatno viša opterecenja strukture od predvidenih... Takode je pod znakom pitanja, da li ce se do 1. oktobra završiti ispitivanje prve verzije softvera, a koji je neophodan za preobuku pilota u vazduhoplovnoj bazi "Eglin". Ispitivanje druge verzije softvera ce poceti u novembru, na osnovu redefinisanog plana ispitivanja, a konacna verzija softvera aviona ce biti raspoloživa sredinom 2015. godine. Verzija F-35B takode ima problema s anvelopom leta i po svemu sudeci, na njoj ce se trebati ugraditi novi sistem spojlera. Bez obzira na brojne probleme, "Lockheed Martin" je dobio novi ugovor vredan 535 miliona dolara za proizvodnju komponenata nulte serije od 38 aviona F-35, ukljucujuci prva dva aviona za Australiju i prva cetiri za Italiju. (M.S.)

Novi B737 MAX

Kompanija "Boeing" je 30. avgusta otkrila B737 MAX, novo ime za dobro prodavanu verziju aviona B737 sa novim motorima. Novi avioni familije 737 ce nositi oznake B737 MAX 7, B737 MAX 8 i B737 MAX 9, a svi su bazirani na Next-Generation 737. Šta ce to doneti MAX? Predstavnici Kompanije odgovaraju: MAX ce doneti maksimalnu efikasnost, maksimalnu pouzdanost i maksimalni komfor putnika. Nazvali smo ga 737MAX zato što optimizira sve što smo mi i naši kupci naucili o dizajniranju, gradnji, održavanju i korišcenju svetski najboljeg putnickog aviona ove kategorije. Avion 737MAX ce sa motorima CFM LEAP-1B štedeti oko 7% goriva u odnosu na svoje buduce konkurente, što ce avio-prevoznicima biti imperativ da uspešno posluju. Osim toga, motori ce biti bolje dizajnirani i zahtevace manje održavanja, a dokazana struktura ce održati postojecih 99,7% polazaka u zakazano vreme. Takode, putnici ce na 737MAX uživati u novoj kabini 737 Boeing Sky Interior. U svakom slucaju, "Boeing" je agresivnim marketingom pokazao da nema vremena ni za kakve "uspavanke" i da njegova služba za razvoj kontinuirano prati stanje na tržištu, predvida potrebe i pravovremeno lansira novitete.