vazduhoplovni časopis bez granica...

am-69

Kineski lovac J-20 »konačna analiza«

Kina je velika zemlja tradicionalnih vrednosti, čije se borbeno vazduhoplovstvo dugo zasnivalo na kopijama starijih tipova aviona MiG i Tupoljev iz 50-ih i 60-ih godina prošlog veka. Čak i tako velika zemlja, miroljubive orijentacije, nije pošteđena pokušaja grabljivaca da je destabilizuju provokacijama secesionističkog Tajvana, ohrabrivanjem težnji tibetanskog budističkog vođe Dalaj Lame za odvajanjem od Kine, umesto traženja prosvetljenja i 'carstva nebeskog' ili korišćenjem medija protiv Kine (filmovi, Internet, Nobelove nagrade opoziciji...). Ko zna koliko bi eskalirao nedavni sukob vlasti i pobunjenika u Velikoj Britaniji da je materijalno-tehnički i organizaciono bio potpomognut spolja!? više o tekstu

»Stelt«–lovac: STVARNE OSOBINE

Početkom 80-ih godina prošlog veka Sovjetski Savez je u naoružanje uveo čak tri nova lovačka aviona izvanrednih aerodinamičkih karakteristika, elektronike i naoružanja. Ubrzo je postalo jasno, da postojeći lovački avioni sa Zapada ne mogu da se nose sa njima u mnogim ključnim parametrima. Zato se pristupilo razvoju lovačkog aviona, koji je trebalo da Amerikancima obezbedi prednost nad protivnikom. Dok su se u javnost plasirale izjave, kako su izvanredne aerodinamičke osobine i manevribilnost ruskih aviona nepotrebne, iza kulisa se ubrzano razvijao lovac koji je trebao da ima iste takve osobine.više o tekstu

49th International Paris air show Le Bourget

Na poslovni uspeh kompanije "Airbus" problemi ove vrste su uticali isto toliko neznatno, koliko i okolnost, da se takođe i za drugi demonstracioni let predviđeni avion kompanije "Airbus" (A400M) borio sa tehničkim problemima i morao je biti izbrisan iz letačkog programa usled registrovanja problema na jednom drugom prototipu. Bilans kompanije "Airbus" ne ostavlja utisak o bilo kakvim problemima – 730 narudžbina u vrednosti od oko 72 milijarde dolara je pribrao evropski proizvođač aviona samo u toku sajma. Kao najveći prodajni šlager na tržištu se pokazao novi srednjelinijski A320 Neo. 667 narudžbina se odnosila na ovu ekonomičnu varijantu A320. Time je najmlađi izdanak kompanije "Airbus", koji treba da se pojavi 2015. godine, poslovno najuspešnija premijera u istoriji vazduhoplovstva.
više o tekstu

Međunarodni avijacijsko-kosmički salon MAKS-2011

Jubilarni deseti Međunarodni avijacijsko-kosmički salon MAKS-2011, koji je održan od 16-21.avgusta, po analizi organizatora je prevazišao sve dosadašnje, jer je okupio 842 izlagača iz 40 zemalja i predstavio 241 vazduhoplov. Na Salonu su potpisani konkretni ugovori na sumu od 7,5 milijardi dolara za kupovimu oko 100 vazduhoplova, a ostvareni su predugovori za još 5 milijardi dolara.
više o tekstu

CIAF 2011

Tradicionalni aeromiting CIAF 2011 (Czech International Air Fest) je održan 3. i 4. septembra 2011. godine u češkom gradu Hradec Kralove. Pored 14 drugih država, učešće sa 3 aviona je uzela i delegacija Vazduhoplovstva Vojske Srbije. U dinamičkom delu programa je učestvovao avion J-22 Orao, a u statičkom delu programa su bili izloženi G-4 Super Galeb i An-26. Aeromitingu je prisustvovalo nekoliko desetina hiljada posetilaca, koji su imali mogućnost da vide oko 40 tipova vazduhoplova, što u letačkom delu programa, što na statičkoj izložbi. Posebnu pažnju je privukao nastup našeg Orla sa potpukovnikom Miodragom Ristićem za komandama, koji je za svoj nastup dobio nagradu organizatora za apsolutno najbolji letatački prikaz pojedinačnim avionom. Iako je pored Orla nastupalo više drugih, tehnički superiornijih vazduhoplova, program potpukovnika Ristića je privukao posebnu pažnju preciznošću izvođenja elemenata, kao i svojom atraktivnošću. Potpukovnik Ristić je istakao, da mu je to najviše priznanje u dosadašnjoj letačkoj karijeri, ali da je to ujedno i priznanje kompletnoj tehničkoj ekipi, kao i celom Tehničkom Opitnom Centru (TOC) i Vazduhoplovstvu Vojske Srbije. više o tekstu

Višeboj jedinica za specijalne namene

Takmičilo se 11 ekipa, a iz inostranstva su se odazvale četiri ekipe iz prijateljskih zemalja – Bugarske, Kipra, Rusije i Grčke. Nakon dva izuzetno naporna takmičarska dana, prvo mesto je osvojila Prva ekipa 63. padobranskog bataljona iz Niša, drugo mesto je pripalo Bataljonu za protivteroristička dejstva iz Pančeva, dok je treće odličje otišlo u ruke Drugog tima 63. padobranskog bataljona. Ekipa srpskih vojnih veterana 63. padobranske brigade, uprkos tome što je takmičenje završila na poslednjem mestu, osvojila je titulu za fer-plej, kao ekipa sa najviteškijim odnosom prema takmičenju i kolegama-takmičarima. Najbolja strana ekipa je bila ekipa specijalnih snaga Bugarske armije, iz čijih je redova bio i najbolji strani strelac vodnik Nikolaj Manov. Ovo takmičenje je od 1972. do 1998. godine održavano u Bugarskoj, gde se ekipa iz tadašnje 63. padobranske brigade takmičila vrlo uspešno. Pošto se u ovo takmičenje više ne održava Bugarskoj, može se slobodno reći, da naš otvoreni višeboj nastavlja tradiciju da se specijalaci iz prijateljskih zemalja takmiče i … naravno druže. više o tekstu

Totalno DRUGAČIJI od drugih

Nedavno su proizvođači poslovnih mlaznjaka objavili rezultate prodaje za prošlu godinu. U ambijentu krize, koju preživljavaju ekonomije širom sveta, bilo je za očekivati da će doći do pada potražnje novih letelica. U segmentu malih poslovnih mlaznjaka firme koje su do sada dominirale tržištem su doživele značajno loše poslovne rezultate. »Cessna« ne pamti lošiju godinu još od 1998. Kupovina Lirdžeta (Learjet) 40XR i 45XR je opala za gotovo dve trećine u odnosu na zlatne dane, a na nizbrdici je i Bičkraft (Beechcraft) koji muku muči sa prodajom Premijera IA i Hokera 400 (Hawker). Da slika ne bude potpuno crna pobrinuo se »Embraer« koji je uneo svežu krv svojim modelima Fenom 100 i 300 (Phenom), a u godini 2010. ukupno je isporučeno 126 Fenoma. više o tekstu

Naučna konferencija o kosmosu

U Moskvi je od 23. do 26. marta 2011. godine održana međunarodna Naučna konferencija "Kosmička rešenja zemaljskih zadataka i problema", posvećena 50-godišnjem jubileju prvog leta u kosmos prvog kosmonauta sveta Jurija Aleksejeviča Gagarina.više o tekstu

DRAGOCENA POMOĆ JUGOSLOVENSKOM VAZDUHOPLOVSTVU

Martovski prevrat i Aprilski rat u Jugoslaviji 1941. godine su pomerili početak Hitlerovog napada na Sovjetski Savez. Veza NOP-a Jugoslavije sa SSSR održavana sve vreme rata, jača nakon razmene vojnih misija početkom 1944. godine. Po oslobođenju Beograda i Srbije u jesen 1944. godine, Sovjetski Savez je uručio obimnu vojnu pomoć NOVJ, u kojoj su bile i dve vazduhoplovne divizije, a školovano je nekoliko hiljada jugoslovenskih vazduhoplovaca. To je bila dragocena pomoć NOVJ u II svetskom ratu, a predstavljala je osnova posleratne izgradnje jugoslovenskog RV i PVO.