AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 72

  ratne mašine...
 

Vazduhoplovna izložba „ILA-2006.“

 
Ovogodišnja vazduhoplovna izložba „ILA-2006.“ je održana na aerodromu “Berlin-Schönefeld« u periodu 16-21. maja u Berlinu. Na izložbi je ucešce uzelo 1.014 izlagaca iz 42 zemlje sveta; izložbeni prostor (zatvoren i otvoren) je obuhvatao površinu od 250.000 m2, a medu mnoštvom novih tehnicko-tehnoloških dostignuca se šepurilo 340 vazduhoplova svih tipova.
(Mato Siladić)

  Kineski “Grom” - Višenamenski borbeni avion JF-17 Thunder -  

Prestanak “hladnog rata” i vrtoglavi porast cena novih borbenih aviona su u velikoj meri smanjili broj novih modela, tako da svaki avion potpuno nove konstrukcije privlaci veliku pažnju. Najnoviji kinesko-pakistanski višenamenski avion JF-17 Thunder predstavlja jedan od retkih novih, a ujedno i relativno jeftinih aviona, tako da može da postane pravi izbor za manje razvijena vazduhoplovstva, kojima treba zamena za legendarni MiG-21.
(Sebastian Baloš)

 

“Brilliant Mariner 2006.”

 
Španski nosac aviona “SPS Principe de Asturias” je bio jedan od ucesnika vežbe “Brilliant Mariner 2006.”, na kojoj su ucestvovali brojni brodovi iz NATO-zemalja. Nosac je tokom vikenda 24-27. marta 2006. godine bio usidren u luci Amsterdam. “SPS Principe de Asturias” (R-11) je perjanica Mornarice Španije i glavni brod borbene grupe, a izgraden je u brodogradilištu Banzan (Banzán´s Shipyards) i 30. maja 1988. godine isporucen španskoj mornarici. Konstrukcija broda je zapoceta 1977. godine, a porinűce je obavljeno 2. maja 1982. godine u ceremoniji, kojoj je prisustvovao licno kralj Don Juan Carlos. Paluba nosaca je dugacka 176 metara i ima specijalnu skakaonicu (ski-jump) pod uglom od 12,5°, koja na 60 metara smanjuje dužinu poletanja aviona Harrier. Zahvaljujuci kombinaciji skakaonice i specijalnog stabilizujuceg repa, nosac aviona je veoma stabilna platforma, cak i u veoma lošim vremenskim uslovima. Skakaonica potpomaže da se smanji potrošnja goriva i poveca nosivost aviona pri poletanju. Na nosac može da se smesti do 12 aviona EAV-8B Harrier i 12 helikoptera, ukljucujuci Sea King AEW, Sea King i Bell 212ASW. (Carlo Kuit & Paul Kievit)

 

 

Priroda kao uzor za anti-g odelo

 
Tokom izvodenja manevara u lę na pilote mlaznih borbenih aviona deluju ekstremne sile ubrzanja. Kao i u vecini modernih ratnih vazduhoplovstava, tako i unemackom »Luftwaffe«, ovim opterecenjima su najizloženiji piloti lovaca, narocito Eurofajtera. Eurofajter se nalazi u grupi takozvanih visokoagilnih borbenih aviona, na kojima se veoma brzo dostižu opterecenja od +9«g«. U taktickim manevrima, koji se primenjuju u ''dog-fajtu'', tj. u bliskoj borbi u vazduhu, takva opterecenja su neizbežna. U takvoj borbi se leti po veoma uskim i kratkim putanjama, odnosno po zaokretima u horizontalnoj i u vertikalnoj ravni. Cilj je, da se protivnicki avion što pre izmanevriše i dovede u nepovoljan položaj u odnosu na vlastitu letelicu, kako bi se ostvarila idealna pozicija za otvaranje vatre. Velicina sile, koja se pri tome javlja, meri se kroz silu gravitacije (»g«). Jedan »g« predstavlja ubrzanja Zemljine teže, što znaci, da opterecenje od nekoliko »g« stvara silu koja je po velicini proporcionalna opterecenju. Na primer, pri opterecenju od +10«g« sila težine pilota mase od 80 kilograma bi iznosila 800 daN - kao sila težine manjeg automobila. I što su strmije, brže i uže putanje kojima lete borbeni avioni, utoliko je vece dejstvo ovih sila. Pri tome je znacajnija dužina trajana opterecenja, nego velicina sile ubrzanja.
(Pripremio: Dragan Antanasijevic)



  biznis klasa...
  Fenomen iz Brazila  
Deset godina nakon ulaska u “prvu ligu” svetske vazduhoplovne industrije, »Embraer” je treci svetski proizvodac aviona za komercijalni putnicki saobracaj, odmah iza firmi “Airbus” i “Boeing”. Sada se brazilski proizvodac sprema za osvajanje sveta poslovne avijacije. Prvi korak je lansiranje dva nova modela – vrlo lakog i lakog dvomotornog, mlaznog poslovnog aviona. Dokle se stiglo u njihovom razvoju i šta imaju da punude, Brazilci su predstavnicima svetskih vazduhoplovnih casopisa predstavili u aprilu u svom sedištu u Sao Žoze Dos Kamposu. Bili smo tamo i prema onome što smo videli, opravdan je Embraerov optimizam, da za deset godina može da bude jedan od tri najveca proizvodaca poslovnih aviona. Fenom je u engleskom jeziku cesto upotrebljavani, kratki oblik imenice fenomen (eng. phenomenon), koja opisuje neobjašnjivu, neobicnu, izuzetnu i posebnu osobu ili pojavu. U najkracem, tako se mogu predstaviti dva najnovija modela u Embraerovoj gami poslovnih mlažnjaka – Fenom 100 i Fenom 300.
(Vladimir Jovanovic)

 

  Extra turboprop  
Samo nekoliko godina unazad avioni sa prefiksom Extra su uglavnom vezivani za mocne akrobatske mašine (posebno Extra 300), koje su osvajale mnoge šampionate. Medutim, Valter Extra, poznati nemacki akrobatski pilot i vlasnik firme koja je proizvodila ove avione, odlucio je da proširi proizvodni asortiman. Pocetkom devedesetih godina je pokrenuo razvoj malog klipnog biznis-aviona, originalnog i dopadljivog dizajna, koji je oznacen kao Extra 400 ili EA-400. Iz njega je ubrzo razvijen i turboelisni EA-500, koji se danas smatra veoma interesantnom tržišnom ponudom.
(Pripremio: Slaviša Vlacic)

 

 

  sam svoj majstor . . .

  MiG-21 MF:
Raritet na polici
 
O znacaju koji avion MiG-21 ima u svetskoj, a i u našoj vazduhoplovnoj istoriji suvišno je ovom prilikom govoriti. Dovoljno je napomenuti, da veliki broj maketara koji rade avione sa domacim oznakama, pre ili kasnije požele da urade i MiG-21. Na tržištu danas postoji relativno dosta maketa aviona MiG-21, i to u razlicitim verzijama. Ja sam imao priliku da izradim dve makete ovog aviona u razmeri 1/48. Jednu je krajem osamdesetih na tržište isporucivao ceški proizvodac “OEZ-Letohrad” (sada se maketa prodaje sa znakom firme “Kopro”), a drugu korejska firma “Academy”. Ova druga je po meni interesantnija, te cu u ovom tekstu probati da je ukratko opišem.
(Nikola Mihaljčić)

 

 

  nebo za hrabre...

  PNebeski sportski vitezovi  
* Na svetskoj olimpijskoj lepotici Jahorini – planini u Republici Srpskoj je ovog proleca održan 1. medunarodni para-ski kup "Jahorina 2006." u veoma uspešnoj organizaciji Padobranskog kluba “Banja Luka”, koji je okupio 32 ucesnika - padobranca iz Srbije i Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Australije u delu planine koji nosi naziv Rajska dolina...
* Ovogodišnje takmicenje za svetski kup avio-modelara 23. SREM-KUP je održano 13. maja u mestu Aradac kod Zrenjanina u organizaciji Aerokluba »Nova Pazova«, a ucestvovalo je 50 takmicara iz Srbije, Slovenije, Hrvatske, Austrije, Madarske, Bugarske, Slovacke i Ukrajine...
* Povodom Spasovdana – krsne slave grada Banja Luke, iznad ovog lepog zelenog grada je održana najveca vazduhoplovna manifestacija u BiH – »Boogie Banja Luka 2006.«, cime su banjalucki sportski padobranci vec održali drugo obecanje dato u prošlom broju »Aeromagazina« i u svoje plodne aktivnosti uvrstili prvi padobranski Boogie okupivši 50 najhrabrijih padobranaca željnih avanture iz Nemacke, Holandije, Kanade, Australije, Republike Srpske i Srbije...
* »Svetski padobranski tim« (World Team) je ovog proleca postavio novi svetski rekord u klasi – velike formacije, kada je na nebu iznad Tajlanda skocilo 400 padobranaca i formirani »cvet« od padobranaca je trajao 4,25 sekundi, cime je ovaj tim oborio dosadašnji sopstveni svetski rekord...
* U udesu balona na topli vazduh, klase AX-8, registarske oznake YU-OAJ, vlasništvo balonarskog kluba „Stribog“, 28. maja 2006. godine je poginuo 33-godišnji pilot Mladan Stojanovic i time zabeležen kao prva žrtva u prvom udesu balona u istoriji našeg vazduhoplovstva... (Pripremila Radmila Tonkovic)

 

 

  arhiv...
  Jed"Hokeri" na braniku otadžbine
 

Prva borba nemackih i jugoslovenskih lovaca u vazduhu iznad ratnog letelišta “Režanovci” kod Kumanova u sam osvit 6. aprila 1941. godine, do danas je imala nezasluženo malo prostora u našoj istoriografiji i javnosti. Razlog za to treba potražiti u cinjenici, da je ovaj dogadaj uvek bio u senci masovnog napada nemacke avijacije na Beograd i herojskog dejstva njegovih branilaca, a sa druge strane i zbog nedostatka relevantnih istorijskih izvora.
Za Štab Vazduhoplovstva Vojske Kraljevine Jugoslavije rat je poceo tog kobnog jutra 6.aprila 1941. godine u 05.10 casova. U to vreme je dežurni oficir u zgradi Komande vazduhopolovstva u Zemunu obavestio šefa Operativnog odseka štaba Operativnog vazduhoplovstva, generalštabnog potpukovnika Andriju Pavlovica, da aerodrom Skopje hitno traži komandu vazduhoplovstva. Dežurni oficir sa skopskog aerodroma, vazduhoplovni porucnik Blagoje Vujic, radio-vezom je obavestio potpukovnika Pavlovica, da se sa pristanišne zgrade aerodroma jasno vidi kako nemacki avioni bombarduju obližnje letelište “Petrovac”, na kojem su se nalazili avioni Dornier Do-17K, koji su pripadali 63. vazduhoplovnoj grupi iz sastava 3. vazduhoplovnog bombarderskog puka, i da se na nebu iznad Kumanova vec vodi borba izmedu naših i nemackih lovaca...
(Petar Bosnić)

 

  Generalni konstruktor Andrej Nikolajevič Tupoljev
 

Andrej Tupoljev je generalni konstruktor ne samo ruskog i sovjetskog, vec i svetskog vazduhoplovstva. Preko šezdeset godina je aktivno delovao u vazduhoplovstvu i za to vreme je preko sto aviona dobilo njegovo ime, od cega je sedamdeset i pet ušlo u serijsku proizvodnju. Tako plodonosan rad se retko može sresti u istoriji svetskog vazduhoplovstva. Pri tome ne treba zaboraviti, da je Tupoljev jedno vreme projektovao avione i u zatvoru.
(B.M.)

 

  IN MEMORIAM - Prof. dr Ilija   Krivošić, dipl.ing.(1944-2006.)
 

Pocetkom juna 2006. godine u 62. godini zauvek nas je napustio profesor dr Ilija Krivošic, redovni profesor Mašinskog fakulteta u Beogradu.
Prof. dr Ilija Krivošic je roden 23.06.1944.godine u Dušanovcu. Mašinski fakultet u Beogradu je upisao 1963.godine, a diplomirao je 1967.godine. Magistarski rad je odbranio 1976., a doktorsku disertaciju "Prilog teoriji strukturalnog prigušenja pri oscilovanju aerotehnickih konstrukcija" 1983. godine. Za redovnog profesora Mašinskog fakulteta u Beogradu je izabran 1991.godine, a od 2001. do 2005. godine prof. Krivošic je bio šef Katedre za vazduhoplovstvo.
Pored nastave na fakultetu, prof. Krivošic je aktivno ucestvovao u velikom broju vazduhoplovnih projekata, od kojih je najveci broj realizovan za potrebe Ratnog vazduhoplovstva i institucija koje su sa RV bile povezane. Ucestvovao je u projektovanju, proracunu i ispitivanju aviona Utva-75, koji je kasnije proizveden u preko 150 komada. Ucesnik je projekta poljoprivrednog aviona "Moma 86", kao i projekta prvog jugoslovenskog višenamenskog helikoptera VNH 90. Bio je i clan tima, koji je radio na projektu prvog domaceg nadzvucnog aviona (NA). Objavio je preko 100 naucnih radova.
Prof. Krivošic je aktivno ucestvovao u privrednom životu naše zemlje - bio je clan Privrednog saveta Privredne komore Beograda, urednik casopisa “Tehnika”, potpredsednik Udruženja vazduhoplovne industrije Srbije. Poslednjih godina bio je ekspert Savezne vlade za dinamiku konstrukcija i teoriju kretanja vozila. U dva mandata je bio clan Saveta Ministarstva za saobracaj i telekomunikacije vlade Republike Srbije.
Biografski i bibliografski podaci ne bi bili dovoljni da bi se prikazao naucni, strucni i pedagoški rad prof. dr Ilije Krivošica. Njegovi studenti, saradnici i kolege ce ga pamtiti kao odlicnog eksperimentatora, vrhunskog predavaca i izuzetnog inženjera, koji je uspešno rešavao probleme iz oblasti vazduhoplovstva. Marljivost, analiticnost i skromnost bile su osobine koje je negovao kod sebe i cenio i kod drugih.
Na Mašinskom fakultetu prof. dr Ilija Krivošic je ostavio neizbrisiv trag kao covek koji je uvek imao svoje mišljenje, ali je poštovao i tude; kompromisan i tolerantan, iskricav i duhovit. Izuzetno je poštovao ljude oko sebe i njihov rad.
Prerana smrt prof. dr Ilije Krivošica predstavlja veliki gubitak za srpsko vazduhoplovstvo, za njegovu porodicu, za saradnike i prijatelje. Vreme pred nama ce taj gubitak ciniti sve vecim.
(Prof dr Dobrila Škataric i mr Aleksandar Grbović)

 

  Gubitak za vazduhoplovnu istoriju
 

U Beogradu je u 77. godini preminuo Petar Bosnic, novinar, publicista i istoricar, koji je, iako mikrobiolog po užoj struci, prakticno ceo svoj život posvetio traganju za istorijskim cinjenicama i istinom u vazduhoplovstvu spasavajuci od zaborava ljude i dogadaje, skidajuci veo mistike i istorijske prašine i rehabilitujuci one licnosti iz naše vazduhoplovne istorije kojima je nanesena bilo kakva nepravda. Dosledan, strpljiv i pedantan – pravi intelektualac i gospodin Bosnic je vredno beležio, istraživao i dokazivao istorijske istine pretocivši ih u nekolike knjižice o 27. martu i 6. aprilu 1941. godine i o vazduhoplovcima tog sudbonosnog doba za naš narod tragajuci po dokumentima, originalnim projektima, crtežima i konstrukcijama letelica, istorijskim faktima i fotografijama mesta stradanja vazduhoplovaca u strašnom II svetskom ratu, te objavljujuci sve to u mnogim casopisima, novinama i knjigama, a naš casopis je odlaskom Petra Bosnica izgubio vrednog i dragocenog saradnika. Zaslužan je za rad Aerokluba “Naša krila” i Aeroserkla kojem je predsedavao, za formiranje i rad Istorijske sekcije pri Udruženju za negovanje vazduhoplovnih tradicija, za dodelu odlikovanja vazduhoplovcima Aprilskog rata posle 60 godina, jednom recju zaslužan je što je poštujuci vazduhoplovne tradicije i cast i ugled vazduhoplovstva vredno pregalacki radio na elitizmu ove casne, teške i odgovorne profesije. Time je ispunio i nastavio rad svog oca Boška Bosnica – predsednika Oblasnog odbora Kraljevskog aerokluba u Bihacu, a nas kao naslednike obavezao da istrajemo i nastavimo njegovo delo zarad svetle buducnosti našeg vazduhoplovstva. Petra Bosnica je smrt prekinula u njegovom životnom projektu – finaliziranju rada na knjizi o lovcu IK-3 (Z) vazduhoplovstva Kraljevine Jugoslavije, što predstavlja veliku štetu za našu istoriju vazduhoplovstva. Neka mu je vecna slava i hvala!
(R.T.)




  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam