AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 70

  ratne mašine...
 

Leteća legenda
MiG-21

 
Krajem pedesetih godina prošlog veka se pojavio lovacki avion, koji je obeležio citavu epohu supersonicne avijacije i koji je postao reper u odnosu na koji su projektovane sledece generacije lovaca. Ono što je AK-47 u streljackom naoružanju, to je MiG-21 u lovackoj avijaciji: ubojit, jeftin, brz, efikasan i pouzdan. Avion je uveden u naoružanje oko 50 zemalja sveta, što predstavlja svojevrstan i neprevaziden rekord za avione te klase. Prototip je poleteo juna 1955. godine, a u naoružanje je uveden 1959. godine, tako da s americkim lovcem F-104A predstavlja prvi lovacki avion klase 2 Maha koji je ušao u operativnu upotrebu. Medutim, za razliku od F-104A, koji je zbog konstrukcijskih problema u americkom naoružanju ostao samo nekoliko godina, a onda je poklonjen prijateljskim zemljama, MiG-21 je postavio nove standarde dugotrajnosti i sigurnosti za drugu generaciju borbenih aviona.
(Nenad Pavlović)

  Nove tehnologije na „vertoletima“  

Vojne i civilne strukture izražavaju visok nivo potreba za helikopterima i „tilt-rotorima“. Razvoj novih heli-tehnologija ima za cilj smanjenje cene projektovanja i proizvodnje sofisticiranih helikoptera i tilt-rotora visoke efikasnosti i ekonomicnosti. Najambiciozniji projekat na polju heli-tehnologija je razvoj „virtuelnog helikoptera“. Primenom tehnologije aktivnog upravljanja i koncepta „adaptivnog rotora“ na helikopterima i tilt-rotorima se dobija optimalna i bezbedna letelica zavidnih performansi i respektivnog komfora.
(Slobodan Mitić)

 

Egzodus “Zmajeva” – Poslednji lętovi austrijskih Drakena –

 
Krajem 2005. godine još jedna stranica istorije ce biti zatvorena, kada i poslednji operativni avioni Saab Draken budu povuceni iz upotrebe austrijskog Ratnog vazduhoplovstva. Povlacenje iz upotrebe austrijskih Drakena je premašilo sve rokove i njihova zamena savremenim lovcima je preko potrebna. Ipak, piloti lovackog puka (1. Staffel) u vazduhoplovnoj bazi “Zeltweg” sa velikom dozom sentimentalnosti izvode svoje poslednje letacke sate na duplim deltašima.
(D. Nouwen i K. Aerts / Aero Topics)

 

 

Plazma-“stelt”

 
Pre kratkog vremena u brojnim novinama i casopisima se pojavila kratka vest, da Rusi u operativnoj upotrebi imaju tzv. plazma-“stelt” avione. I što je još interesantnije, radi se o standardnim aerodinamickim konfiguracijama, koje nimalo ne lice na americke “stelt” avione, kakvi su F-117 ili B-2. Bez obzira koliko vest delovala šokantno, cinjenica je, da su Rusi plazma-uredaje za zaštitu borbenih aviona ponudili tržištu još 1999. godine. Možda je takva vest tada bila inspirisana ratom u SRJ, kada je tržište postalo gladno “stelt” tehnologije, a možda i željom, da se americka superiornost u takvoj tehnologiji svede na prizemne grane. Kako bilo da bilo, ostaje pitanje, da li je to samo bombasticna vest ili realnost, koja ce ponovno skrenuti pažnju strucnjaka i entuzijasta na ruske vazduhoplovne projekte. Suština ideje se sastoji u primeni jonizovanog gasa za smanjenje radarske refleksne površine aviona. I dok o takvoj tehnologiji nema konkretnih i opipljivih dokaza dostupnih javnosti, jedni strucnjaci smatraju da se radi o cistoj „naucnoj fantastici“, a drugi - da je takva tehnologija moguca, pa makar samo u teoriji.
(Mato Siladić)

 

 

“Dubai 2005.”- Poslovi snova

 
Ove godine je u periodu 20-24. novembar po deveti put održana prestižna i vec tradicionalna vazduhoplovna izložba u Dubaiu. Tokom petodnevne izložbe objavljeni su poslovi vredni preko 21 milijarde dolara, što je za trecinu više nego rekordne 2001. godine. Po ostvarenom finansijskom rekordu može se slobodno reci, da vazduhoplovna izložba »Dubai« ravnopravno staje rame uz rame sa najvecim svetskim izložbama, kakve su »Farnboro« i »Burže«. Prodano je cak 197 vazduhoplova, i to su u ogromnoj vecini civilni putnicki avioni, na cemu Dubaiu može da pozavidi bilo koja izložba na svetu. U direktnom suceljavanju Boinga i Erbasa, ovaj put je lovorike pobrao „Boeing”, koji je prodao 66 aviona vrednih 13,18 milijardi dolara, dok je „Airbus” prodao 87 aviona vrednih 9,13 milijardi dolara. (M.S.)

 




  biznis klasa...
  A350 - Novitet u Erbasovoj floti  
Novi A350 je Erbasov odgovor na Boingov B787 Dreamliner. Ovo je još jedan primer Erbasove tradicije progresivnog uvodenja novih i obecavajucih tehnologija i materijala na krilima uspeha dosadašnjih aviona. Avion A350 ce imati bogatstvo inovacija, ali on ipak zadržava veoma važnu i opšteprihvacenu karakteristiku Erbasove familije – unifikaciju, tj. tehnološko zajedništvo sa drugim avionima. Novi materijali, doterana aerodinamika i poboljšani motori su kljucne odlike, koje ce obezbediti da A350 postigne superiornu ekonomiku tokom “životnog veka« i sve zahtevane ekološke standarde širom sveta. Sve u svemu, lansiranje štedljivog aviona je došlo u pravo vreme, jer dalji rast cena goriva na tržištu više nego ikad utice na poslovanje avio-kompanija i više nego ikad zahteva brojne tehnološke inovacije i nove tehnologije na novom avionu.
(Mato Siladić)

 

  »Ipanema« - revolucija u poljoprivrednoj avijaciji  
Da alternativna pogonska sredstva nisu aktuelna samo u auto-industriji svedoci i primer brazilske avio-industrije. Tamo je, inventivnošcu lokalnih strucnjaka, u serijsku proizvodnju uveden avion, koji umesto klasicnog avio-benzina troši etanol!
(Slaviša Vlačić)

 

  100. JUBILEJ FAI  
Na inicijativu aeroklubova iz Francuske, Belgije i Nemacke od 10. juna 1905. godine delegati Olimpijskog kongresa u Briselu donose rezoluciju sa obavezujucom potrebom hitnog formiranja nacionalnih asocijacija i medunarodnog regulatornog tela za sportsko vazduhoplovstvo. Vec 12. oktobra 1905. godine se u Parizu saziva medunarodna aeronauticka konferencija, na kojoj se nakon dva debatna dana 14. oktobra 1905. godine izglasava paket statutarnih propisa i osniva Medunarodna aeronauticka federacija - FAI (Fédération Aéronautique Internationale - The World Air Sports Federation), u koju se uclanilo 8 nacionalnih aeroklubova iz Evrope i SAD. Izvorni principi rada FAI se od samog nastanka baziraju na tome, da je ona medunarodna, neprofitabilna i nedržavna organizacija, a da njene clanice – nacionalne vazduhoplovne asocijacije treba da imaju punu samostalnost i odgovornost u organizovanju i sprovodenju sopstvenih ciljeva i dogovorenih zadataka...
(Radmila Tonković)

 

  Japanski supersonik  
Kako je poznato, najbrži putnicki avion je bio francusko-britanski »Konkord«, sve do njegovog »penzionisanja« 2003. godine. A onda su 2000. godine na scenu stupili Japanci, koji su pokrenuli projekat novog supersonicnog lajnera. Krajnji cilj novog projekta je objedinjavanje prednosti turbomlazne i nabojnomlazne tehnologije u jednoj letelici, kako bi se realizovao avion, koji ce biti brži od Konkorda, tako da rutu Tokio - Njujork može preleteti na visini od 20.000 m za manje od dva sata! Tri velike japanske kompanije – »Kawasaki«, »Mitsubishi« i »Ishikawajima-Harima« su objedinile snage i potencijale za proizvodnju novog avionskog mlaznog motora, koji ce novom nadzvucnom avionu omoguciti da leti pet puta brže od zvuka, a poznat je pod nazivom »Hypersonic Transport Propulsion System« – HYPR. Novi motor predstavlja kombinaciju od dva tipa mlaznih motora – na prednjoj strani je klasican turbomlazni motor, a na zadnjoj strani nabojnomlazni motor. Pri brzinama ispod tri Maha, potisak ce obezbedivati turbomlazni motor, a pri brzinama od preko tri Maha pogon ce postepeno preuzimati nabojnomlazni motor.
(D.K.)

 

 

 

 

  sam svoj majstor . . .

  ORAO - 48 puta manji  
Kao i u nekoliko navrata do sada, «Aeromagazin» nastavlja da prikazuje makete domacih aviona, koje su napravili vredni samograditelji. Jedan od njih je i autor ovog teksta, koji je napravio kalupe i izlio svoju maketu aviona “Orao” u razmeri 1:48. Kako to Nikola radi i kakva su njegova iskustva, saznacete u ovom tekstu! (Nikola Mihaljčić)

 

 

  silikon...

  Battle of Britain II - “Wings of Victory”  
Bitka za Britaniju (10.07 – 15.09. 1940.godine) je vec nekoliko puta poslužila kao tema za kompjuterske simulacije. Sada vec nepostojeca firma “Rowan Software” je 2000. godine na tržište izbacila igru „Battle of Britain II “Wings of Victory“. Autorska firma je propala, ali je grupa entuzijasta odlucila, da nekoliko godina radi na prepravkama i doradi igre.
(Igor Vasiljević)

 

 


  arhiv...
  Najslavniji konstruktorski tandem Mikojan – Gurjevič  

Ove godine se navršava 95 godina od prvog poletanja Ivana Sarica Možda bi naslov trebao da glasi: Mikojan, Gurjevic i MiG, ali on je i ovako veoma indikativan. Radi se o veoma poznatima sovjetskim vodecim avio-konstruktorima, ciji je glavni projekat vojni avion MiG, sa velikim brojem razlicitih varijanti. Ovaj naucno-projektantski par je proslavio sovjetsku i rusku vazduhoplovnu nauku i tehniku i svojim radom i rezultatima u ovoj oblasti zauzeo sam svetski vrh po mnogim dostignucima...
(B.M.)

 

 




  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam