AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 69

  ratne mašine...
 

“MAKS 2005.”

 
Ovogodišnja vazduhoplovna izložba „MAKS 2005.“ održana u periodu od 16. do 21. avgusta u Žukovskom, nedaleko od Moskve, i organizovana sedmi put po redu, ugostila je 654 izlagaca iz 40 zemalja, ukljucujuci 520 ucesnika iz Rusije i Zajednice Nezavisnih Država i 134 iz inostranstva. Tokom izložbe je izveden ukupno 201 let, tokom kojih je utrošeno oko 1000 tona goriva. Posetioci su imali priliku da vide 49 tipova vazduhoplova, ukljucujuci lovce, trenažne avione, helikoptere, bespilotne letelice, strategijske bombardere i transportne, putnicke i sportske avione, kao i brojne raketne sisteme. Izložbeni prostor pod paviljonima je iznosio preko 30.000 m2, a ukupan prostor izložbe je obuhvatao površinu od oko 850.000 m2.
Od inostranih aviona prve borbene linije posetioci izložbe su imali prilike da vide francuski Mirage 2000, americki strategijski bombarder B-1B Lancer, borbene avione F-15 Eagle i F-16 Falcon, koji su u Žukovski stigli sa pratecom ekipom strucnjaka od stotinjak ljudi. Ove godine su na ruskoj izložbi sa svojom avijacijom prvi put ucestvovali Jordan, Finska, Belgija, Holandija, Bahrein, Slovacka i Gruzija.
Izložbi su takode prvi put prisustvovali lideri dva glavna igraca na “svemirskom” tržištu – “European Space Agency” i “Chinese National Space Administration”. Istivremeno je ruska svemirska agencija “Roskosmos” prvi put prikazala model novog Spejs-šatla Kliper u prirodnoj velicini i prezentovala prvi komercijalni turisticki projekat putovanja na Mesec. Procenjuje se, da ce ova dva programa “Roskosmosa” rezultovati u multimilionskim ugovorima za preduzeca iz oblasti svemirske industrije i u mnogobrojnim internacionalnim projektima razvoja visokih tehnologija za ovakve programe. Uz brojne poslovne programe, “MAKS 2005.” je oduševio posetioce i sa spektakularnim akrobatskim programom, u kojem su ucestovavli asovi iz Rusije, Amerike, Italije i Francuske.
(Mato Siladic)

  Grcki aeromiting «Arhandel 2005.»  

Premda je Grcka vec decenijama clanica NATO-pakta, koja uz to ima i veliko i snažno ratno vazduhoplovstvo, aeromitinzi su bili manifestacije kojima se u ovoj državi nije poklanjala preterano velika pažnja. Medutim, ove godine je u mestu Tanagra, koje se nalazi nadomak Atine, po prvi put u grckoj istoriji održan jedan veliki medunarodni aeromiting. Ovaj dogadaj je privukao izuzetno veliku pažnju grcke javnosti, što je rezultovalo posetom od preko 300.000 ljudi. Time je ovaj aeromiting uvršten u red najposecenijih u ovogodišnjoj sezoni. (Slaviša Vlacic)

 

Americki trejner
T-6 Texan

 
Turboelisni trenažni avion tipa T-6A Texan je proizvodac „Raytheon“ dizajnirao kao avion za obuku, koji poseduje veliku slicnost sa lętnim karakteristikama mlaznih aviona. Do sada je u velikoj meri zamenio stare mlažnjake T-37 i T-34C, stare u proseku izmedu 22 i 37 godina. Smatra se, da u odnosu na njih T-6A nudi bolje osobine i znacajna poboljšanja u efikasnosti obuke, zatim u bezbednosti letenja, kao i bolje operativne mogucnosti. Ukupno ce 740 aviona tipa T-6A biti isporuceno americkom Ratnom vazduhoplovstvu (USAF) i mornarici (USN). Period isporuke i prelaska na T-6A je okvirno procenjen na 10 godina, a u tom periodu ce USAF uvesti T-6 u sve specijalisticke centre za osnovnu obuku pilota pocetnika.
(Buša Nikola)


  nebo za hrabre...
  Bezbednost u padobranstvu  

Prosecan broj padobranskih skokova sa smrtnim ishodom na teritoriji SAD zakljucno sa 2004. godinom je iznosio oko 33 godišnje. Medutim, ova prethodna godina se može smatrati “relativno bezbednom” , jer se desio “samo” 21 skok sa fatalnim ishodom, što je dosta ispod proseka. Inace, poslednjih nekoliko godina se beleži pad broja padobranskih skokova sa fatalnim ishodom, ali je alarmantno postalo nešto drugo, a to je - da uzrok mnogih nesrecnih slucajeva postaje neadekvatan izbor glavnog padobrana i njegova eksploatacija. Ova analiza i pregled dogadaja se odnose samo na teritoriju SAD, ali se odredena znanja i iskustva mogu preneti i primeniti i u našem padobranstvu.
(Mladen Dragic)

 

  Jadranski padobranski kup  

Na fudbalskom terenu sportskog centra u Baru od 16. do 18. septembra 2005. godine je održan 18. Jadranski padobranski kup, ciji je organizator bio Aeroklub "Podgorica" iz Podgorice, na celu sa gospodinom Nebojšom Juškovicem. Na ovom takmicenju je ucestvovalo šest ekipa: “Rusija” iz Rusije, “Krila Kvarnera” iz Rijeke - Hrvatska, “Novi Sad” iz SCG, “Špiro Mugoša” iz Podgorice - SCG, “Sveti Ilija” iz Banja Luke – Republika Srpska i “Miks”(Podgorica/Rijeka), a skokovi su izvodeni sa visine od 1100 metara iz helikoptera Mi-8 Vojske Srbije i Crne Gore. Takmicenje je pratilo izuzetno lepo vreme, uz svakodnevno prisustvo velikog broja gledalaca - gradana Bara, koji su toplo i srdacno primili padobrance, a oni su im uzvratili lepim skokovima i izuzetnim takmicarskim rezultatima. Posle osam izvedenih takmicarskih skokova, prvo mesto je zauzela Reprezentacija “Rusija”, druga je bila ekipa Aerokluba “Krila Kvarnera” iz Rijeke - Hrvatska, a trece mesto je zauzela ekipa “Novi Sad”. U pojedinacnoj konkurenciji prvak 18. Jadranskog padobranskog kupa je Ruskinja - Tamara Kacan sa 8 negativnih poena od 10 skokova; drugo mesto je zauzela Olga Lepezina, takode iz Rusije, sa 13 negativnih poena; a trece mesto zauzeo je Željko Žrvnar iz Rijeke. Posao glavnog sudije i ovog puta je odlicno obavio Željko Lolic iz Novog Sada, direktor takmicenja je bio Zuvdija Rašic, a rukovodilac skakanja Duško Grmuša. Dosta uzbudenja publici su priuštili i skokovi tandem-padobranom, jer je više gostiju i gradana Bara iskoristilo priliku da skoce kao putnici u tandem-padobranu zajedno sa iskusnim ruskim padobrancem Sergejem Gusenkom. Pored toga, publika je uživala i u uspelom padobranskom desantu, izvedenom sa visine od 1800 metara. Pored skokova, takmicari su imali priliku da uživaju i u krstarenju prelepim Jadranom, koje je organizovao Aeroklub "Podgorica", pokazavši se i ovog puta kao odlican domacin ovog vec tradicionalnog padobranskog takmicenja.
(Duško Grmuša)
.

 

  SVETSKO PRVENSTVO U PARAGLAJDINGU  

“Svetsko, a naše“
Iako podnaslov asocira na aktuelnu i popularnu TV-reklamu za pivo, ovo je tekst o 3. Svetskom prvenstvu u paraglajdingu - u disciplini precizno sletanje, održanom od 7. do 14. avgusta 2005. godine u našoj zemlji - u Niškoj Banji. Mesto za poletanje pilota paraglajdera je bilo brdo iznad Niške Banje, a mesto za sletanje - stadion u podnožju brda. Visinska distanca koju su piloti preletali od mesta za poletanje do mesta za sletanje je iznosilo nešto više od 350 metara. Disciplina precizno sletanje podrazumeva, da piloti pokušavaju da slete što bliže cilju – „nuli“ precnika 3 cm. Za svaki centimetar udaljenosti od nule pilot dobija jedan negativni poen. Naravno, cilj je, da se sakupi što manje negativnih poena, kako u pojedinacnoj, tako i u ekipnoj konkurenciji.
(Darko Mihajlovic)

 



  biznis klasa...
  Gravitacioni avion  
Koncept kontinualnog lęta bez utroška goriva, bez obzira koliko bi to dobro došlo današnjim avio-kompanijama, ipak zvuci neverovatno za postojeca shvatanja i za uspostavljene standarde u vazduhoplovnoj industriji. Ipak je jedan dizajner - Robert D. Hunt projektovao novi hibridni avion sa fiksnim krilima, nazvan GravityPlane, koji bi trebalo da ima cvrstu strukturu, napravljenu od savremenih kompozitnih materijala, i da leti bez utroška goriva! Gradnja prototipa prvog takvog aviona je zapoceta oktobra 2003. godine na celu sa “Hunt Aviation Corporation”. Avion ima dva pontona (uzgonska tela) napunjena helijumom, sa delta trupom za posadu, putnike i kargo i sa strelastim krilima. S obzirom da hibridni avion koristi tehnologiju planiranja i aerostatickog uzgona, to sama ideja ovakvog kontinualnog l ęta ima mnogo više slicnosti sa primitivnom jedrilicom Leonarda da Vincija, nego sa motornim pogonom brace Wright. Suština lęta gravitacionog aviona se sastoji u sledecem: avion se podiže na principu aerostatike (kao balon ili cepelin lakši od vazduha) i dobija uzgon, jer inertan helijum puni gasne komore u pontonima; okolna atmosfera se sabija u avion, što uzrokuje gubitak aerostatickog uzgona; avion planira na velikom rastojanju zahvaljujuci velikom razmahu krila; turbine za vazduh stvaraju i akumuliraju energiju za vreme jedrenja nadole. A onda se kompletan ciklus ponavlja željeni broj puta!

 

 

  sam svoj majstor . . .

  Svetsko prvenstvo modelskih mlažnjaka  
Mike Sherry iz Engleske i Winnie Ohlgart iz Nemacke su se upoznali na sajmu modelarstva u Dortmundu 1994.godine i razgovarali o buducnosti modelarstva na svetskom nivou. Iz ovog razgovora se izrodila ideja o stvaranju asocijacije, koja bi okupljala sve modelare sveta koji prave mlazne teledirigovane modele aviona. Kako se ideja rodila na štandu DMFV (German Model Fliers Association), kojoj je i najpre predstavljena, naišla je i na veliko razumevanje i entuzijazam upravnog odbora. Veliki i poznati modelarski klub u Neu-Ulm je zatim takode svesrdno prihvata i na aerodromu “Schwaighofen” se pocelo s organizacijom prvog JWM (Jet World Masters)...
(Vitomir Tešanovic)

 

 

  osvajanje svemira...

  Povratak na Mesec  
Pre kraja naredne dekade Nasini astronauti ce ponovno šetati po Mesecu i istraživati njegovu površinu. Ali, za razliku od ranijih dolazaka, astronauti ce ovog puta ostajati na Mesecu, graditi skrovišta i pripremati teren za putovanja na Mars i na druge planete...
(M.S.)

 

 


  arhiv...
  Saric – vojvodanski Ikar-  

Ove godine se navršava 95 godina od prvog poletanja Ivana Sarica na avionu – monoplanu sopstvene konstrukcije i izrade “Saric 1” na Gradskom konjickom trkalištu u Subotici juna 1910. godine. Tadašnja štampa je pisala: “Skršena je madija, sada je publika vec i videla da se krv naše krvi, pilot Ivan Saric, poneo sa vazduhom i – pobedio ga...!” (R.T.)

 

  Sovjetski ženski avio-pukovi  

Uprkos ugovoru o nenapadanju izmedu Sovjetskog Saveza i Nemacke, vec krajem jula 1940. godine je bilo malo medusobnog poverenja i Hitler je u najvecoj tajnosti planirao napad na Sovjetski Savez, a ta invazija je prvobitno trebala da nosi konspirativni naziv "Fritz". Kasnije je taj naziv promenjen u "Barbarossa" po krstaškom germanskom caru Fridrihu Barbarosi, a oznacavao je kôdni naziv za napad na SSSR, koji su izvele jedinice "Luftwaffe" sa 2270 aviona sa više od 500 iznenadnih napada iz vazduha. Hitlerov plan je bio – za 10 nedelja slomiti SSSR. Sovjetska vojska je bila potpuno iznenadena, a sovjetski aerodromi duž zapadne granice su podvrgnuti intenzivnim udarima iz vazduha.
(R.T.)

 

 




  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam