AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 65

  ratne mašine
 

“ORLOVIH” 3O GODINA

 
Nedavno (30. oktobra 2004. godine) se napunilo trideset godina od poletanja prototipa aviona „Orao”. Za ljudski rod to nisu neke godine i vec je uobicajeno da se kaže, kako su to najbolje godine u covekovom življenju. Za avion, ma kakav bio, to su one vec pozne godine postojanja kada se gasi njegova eksploatacija ili kako kažu strucnjaci njegov "životni vek". Covek je nesavršeno bice, tako da ni njegovi proizvodi i pronalasci nisu savršeni, ali je izmislio lepu rec za odumiranje aviona, dok za sebe još nije pronašao lepšu rec od one koja egzistira milenijumima - smrt. U cilju evociranja uspomena na ovaj respektivni projekat naše vazduhoplovne industrije, jednog clana konstruktorskog tima smo zamolili za razgovor o nastanku našeg „Orla” i o onome šta je trebao da bude...
(Razgovor vodio Mato Siladić)

  „CRNI JASTREB“  

Najrašireniji americki helikopter današnjice je UH-60, poznat i kao Crni jastreb. Nastao je sredinom sedamdesetih godina kao zamena za popularni «Hjui» UH-1. I premda više ne pripada tehnickim novitetima, njegove karakteristike i široka primena ga i dalje cine interesantnim. Jedno od sredstava koje danas predstavlja simbol americke vojne moci je i helikopter UH-60 Black Hawk, odnosno „Crni jastreb“. On predstavlja nezaobilazan inventar u svakom scenariju, kojim se docarava americko vojno angažovanje na razlicitim žarištima širom sveta. Slavu je stekao i glavnom ulogom u mracnom antiratnom filmu «Pad Crnog jastreba», u kojem je opisan debakl americke vojne intervencije u Somaliji pocetkom devedesetih godina prošlog veka. Medutim, ova rola nije pomutila njegovu visoku reputaciju koju uživa medu americkim vojnicima, a narocito medu pešadincima, kojima predstavlja svojevrsno «teglece grlo»...
(Slaviša Vlacic)

 

Francuski „MYSTERE”

 
Ne želeci da u razvoju savremenog transsonicnog lovca mnogo zaostanu iza Amerikanaca i Rusa, francuska firma "Dassault" krajem cetrdesetih godina prošlog veka na bazi svog aviona Ouragan razvija avion Mystere. Firmu je osnovao Marcel Bloch, koji je u Drugom svetskom ratu zbog konspiracije promenio ime u Marcel Dassault, jer je pripadao pokretu otpora, pa je to ime zadržao i kasnije. Kako je poznato, teoriju strelastog krila su razvili Nemci nešto pre pocetka Drugog svetskog rata i oni su u ratu jedini i imali takve avione. Posle rata je takvo krilo razvijeno i u saveznickim zemljama, a na osnovu zaplenjenih dokumenata. Ispostavilo se, da strelasto krilo ima i prednosti i mane u odnosu na klasicno krilo, ali su prednosti u transsonicnom opsegu brzina daleko prevazilazile neke nepovoljne karakteristike. Upravo je to bilo odlucujuce za upotrebu strelastog krila na generacijama mlaznih aviona koje su dolazile. Tome nije mogla da odoli ni francuska aerodinamicka škola!
(Nenad Pavlovic)

  Restaurirani Po-2 uskoro na nebu  

U koroškom Aeroklubu “Slovenj Gradec”, u Sloveniji, blizu austrijske granice, nedavno se dogodio istorijski dogadaj. Naime, Alojz Tretjak, clan pomenutog aerokluba, po prvi put je 30. oktobra 2004. godine startovao motor M-11FR na obnovljenom Polikarpovu Po-2. Ovaj izuzetno redak primerak legendarnog lakog dvoseda Po-2 je napravljen 1937. godine, a u tadašnjoj Jugoslaviji je imao registraciju YU-CMY I, serjski broj 0076. Kad restauracija bude potpuno završena, a u trenutku pisanja ovih redova su ostali još samo neki sitni radovi oko okova nosaca motora, to ce biti jedan od retkih Po-2 u svetu, koji je u lętnom stanju. Pomenuti Po-2 je stigao u Jugoslaviju krajem Drugog svetskog rata i upotrebljavan je kao štabni avion, da bi krajem pedesetih godina bio stavljen na raspolaganje Vazduhoplovnom savezu Jugoslavije (VSJ). Najpre se nalazio u Aeroklubu “Titograd”, a onda je stigao u Sloveniju, u koroški Aeroklub “Slovenj Gradec”. U to vreme je na njemu bio instaliran motor Walter minor JW-6/III, izraden po ceškoj licenci u "IMT" u Rakovici...
(Marko Malec)

 

  nebo za hrabre
  Dodela - "Zlatnog orla"  

U prelepom ambijentu restorana "Aeroklub" u Uzun Mirkovoj u Beogradu je 22. januara 2005. godine održana svecanost proglašenja najboljih vazduhoplovnih sportista u 2004. godini, na kojoj su im dodeljene prestižne nagrade Vazduhoplovnog saveza SCG i Medunarodne aeronauticke federacije (FAI). Proglašeni su i državni i svetski rekorderi i po granama vazduhoplovnih sportova nagradeni najbolji sportisti u jedrilicarstvu, padobranstvu, paraglajdingu, raketnom i vazduhoplovnom modelarstvu, motornom letenju i letenju na ultralakim letelicama. Najbolji jedrilicar u 2004. godini je Ivan Filko (AK "Novi Sad"); najbolji padobranci su Ljubiša Naumovic u muškoj i Svetlana Simic u ženskoj konkurenciji (oboje iz AK "Naša krila"-Paracin); najbolji paraglajderista je Zoran Petrovic (PK "Eol"-Kraljevo); najbolji raketni modelari su Zoran Katanic – seniori i Bojan Šegrt – junior (oba iz AK "Sremska Mitrovica"); najbolji vazduhoplovni modelari su Ivan Kolic – senior (AK "Jugo-Beograd") i Stefan Pavelka – junior (AK "Modelar"-Beograd); najbolji motorni pilot je Aleksandar Godic (AK "Naša krila"-Paracin); dok je najbolji pilot motornog zmaja Dragana Poznanovic (VK "Vihor"-Nova Pazova)...
(R.T.)



  Padobranski audio-visinomer  

Još jedan u nizu uredaja, koji služe da povecaju bezbednost padobranca pri izvodenju skokova je audio-visinomer PRO-DYTTER. Ovaj uredaj u pripremi pred skok padobrancu nudi izbor jedne, dve ili tri visine, na kojima dolazi do zvucnog upozorenja, i to u slucajevima, kada se te visine prelece brže nego što je dozvoljeno (u slobodnom padu).Proizvodac audio-visinomera PRO-DYTTER je danska firma LARSEN& BRUSGAARD, koja se pri njegovom projektovanju koristila najnovijim dostignucima mikrokompjuterske tehnologije, kao i saznanjima o parametrima slobodnog pada. Audio-visinomer ovog tipa je u upotrebi još od 1998. godine i smatra se idealnim instrumentom za relative work, skysurfing, freeflying, student, tandem, AFF i slicne discipline…
(Mladen Dragic)

 

 

  silikon

  Pacific Fighters  
Simulacije letenja su jedan od najstarijih žanrova video-igara koji postoji, a kao i svaka druga podvrsta PC-igara doživele su strahovitu transformaciju i napredak. Mnogima od nas je još uvek u secanju izgled tih prvih simuliranih letova, koji su se pojavili pre nekoliko decenija, ali bez obzira na izvesnu dozu nostalgije, niko ih ne bi menjao za ono što pružaju savremeni personalni racunari. Sa njihovim razvojem dostignuti su fantasticni nivoi, koji bi do pre samo nekoliko godina bili okarakterisani kao pusta maštarija. Kompjuterska moc današnjih personalnih racunara je razvijena u toj meri, da razvojnim timovima dozvoljava stvaranje 3D okruženja, koje se veoma malo razlikuje od stvarnog okruženja…
(Đorde Miltenovic)

 

 


  biznis klasa
  DVOKRILCI ZA BUDUCNOST  
Izrada baznog prototipa familije 418 ceka investitora
Proslavama 100 godina od poletanja dvokrilaca brace Rajt, obeležili smo pocetak veka letenja coveka na spravama težim od vazduha. Taj prošli 20. vek ce obeležiti brz razvoj letelica, a mnogi tada rodeni decaci ce svoj životni vek posvetiti usavršavanju ovih letecih objekata. Za dvokrilne letelice naucni doprinos ce dati teorijski rad, potvrdivan eksperimentalnim merenjima u Parizu, ucinjen u francusko-srpskom timu. Naš akademik, profesor dr Miroslav Nenadovic, roden pre 100 godina, bio je zapaženi clan tog tima, koji je definisao optimalni medusobni vertikalni i horizontalni raspored dva pravougaona krila, i dokazo, da ova celina pri kretanju u vazdušnoj sredini ima bolje karakteristike od jednog krila, istog oblika i iste površine. Francusko-srpska optimizacija dvokrilaca je objavljena polovinom tridesetih godina. Najpre su francuski, a zatim i srpski projektanti sagradili jednostavne, a za sportsko letenje i ekonomicne avione, predvidajuci u buducnosti njihovu masovnu primenu. Brz razvoj i narudžbine za opremanje vojske jednokrilnim avionima su potisnuli interesovanje za optimizaciju dvokrilaca. Nastali posleratni period je pokrenuo interes za bezbednost letenja, pa su projektanti stvorili i nove koncepcije optimalnih dvokrilaca, koji su, uz iste performanse i potrošnju goriva, bezbedni na malim brzinama i tehnologicni za proizvodnju, što obezbeduje njihovu nižu prodajnu cenu. U inostranoj vazduhoplovnoj štampi se pokazuju nova koncepcijska oblikovanja dvokrilaca, uz najavu biplana buducnosti. Mi takode cekamo investitora, a familija optimalnih dvokrilaca je oblikovana...
(Dragoslav H. Dimic)

 

  380 REALNOST  
Dok su neki skeptici preispitivali ideju o masovnom vazdušnom putnickom transportu, "Airbus" je uporno nastavio na realizaciji projekta svog novog super džambo-džeta, kojim ce raspršiti ovakve sumnje. U isto vreme je polako ali sigurno sakupljao nove narudžbine od najvecih i najpoznatijih avio-kompanija, koje su procenile, da ce se ljudi u bliskoj buducnosti vratiti vazdušnom saobracaju, kao najbržem, najkomfornijem i najbezbednijem prevozu. A onda su 18. januara 2005. godine "Airbus" i cela Evropa vazduhoplovnoj istoriji poklonili još jedan dogadaj – oficijelno su u Tuluzu u Francuskoj celom svetu prikazali prvi primerak super džambo-džeta A380 u njegovoj pravoj velicini. Skupu su prisustvovali najviši predstavnici zemalja-ucesnica u programu, preko 4.500 zvanica, ukljucujuci i 14 kupaca A380, snabdevaca i podugovaraca, kao i brojni predstavnici medija…
(M.S.)

 

  Embraer 170/190 - Familija na okupu -  
Protekla 2004. godina je predstavljala prekretnicu u razvoju familije Embraerovih novih „malih“ putnickih aviona za prevoz putnika u regionalnom vazdušnom saobracaju. Više nego uspešna godina u razvoju novih modela, koji je zapocet 1999. godine i u koji je uloženo gotovo 900 miliona dolara, kulminirala je prvim zajednickim letom sva cetiri clana familije – Embraer „170“, „175“, „190“ i „195“, obavljenim poslednjih dana stare godine... (Vladimir Jovanovic)


  Novi avion za regionalni saobraćaj  
Narastajuce potrebe ruskih i ukrajinskih avio-prevoznika za avionom koji ce prevashodno biti korišten u regionalnom saobracaju podstakle su ukrtajinski „Antonov“ da razvije potpuno novi putnicki avion. Program razvoja novog aviona, oznacenog kao AN-148, dobio je prioritet tako da je u relativno kratkom roku napravljen prvi prototip. Ovaj avion je javnosti prikazan prvi put 15.oktobra prošle godine na svecanosti u fabrici Aviant, a prvi let zabeležen je 17.decembra 2004.godine. U fazi finalizacije nalaze se još dva prototipa od kojih je jedan namenjen ispitivanjima u letu, a drugi statickim ispitivanjima na zemlji.
(S.V.)


  arhiv
  JACQUELINE "JACKIE" COCHRAN - prva žena brža od zvuka –  
Najslavnija americka avijaticarka Žaklin-Džeki Kokran je za tri nedelje uz nesvakidašnji talenat naucila da leti iz licnog zadovoljstva. U II svetskom ratu je kao ratni pilot letela na bombarderima, a prva je žena-pilot koja je poletela na mlaznom avionu izgradenom 1943. godine. Jedina je žena sa najviše odlikovanja u svetu, nosilac je najviše brzinskih rekorda od svih žena-pilota i prva je žena na svetu koja je letela brže od zvuka, i to 18. maja 1953. godine na mlaznom avionu Sabre F-86E u vazduhoplovnoj bazi "Edvards" u Kaliforniji…
(Radmila Tonkovic)



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam