AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 64

  ratne mašine
 

Vazduhoplovna izložba “Airshow China”

 
“Airshow China” je jedina internacionalna vazduhoplovna izložba, koju je odobrila centralna kineska vlast. Na izložbi su prikazani vazduhoplovni proizvodi u prirodnoj velicini, obavljene su brojne strucne i trgovacke diskusije, obavljena je bogata tehnološka razmena iskustava i održan je sadržajan letacki program. Izložba je trajala u periodu od 1. do 7. novembra u gradu Zhuhai na jugu kineske provincije Guangdong. Petu kinesku vazduhoplovnu izložbu (Fifth China International Aviation and Aerospace Exhibition ili skraceno “Airshow China”) je otvorila akro-grupa“1. avgust” kineskog Ratnog vazduhoplovstva. Na izložbi je ucestvovalo oko stotinu vazduhoplovnih firmi i proizvodaca opreme iz 32 zemlje i regiona sveta. “Airshow China” se održava svake druge godine, a prva izložba je održana 1996. godine. Na prošloj izložbi, održanoj 2002. godine, ucestvovalo je 27 zemalja, a prisustvovalo je oko 30.000 posetilaca. Ovogodišnja izložba je održana na unutrašnjem prostoru od 16.700 m2, što je za 15% više nego 2002. godine. Pravi vazduhoplovni duh su izložbi davala dva vazduhoplovna akrobatska tima "Golden Dream" i “UBB” iz Britanije i tri akro-grupe ratnih vazduhoplovstava Rusije ("Laste"), Francuske ("Patrole" - "Patrouille de France") i Kine (“1. avgust”), koje su tokom izložbe izvodile svoj program. (Mato Siladic)

  DAPEX ’04. - Iberijski rat u vazduhu  

Najvažnija ovogodišnja vežba u kalendaru Ratnog vazduhoplovstva Španije (Ejercito del Aire - EdA) je "DAPEX" (Defensa Aérea Peninsula EXercise), koja je održana u periodu od 1-8. oktobra, a kao i ranijih godina pokrila je celu Španiju, ukljucujuci Baleare i Kanarska ostrva. Primarni cilj vežbe je provera gotovosti vazduhoplovnih sastava i komandi, tokom koje su mobilisani ne samo avioni EF-18 i F.1M, kao udarna pesnica španskih lovackih snaga, nego i širom Iberijskog poluostrva raštrkani transportni avioni i helikopteri.
( Koen Aerts - Aero Topics)

 

Ruske bespilotne letelice

 
U savremenim uslovima se oružani konflikt karakteriše velikom dinamikom izvodenja borbenih dejstava, sa cestim i iznenadnim izmenama operativno-takticke situacije na bojištu. Ta cinjenica postavlja nove kvalitativne zahteve za izvidanje iz vazdušnog prostora, koje mora da obezbedi pracenje potencijalnih stacionarnih i pokretnih ciljeva u realnom vremenu.
(Roberto Dela Crocce)

  Nebeski »Krstaši« i »Gusari«
- Vought F-8 Crusader i A-7 Corsair -
 

Avioni F-8 Crusader i A-7 Corsair II, kompanije "Chance-Vought", su dugo godina predstavljali oslonac americke mornaricke i marinske vazdušne moci. Jednostavne konstrukcije, cvrsto gradeni i izuzetno popularni kod pilota, svaki je u svojoj nameni kao lovac, odnosno jurišnik, postigao vrhunske rezultate. Medutim, veoma je neobican razvojni put, koji je od »punokrvnog« lovca, koji uopšte nije nosio naoružanje za dejstvo po ciljevima na zemlji, doveo do jurišnika sa veoma velikom nosivošcu, najšireg spektra sredstava vazduh-zemlja.
(Sebastian Baloš)

 

  Indijska "Severna zvezda"  
"Hindustan Aeronautics Limited" (HAL) je ove godine proslavila desetogodišnjicu prvog leta prototipa lakog naprednog višenamenskog helikoptera Dhruv. Ostaje otvoreno pitanje, koliko je helikopter zaista napredan, s obzirom na cinjenicu, da je razvoj poceo još pre dvadeset godina. Prica o Dhruvu je puna obrta i problema. Pošto se "Hindustan Aeronautics Limited" dosta oslanjala na strane kompanije, povremeno je dolazilo do problema sa transferom tehnologija, zbog ekonomskih i politickih razloga, što je umnogome usporavalo ovaj program. Indijci su bili uporni, tako da je prošle godine pocelo uvodenje helikoptera u operativnu upotrebu indijske vojske. Helikopter je predviden i za civilne namene, mada ce prioritet u pocetnoj produkciji imati vojska, koja je stalno u pripravnosti zbog tenzija sa Pakistanom. Indijska vlada je kompaniji uputila pismo o namerama nabavke 300 helikoptera, od cega bi polovina bila za vojsku, a ostatak bi išao za civilne agencije. Planirani tempo isporuke je 24 helikoptera godišnje. (Mladen Grahovac)

 

  Aeroklub Tehnicke škole "Petar Drapšin"  
Ovih dana je školski Aeroklub Tehnicke škole "Petar Drapšin" u Beogradu proslavio sedamdeset godina od osnivanja, uporedo sa proslavom osamdesetogodišnjice postojanja Škole. Tradicija školskog Aerokluba je veoma duga, mada je rad Aerokluba bio prekinut u ratnim godinama. Aeroklub je osnovan 10. novembra 1934. godine, a nosio je naziv - Jedrilicarski klub "Naša krila" i osnovni zadatak mu je bio razvoj sportskog jedrilicarstva u Školi. Inicijativa za osnivanje Aerokluba je potekla od ucenika Škole, koji su saradivali sa "Akademskim aeroklubom" na Beogradskom univerzitetu. Prvi rukovodilac Aerokluba je bio inženjer Oleg P. Šehmatov, profesor u ovoj školi. .
(Aleksandar Kusovac)

 


  nebo za hrabre
  "MONTENEGRO OPEN 2004."  

U organizaciji Balonarskog sportskog kluba "Buducnost" iz Podgorice u periodu od 14. do 17. oktobra u Podgorici je organizovan Prvi medunarodni festival balona na topli vazduh na ovim prostorima. Manifestacija je imala za cilj promociju balonarskog sporta kao nove vazduhoplovne sportske discipline i njegovog daljeg razvoja, kako na podrucju Srbije i Crne Gore, tako i šireg rejona, gde je balonarstvo nedovoljno razvijeno ili uopšte ne postoji.
(Zoran M. Zecevic)

 

  silikon

  Novi dodatak za Microsoft Flight Simulator 2002/2004 – MiG-21  
U avgustu 2004. godine na Internetu se pojavio novi dodatak MiG-21 za Microsoft Flight Simulator 2002/2004. Ovaj dodatak se odlikuje realnošcu letacke dinamike proslavljenog ruskog vojnog aviona. Uz visoku realnost letenja, ovaj dodatak nudi još i prirucnik podeljen na više delova. Prvi deo nas vodi kroz slavnu istoriju MiG-21 kao jednog od najpopularnijih lovaca-presretaca. U drugom delu je mala tehnicka ucionica o ovom modelu, koja nam ukratko uz 3D virtuelni prikaz kokpita objašnjava osnovne sisteme koji se nalaze u avionu, te raspored i upotrebu instrumenata u kokpitu. Poslednji deo prirucnika recima i slikom opisuje tehniku pilotiranja i raspored pažnje po proširenom školskom krugu. Razlog realnosti dinamike letenja, ponašanja aviona u vazduhu, te mnogobrojnih dodataka u ovom proizvodu leži u tome, što je proizvodac ovoga dodatka, zagrebacka firma "SOKO Z.I.", sticala iskustva i znanja o avionu MiG-21 tokom razvoja trenažera FTD TL-21 za Ratno vazduhoplovstvo Hrvatske. Firma je 1999. godine oformila jako projektno jezgro za razvoj visokosofisticiranih projekata, tako da se sada bavi razvojem simulatora letenja, simulatora drugih složenih sistema u civilnom i vojnom domenu, sistema za ucenje posredstvom Interneta, te proizvoda razvijenih prema specificnim potrebama kupaca.
(Robert Carapina)

 

 


  biznis klasa
  Skycar – nebeski avio-automobil  
Doktor Paul S. Moller iz Kalifornije je nakon 30 godina istraživackog i inženjerskog rada na letelicama sa vertikalnim poletanjem i sletanjem (Vertical Take-off &Landing – VTOL) uspeo da konstruiše i izradi Skycar M400 – VTOL-letelicu kao brzo, ekonomicno, sigurno, pouzdano, ekološko prevozno sredstvo, koje predstavlja kombinaciju aviona, helikoptera i automobila. Ovaj inovator je do sada na 900 svojih projekata potrošio 200 miliona dolara, utrošivši više od 1,5 miliona covek-sati i 30 godina istraživackog rada. Moller je zasigurno na pragu izrade revolucionarne, pouzdane i stabilne letelice – prevoznom sredstvu sasvim bliske buducnosti, za koju tvrdi, da ce uskoro za svega nekoliko minuta odvoziti poslovne ljude na redovno obavljanje svojih obaveza, uz izbegavanje svakodnevnih drumskih “špica”, a uz užitak u letenju. (Radmila Tonkovic)

 

  M-28 ili »Morski povetarac«  
Praksa, da se proizvodnja pojedinih modela sovjetskih aviona i helikoptera prenosi na saveznike, nije bila tako retka u SSSR. Posebno je karakteristican bio slucaj Poljske, koja je izmedu ostalog preuzela izradu popularnog dvokrilca An-2 i lakog helikoptera Mi-2. SSSR je na taj nacin rasteretio svoje kapacitete za strateški bitnije proizvode, a Poljaci su angažovali svoje fabrike i podizali tehnološki nivo industrije. Na temeljima preuzetih sovjetskih projekata su nastajali derivativi, koji se i danas dobro plasiraju na tržištu. Mada se u vecini slucajeva takvi ugovori ne nalaze na naslovnim stranicama vazduhoplovne štampe, oni su itekako profitabilni, a posebno za zemlje u tranziciji, kakva je i Poljska. (Slaviša Vlacic)

 

  Pobedice dizel-motori  
Tržište motora za avione opšte avijacije doživljava totalni preokret, posle decenija dominacije benzinskih bokser-motora firmi "Lycoming" i "Continental". Na scenu su se vratili dizel-motori, koji su se na trenutke stidljivo pojavljivali u vazduhoplovstvu tokom prvog veka motorne avijacije. Sada su oni ponovno tu i izgleda, da ce ovoga puta i da ostanu. Verovatno se vec na samom pocetku, pa se postavlja pitanje – zašto je trebalo toliko vremena, da bi dizel-motori zasjali u punom sjaju na avionima? U ovom tekstu ce biti ponudeni odgovori za tajne dizel-motora kroz prikaz njihovih prednosti i mana u odnosu na benzinske motore. Takode ce biti prikazani glavni modeli i vodece firme, koje imaju najvece šanse za veliki pazar na ovom perspektivnom tržištu. (Andrija Ekmedžic)

 

  sam svoj majstor
 

Kub u samogradnji

 
PVO sistem SA-6, poznat i kao "KUB", vec se nekoliko decenija nalazi u naoružanju naših raketnih jedinica. S odredenim uspehom je upotrebljavan tokom ratova na prostoru bivše SFRJ, kao i tokom NATO-agresije na našu zemlju. Iznad Republike Srpske Krajine su njime obarane letelice, koje su švercovale naoružanje, a tokom sukoba u Bosni žrtva sistema "KUB" je postao i americki F-16. Fobija, koju su od sistema "KUB" «navukli» zapadni piloti, primorala ih je da lete na vecim visinama. Tokom proleca 1999. godine "KUB" zvanicno nije upisao nijedno obaranje NATO-aviona, ali je cinjenica, da su ešaloni NATO-avijacije zaobilazili zone u kojima se znalo da "KUB" kontroliše.
Ovakav istorijski, odnosno ratni «bekgraund» me je zainteresovao, da sistem "KUB", odnosno njegovo lansirno vozilo, izradim u samogradnji, pošto na tržištu maketa nisam mogao da ga pronadem... (Saša Dinić)

 

 

 


  arhiv
  451MM "Stršljen"  
Pocetkom 1953.godine “Konstruktorska grupa br.9” preduzeca “Ikarus” iz Zemuna, na celu sa majorom Dragoljubom Bešlinom, izradila je idejni pretprojekat lakog jurišnog aviona, kao dalji razvoj aviona S-451M “Zolja”. Novi projekat, oznacen kao J-451MM, zadržao je aerodinamicku konfiguraciju prethodnika, ali sa snažnijom pogonskom grupom od dva turbomlazna motora “Turbomeca” Marbore II i sa vecim dimenzijama, dok se istovremeno prešlo i na stajni trap tipa tricikl, umesto dotadašnjeg repnog tocka...
(Saša Tirnanic)



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam