AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 63

  ratne mašine
 

Helikopteri kao
nebeski fajteri

 
Borbeni helikopteri u savremenom ratu izvode širok spektar zadataka, medu kojima su posebno naglašeni - vatrena podrška i takticko izvidanje. Sa pojavom novih oblika oružane borbe i masovnim korišcenjem helikoptera u lokalnim ratovima, pocetkom 80-tih godina prošlog veka je razmatran još jedan zadatak - borba u vazduhu. Prakticna realizacija osposobljavanja helikoptera za borbu u vazduhu je ostvarena na helikopterima proizvedenim u periodu 1980-1990. godina. Ovi helikopteri se odlikuju novim aerodinamicko-konstrukcijskom koncepcijom, cije su glavne odlike: intenzivna primena kompozita, modernizacija opreme za upravljanje u složenim meteorološkim uslovima i nocu, uvodenje sistema za automatsko upravljanje i digitalnog sistema za upravljanje pogonskom grupom. Helikoteri su opremljeni modernijim sistemom za upravljanje naoružanjem, sa posebnim akcentom na naoružanje za borbu u vazduhu, kojem pripadaju - automatski topovi, navodene rakete malog kalibra i samonavodene rakete v-v. (Slobodan Miljanovic dipl. ing. i Jasna Miljanovic dipl. ing.)

  Dvostruki avio-šou
u Moskvi
 

Ni hladno vreme ni uporna kiša nisu omeli organizatore da sredinom avgusta od 13. do 15. u Moskvi održe istovremeno dve avio-manifestacije "Prvi medunarodni festival svetskih pilotažnih akro-grupa" na podmoskovskom aerodromu "Žukovski" i "Letece legende" u Monjinu kod Moskve. Na "Žukovskom" su leteli najmoderniji avioni, a u Monjinu avioni veterani prošlog veka, ali su svi uspešno i atraktivno demonstrirali svoje letne mogucnosti. Tako su istovremeno na dva mesta obeležena dva važna praznika – Dan RV Rusije i 100-godišnjica rodenja znamenitog ruskog pilota Valerija Ckalova, koji je ranoj fazi razvoja ruske avijacije dao svoj neprocenjiv doprinos.
(prof. Radmila Tonkovic)

 

U poseti rumunskom vazduhoplovstvu

 
Kao novoprimljeni clan NATO i dugogodišnji korisnik sovjetskih aviona, Rumunija izaziva pažnju u pogledu brzine, nacina i sadržaja integracije u ovu vojnu alijansu. Tokom septembra naš saradnik je boravio u poseti RV Rumunije (“Fortele Aeriene Române”) i pripremio ažurnu “sliku i priliku” onog što se dešava u oraganizaciji i opremanju vazduhoplovstva naših komšija. (Pripremili: Paul Kievit & Carlo Kuit / Bronco Aviation)

  Kineski helikopteri  

Dok Ratno vazduhoplovstvo Kine s jedne strane u upotrebu uvodi sopstvene lovce cetvrte generacije, Armijsko vazduhoplovstvo kineske vojske, u cijem sastavu se nalaze helikopterske jedinice, ima problem sa kvantitetom, ali i sa kvalitetom postojecih helikoptera. Kinesko Ratno vazduhoplovstvo je najvece u Aziji i trece po velicini u svetu sa 450.000 ljudi i sa 4000 vazduhoplova. Glavna namena RV je zaštita teritorije i vazdušnog prostora Kine, kao i pružanje vatrene podrške trupama na zemlji. U mirnodopsko vreme pripadnici i sredstva RV ucestvuju u izgradnji zemlje, a u vanrednim situacijama pružaju pomoc u traganju i spasavanju.
(Mladen Grahovac, pilot)

 

  Nosac aviona “President de Gaulle“ -u prvoj borbenoj misiji-  
Ucešce Francuske u borbenim dejstvima na teritoriji Avganistana je bilo kodirano pod nazivom "Operacija Heracles“, u kojoj je aktivnu ulogu odigrao najnoviji nosac aviona na nuklearni pogon francuske RM “Presidente de Gaulle“. Posle prodaje svog nosaca aviona “Fosh“ Brazilu novembra 2001. godine i posle povlacenja nosaca aviona “Klemanso“ iz borbene upotrebe i njegovog ostavljanja u rezervu 1998. godine, “Presidente de Gaulle“ je ostao jedini francuski nosac aviona u operativnoj upotrebi.
(Roberto Della Croce, pilot)

 

  Iljušinov “pogodak”  
U momentu raspada SSSR malo ko je mogao da poveruje, da ce se sovjetska vazduhoplovna industrija okrenuti komercijalnim programima lake avijacije, koji su decenijama bili monopol velikih zapadnih proizvodaca poput Pajpera ili Cesne. Još manje je moglo da se pretpostavi, da ce projekat takvog aviona postati isplativ. Ovu barijeru je probio Iljušinov model Il-103, ciji je razvoj pokrenut pocetkom devedesetih godina prošlog veka.
(Slaviša Vlačić)

 

  Lovacki asovi i njihove pobede - mit ili stvarnost -  
Još od prvih borbi u vazduhu pojavljuje se problem verifikacije i priznavanja prijavljenih pobeda. Razlicite zemlje i njihove vazduhoplovne komande imaju razlicit pristup ovom problemu i razlicite metode verifikacije. Mnogi podaci su korišceni i u propagandne svrhe, a deo njih je ipak prihvacen kao “relevantan istorijski podatak”. Neka novija istraživanja pokazuju, da je bilo preterivanja s obe strane – i pobednika i poraženih.
(Nenad Pavlovic, dipl. ing.)

 

  "Sky Point" nova ideja za školske avione  
Leteti sa malo uloženih sredstava, a osecati se kao da se nalaziš u kokpitu vojnog mlažnjaka, san je vecine pilota. U fazi obuke, gde se pilot-ucenik upoznaje sa letelicom i njenim mogucnostima važnu ulogu bi trebalo da dobije ergonomski dobro dizajnirana kabina, kao i visok nivo preglednosti. U osmišljavanju moga koncepta vodio sam se idejom o dobijanju funkcionalne, a sa estetske strane avangardne konfiguracije elemenata letelice, koja predstavlja bazu za nastajanje buducih školskih aviona. Dizajnirana je tako, da može da ispuni i složenije zadatke zadane od strane posade, da veoma lako podnosi visok "g" faktor opterecenja, kao i mogucnost letenja u širokoj anvelopi leta. To znaci, da bi piloti na njemu imali osecaj, kao da lete na Super Galebu iIi na britanskom trejneru Hawk, a ne na elisnom avionu. Njegov aerodinamicki profil i odlican odnos potisak/masa bi davali odlicne lętne performanse, a avion je niskokrilac sa potisnom elisom. "SKY POINT" je potpuno originalan dizajn i ima formu mlaznog trejnera. Krila bi bila uradena sa primenom najsavremenijih aeroprofila i s automatski obarajucom napadnom ivicom - s obaranjem u manevru pri poletanju i sletanju. Iza krila oko lopatica propelera bi se nalazio aerodinamicki oblikovan omotac, koji bi bio povezan u cetiri tacke i omogucavao bi vecu stabilnost u poletanju i sletanju, a poboljšao bi i stabilnost leta. Hidraulicki stajni trap bi bio tipa tricikl sa prednjom nosnom nogom, a druga dva bi bila povezana sa površinom krila. U kokpit bi se mogla integrisati najnovija digitalna oprema, sa podacima vezanim za let, u svim meteorološkim uslovima, kao i sa podacima o radu motora i o ostalim bitnim avionskim sistemima. Pored toga, tu bi bili i trenažeri za gadanje.U kabini bi se još mogla primeniti i laka izbaciva sedišta, što bi svakako povecalo bezbednost posade.Velik komercijalni uspeh bi mogao ostvariti i kao akrobatski avion, prilagoden za te namene, prvenstveno sa nižom cenom koštanja i uloženih sredstava. Ovaj koncept bi bio uspešan i kao vojna i kao civilna letelica. Let takvim avionom bi stvarao odlican osecaj za pilota u odnosu na letenje na sadašnjim školskim avionima. Na vecini elemenata bi se mogli primeniti i kompoziti, što bi smanjilo masu, a samim tim bi se smanjila i potrošnja goriva. Gumeni rezervoari za gorivo bi bili dobra opcija, a smešteni su u krilima. Repni deo se nalazi iznad propelera i sa svojom pozicijom obezbeduje dobre performanse u manevrisanju. Aerodinamicki profil je daleko superiorniji od profila aviona, kakvi su poljski "Orlik", brazilski "Tukano" ili švajcarski "Pilatus". Kako vidimo, rešenja na tim letelicama datiraju još od sredine prošlog veka, iako je aeronautika od tada napredovala velikim koracima. Pilotu na ovom avionu ne bi trebalo toliko vremena, koliko mu treba, da sa prethodno navedenih aviona, prede na mlažnjak. A samim tim bi se smanjilo i vreme obuke. Iz ove letelice bi se mogla dobiti i baza za neke lake putnicke avione. Postoji jedna misao u vazduhoplovnom svetu da "avion koji dobro izgleda, ne može loše da leti". Dokaz su svi uspešni vojni i civilni avioni današnjice, sve su to letelice ciji su konstruktori imali jaku estetsku notu u sebi, a koncept "SKY POINT" bi svakako mogao da postane jedan od njih. (Oliver Božic, vazduhoplovac)

 


  nebo za hrabre
  Novi rekord helikopteraša  

Sajmon Houp (41) je sam helikopterom MD-500E obleteo Zemljinu kuglu za 17 dana, 14 sati i 2 minuta i time postigao novi brzinski rekord. Let oko sveta je trajao od 04 -21. juna, a rekord je sredinom septembra zvanicno priznat od FAI (Federation Aeronautique Internationale). U odnosu na prethodni rekord iz 1994.godine, Sajmon je bio brži cak za 35% i ostavio novi domaci zadatak nekim avanturistima, koji vec sada sigurno razmišljaju o novom rekordu. A o kakvom se poduhvatu radi najbolje govore cinjenice - za sedamnaest dana Sajmon je naleteo 195 sati (u proseku 11 sati dnevno) i preleteo 37.520 km. Kada se svemu tome dodaju pretpoletni i posleletni pregledi, dopuna gorivom, popunjavanje planova leta, administracija na carinama i slicno, radni dan mu je u proseku trajao sedamnaest sati. Ne treba posebno naglašavati opasnosti i rizike, koji obavezno idu uz ovake letove. Na pitanje - da li je uživao na putu oko sveta, Sajmon je u šali odgovorio, da je to isto, kao da maratonca posle trke pitate, da li je razgledao izloge dok je uživao u trcanju. Inace, novi rekorder je ovlašteni diler kompanije "MD Helicopters" u Velikoj Britaniji, a letenjem je poceo da se bavi 1992.godine i za dvanaest godina je naleteo respektabilnih 5300 sati. Prvi put je pokušao obaranje rekorda septembra 2001.godine. Posle preleta skoro cele Rusije, morao je da prekine put, jer se desio 11.septembar i zatvaranje vazdušnog prostora iznad SAD. Neuspeh ga nije pokolebao, tako da je posle nepune tri godine ponovno pokušao i uspeo. (Mladen Grahovac, pilot)

 

  DG-1000 naspram DISCUS  

Na našim opustelim i zaboravljenim sportskim aerodromima danas retko srecemo i bilo kakve tragove ozbiljnijeg bavljenja jedrilicarstvom. Cinjenica je, da se možda na svega dva ili tri sportska aerodroma u zemlji nešto dešava. Mladi jedrilicari se uglavnom ne školuju, a stariji se tek ponekad nadu u kabinama jedrilica. Medutim, poslednje 48. državno jedrilicarsko prvenstvo, održano na aerodromu "Cenej" pored Novog Sada, udahnulo je nadu, da jedrilicarstvo u Srbiji nije sasvim zamrlo, na cemu možemo da zahvalimo retkim entuzijastima i istinskim zaljubljenicima u ovaj lepi vazduhoplovni sport.
(ing. Mladen Dragic, pilot)

 

  Kolićev trijumf u Americi  

Naš vazduhoplovni modelar 22-godišnji Ivan Kolic je osvojio prvo mesto na svetu u pojedinacnoj konkurenciji u klasi jedrilica F1-B i svojom pobedom doprineo da ekipa "Jugopetrol – Srbija i Crna Gora" takode osvoji prvo mesto i veliki trofej "SIERA CUP" na cuvenom istoimenom prestižnom svetskom takmicenju u Sakramentu u SAD. Na ovom najvecem svetskom kupu u avio-modelarstvu je ucestvovalo preko 90 takmicara iz 13 nacija sveta u svim kategorijama, a posebno je znacajno ucešce 10 bivših svetskih i evropskih prvaka. Najveci rivali našoj ekipi su bili Amerikanci i Ukrajinci, koji su u svojim ekipama imali po dva svetska prvaka, ali su naša ekipa i Ivan Kolic pokazali svoj svetskoj eliti da im nema ravnih u ovoj kategoriji. Ivan je pobedio ispred americkog takmicara Kovejeva i treceplasiranog Valtonca iz Finske, koga je ubedljivo pobedio i na takmicenju "Krka – kup" prošle godine u slovenackom Novom Mestu.
Ivan Kolic je ovom svojom pobedom stekao prednost od 101 sekunde u odnosu na svetskog prvaka Zerija i time doneo odlucujucu prednost za osvajanje prvog mesta u ekipnom takmicenju, zbog cega je ekipi "Jugopetrol – Srbija i Crna Gora" i pripao veliki prelazni trofej "SIERA CUP". Takmicenje je održano po izuzetno jakom vetru, tako da je Ivanov model odleteo preko 7 km, nakon cega ga je jedva pronašao. Ovim svojim trijumfom u svetskom finalu na cuvenom takmicenju u Sakramentu mladi Kolic je dokazao, da je neosporno naš najuspešniji avio-modelar svih vremena, ciji je uspeh ugraden i u fantastican uspeh ekipe naših vazduholovnih modelara, koji našu zemlju u svetu prezentuju na najbolji moguci nacin – vrhunskim sportskim uspesima i uspinjanjem na sam vrh svetskog trona.

Svetsko padobransko prvenstvo
Ovogodišnji domacin 28. svetskog padobranskog prvenstva u klasicnim disciplinama od 18. do 24. septembra je bio grad Rijeka. Najbolji padobranci sveta iz 35 zemalja su se takmicili u okviru 4 svetska prvenstva: 28. svetskog padobranskog prvenstva u klasicnim disciplinama; 16. svetskog padobranskog prvenstva u grupnim formacijama u otvorenoj kategoriji; 3. svetskog padobranskog prvenstva u grupnim formacijama za žene i 11. svetskog padobranskog prvenstva u "canopy" formacijama. Skokovi su izvodeni iz aviona An-2 i Cessna C-207 i iz helikoptera Mi-8 na tri sportska terena – "Grobnicko polje", "Kantrida" i "Mavrinci". Ovogodišnju titulu najboljeg na svetu sa 28. svetskog padobranskog prvenstva u pojedinacnoj konkurenciji u generalnom plasmanu u klasicnim disciplinama (skok na cilj i figurni skokovi) u muškoj konkurenciji poneo je Francuz Valois, a drugi i treci su Cesi Gecnuk i Jurca. Naši takmicari su zauzeli mesta na donjem delu tabele. U ženskoj pojedinacnoj konkurenciji je najbolja na svetu u klasicnim disciplinama Slovenka Irena Avbelj, druga je Ruskinja Ljubov Ekšikejeva i treca Kineskinja Jan Cao; dok se naša jedina takmicarka Svetlana Simic plasirala na 43. mesto. I u ženskom i u muškom ekipnom generalnom plasmanu je najbolja ekipa Rusije, dok se naša ekipa plasirala na 20 mesto. U skoku na cilj je najbolji na svetu Damir Sladetic iz Hrvatske, a od žena Kineskinja Wang; dok je u figurnim skokovima najbolji na svetu Rus Dmitrij Maksimov, a od žena Slovenka Avbelj. Pobednici grupnih formacija 4-way i 8-way u otvorenoj kategoriji su SAD, u grupnim formacijama za žene 4-way-rotacije su Ruskinje, u canopy-formaciji 4-way SAD; a kod brzinskih 8-way formacija - Rusija. Sa najvecim brojem medalja na ovom svetskom prvenstvu se okitila Francuska (13), zatim Rusija (8) i SAD (5).
Interesantno je napomenuti, da je našu ekipu sacinjavalo 6 takmicara (5 muškarca i jedna žena), a da je nakon duže pauze u njihovoj pratnji bila i veteranka – doajen našeg posleratnog jugoslovenskog padobranstva, legendarna Natalija Stefanovic

 


  biznis klasa
  Mikromlažnjaci - revolucija u vazdušnom transportu -  
Biznis-klasa je godinama bila odlika super skupih i super luksuznih aviona, zamišljena, da svojim prebogatim vlasnicima (uglavnom vlasnicima i rukovodiocima bogatih kompanija) obezbedi udoban i brz prevoz preko velikih, cesto i medukontinentalnih rastojanja. Medutim, ova slika je pred velikim izazovom promene. Novi koncept malih mlaznih jeftinih aviona, koji se po nekim klasifikacijama zovu micro jets (mikromlažnjaci), preti da preuzme veliki deo tržišta svoje starije brace – biznis-mlažnjaka, ali i da poremeti tržište mlaznih motora. U novom talasu mikromlažnjaka se isticu dva hiperambiciozna programa - Eclipse 500 i Honda Jet.
(mr Andrija Ekmedžic, dipl. ing.)

 


  arhiv
  Kyushu J7W Shinden - Japanska veličanstvena munja -  
Japanski avion lovac Kyushu J7W Shinden s kraja Drugog svetskog rata prema svojim tehnickim rešenjima, gde najvažnije mesto pripada aerodinamickoj šemi sa strelastim krilom i kanarima, pripada letelicama koje su pokazale buducnost vazduhoplovstva. Niko nije ocekivao, da ce se prvi lovci sa takvom konfiguracijom pojaviti tek nakon trideset godina. Danas je kanar-konfiguracija najzastupljenija aerodinamicka šema savremenih lovaca.
(Sebastian Baloš, dipl. ing.)



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam