AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 62

  ratne mašine
 

Czech International
Air Fest 2004

 
Czech International Air Fest (CIAF) pripada najvecim aeromitinzima, koji se održavaju na prostoru država nekadašnjeg "Varšavskog pakta", a održava se od pocetka devedesetih godina u Ceškoj Republici. Prvobitno mesto ove manifestacije je bio gradic Hradec-Kralove, da bi se od prethodne godine aeromiting preselio u Brno - glavni grad Moravske. Ovogodišnji CIAF (4. i 5. septembar) bio je 11. po redu, zbog cega s pravom možemo da kažemo, da prerasta u svojevrsnu instituciju. S obzirom na tu cinjenicu, a i reputaciju, od CIAF 2004. smo ocekivali bar malo više u odnosu na ono što se vida u Bratislavi ili Keckemetu, ali to se, nažalost, pokazalo nerealnim. Medutim, i takav kakav je, CIAF je imao svoje ”specijalitete” i atraktivnosti, narocito na statickom delu izložbe.
(Slaviša Vlačić)

  "NATO Air Meet ‘04."   NS obzirom, da rast kompleksnosti modernog ratovanja zahteva veliki broj letova za uspešno izvršenje borbenih zadataka, "žive" letacke vežbe predstavljaju imperativ i za pilote i za komandne strukture, da bi se obucili za razne borbene scenarije i povecali kooperativnost izmedu nacija i jedinica kojei ucestvuju na vežbi. Kao jedna od najvecih godišnjih vežbi na evropskom kontinentu - vežba "NATO Air Meet" (NAM) je ove godine u periodu od 4-16. septembra održana u Turskoj.
(Tekst i fotografije: Koen Aerts/Aero Topics).

 

Motor TP400 D6
– snaga i moc evropskog
transportera

 
TP400-D6 je najveci turboelisni motor svih vremena, projektovan u zapadnom svetu, a namenjen za pogon novog zapadnoevropskog transportnog aviona A400M. Za projektovanje i proizvodnju novog aviona i motora su osnovane dve nove firme – "Airbus Military Company" i "EuroProp International". Prvoj firmi je cilj da proizvede oko 180 do sada narucenih aviona A400M, a drugoj firmi je cilj da za njega projektuje i proizvede 750 komada turboelisnih motora TP400-D6.
(Andrija Ekmedžić)

  Vojna avijacija novih NATO-clanica  
Dvadeseti vek je definitivno pokazao, da avijacija ima presudnu ulogu u svim ratnim sukobima, što je i dovelo do nesrazmernog razvoja borbenih letelica, kao i uredaja i naoružanja, namenjenih za pravovremeno otkrivanje, ometanje i neutralisanje letecih borbenih mašina u odnosu na klasicne oružane snage. NATO je izašao kao pobednik iz "hladnog rata", a jedan od najvažnijih faktora u toj pobedi je bila znatna tehnicka i tehnološka nadmoc borbene avijacije Zapada. Pobedeni su se vecinom prikljucili pobedniku ili su na putu da to ucine, tako da smo savremenici velikog istorijskog preokreta, ali i svedoci velikih manjkavosti sile nekad zvane “Varšavski ugovor”. Enormne oklopne jedinice, od kojh se nekad od straha tresla Evropa, otišle su u staro gvožde, a borbena avijacija istocnog porekla je pokazala niz kvalitativnih nedostataka.
(Dudaš Arpad)

 

  Dvanaestogodišnjica ugovora "Open Skies"  
Ugovor "Open Skies"(Otvorena neba) je prvobitno osmišljen u cilju povecanja medusobnog razumevanja i poverenja medu državama, koji zemljama ucesnicama omogucuje direktnu ulogu u prikupljanju informacija o vojnim potencijalima i aktivnostima vezanim za njihovu bezbednost. Taj Ugovor zadovoljava želje mnogih zemalja, da pronadu nacin za gradnju poverenja, stabilnosti i predvidivosti u kontroli naoružanja i u verifikaciji tog procesa. "Open Skies" se bazira na teritorijalnoj otvorenosti, na upotrebi vazduhoplovnih izvidackih sistema i na kvotama (broju letova,) koje je svaki potpisnik Ugovora spreman da prihvati. Bivši predsednik SAD, Džordž Buš je 12. maja 1989. godine predložio formiranje programa "Open Skies", koji se temeljio na konceptu predsednika Ajzenhauera iz 1955. godine. Prema tom konceptu, ucesnici bi dobrovoljno otvorili svoj vazdušni prostor na reciprocnoj osnovi, uz dozvolu preleta svoje teritorije.
(Paul Kievit)

 

  Helikopter CH-47 Chinook
- "tegleće grlo" američke vojske -
 
Dana 11. septembra 2004. godine je došlo do udesa transportnog helikotera CH-47D Chinook (Cinuk ) grckog RV, u kojem je poginuo patrijarh Aleksandrijski i cele Afrike i još 16 osoba, ukljucujuci i posadu letelice. S obzirom, da se radi o pouzdanoj, proverenoj dobro održavanoj i čuvanoj V.I.P.-letelici, događaj je neminovno skrenuo pažnju na ovaj helikopter, pogotovo ako se zna, da je on pravo “tegleće grlo” americke vojske.
(Mato Siladić)

 

  Nova uloga aviona MiG-21 - lovac i izvidač  
Proslavljeni lovac MiG-21 se ubraja u najviše proizvodene letelice svih vremena. Što u bivšem Sovjetskom Savezu, što u fabrikama njegovih saveznika, prema nekim izvorima je proizvedeno cak oko 13.000 aviona iz ove familije. Leteo je u više ratova, nego bilo koji drugi lovac na svetu – od Vijetnama, preko Indije do Bliskog istoka i nesumnjivo je jedan od najpopularnijih aviona. S obzirom na dugogodišnji oslonac na istocnu (rusku) tehniku, MiG-21 je zauzimao (i još uvek zauzima) znacajno mesto i u našem Ratnom vazduhoplovstvu. S obzirom, da su prošle godine iz upotrebe povuceni avioni-izvidaci MiG-21R, a od nabavke novih izvidackih aviona još uvek nema ni nagoveštaja, odluceno je, da se stvori novi izvidac nadzvucnih brzina. Zadatak je bio – stvoriti novi izvidac, uz zadržavanje lovackih karakteristika i uz minimalnu modifikaciju aviona MiG-21.
(Drago Palibrk i Irena Popović)

 

 


  nebo za hrabre
  Na krilima zmaja  

Letenje motornim zmajevima zadnjih godina postaje sve popularnije. Mnogo je ekonomicnije kao alternativa ostalim vrstama letenja, a primena najsavremenijih tehnickih dostignuca i tehnologije u ovoj oblasti, kao i adekvatna obuka u letenju, doprineli su visokom nivou bezbednosti.
(Zoran M. Zečević)

 

  Prvi doživljaj padobrana  

Odrastala sam pored aerodroma. Godinama sam stidljivo iz prikrajka gledala, kako ti nesvakidašnji ljudi gospodare nebom i dolecu mi u susret. Tada sam se osecala skoro nedostojnom želje da postanem poput njih. Medutim, vreme je prolazilo, a moj duh je sve jace sanjao taj cudesni let. S vremena na vreme sam uspevala da pobegnem od te želje, jer je majcina reakcija na samu moju pomisao ili cak nagoveštaj kroz šalu, bila više nego burna. Upisala sam fakultet, napunila dvadeset i dve godine i vodila uobicajeni studentski život.
Ipak, to mi nije bilo dovoljno. U životu naide trenutak kada shvatite, da u vama postoji neka unutrašnja sila - potreba da uradite nešto sasvim novo, nesvakidašnje, potreba, da se pobunite protiv svakodnevice, da razbudite cula, da povratite veru u sebe, da se osetite živim! I ono, što je meni bilo najvažnije – da ostvarim svoj san!
Euforija je u meni pocela da tinja onog trenutka, kada sam stavila padobran na leda. Još jedna potvrda, instrukcija, provera padobrana, pozdrav i – ulazim u avion! Sada je bilo potpuno jasno, da me samo delic vremena deli od mog prvog padobranskog skoka! Avion bruji, zahuktava se, gledam tocak, odvaja se od zemlje – polecemo! Osecam usplahirene leptirice u svom stomaku, a onda ogromno, ogromno olakšanje i talase blaženstva, koji mi prožimaju celo telo. Najzad ce jedan trenutak i jedan oblak biti samo moji! Ushicena sam!
Avion je dostigao potrebnu visinu od devet stotina metara. Na vratima sam, izlazim desnom nogom, pa levom, zauzimam pocetni položaj, pogled na horizont… U vazdušnom sam okeanu, trenutak propadanja, avion u kraicku oka, šuštanje, mali trzaj i cvetanje azurno plave kupole na nebeskom plavetnilu! Hvatam komande, navlacim ih dva puta, bacam pogled na svoje visece telo, na zemlju, na horizont…
Neverica. Mozak jedva da stiže da upija signale svih pomahnitalih cula. Predivna tišina sjedinjena sa lepršavim šuštanjem kupole. Ukus vazduha, koji struji plucima. Jesenja panorama. Savršen sklad prirodne i ljudske umetnosti. Prolecem pored zbunjene pticice…ja letim…kakav doživljaj!
Vrelo emocija je kljucalo u meni. Nikada do tada nisam tako grcavo cula radosnu vrisku svoje duše! Odlivala se u etar i gubila u prostranstvu. Osecaj univerzuma, dok pogledom pretrcavaš bezgranicna polja, beskrajno plavetnilo, osecaj gospodarenja letom – svojim životom, posedovanje graciozne moci, osecaj lebdenja, lakoce, osecaj približavanja zemlji – sletanje ptice u mojim ocima, dodir nogu sa njom… osecaji su dotad nedoživljeni i sasvim jedinstveni!
Na kraju, kada sam dodirnula tle i kada je kupola pala na zemlju, eksplozija neke životne pozitivne energije u meni zbog tih cudesnih trenutaka, zbog samo mojih oblaka, zbog ostvarenog sna, zbog ponovnog rodenja! Padobranci kažu:"Pocinješ da živiš"! Najzad!
(Tamara Milosavljević)

 


 

  sam svoj majstor
 

Kub u samogradnji

 
PVO sistem SA-6, poznat i kao "KUB", vec se nekoliko decenija nalazi u naoružanju naših raketnih jedinica. S odredenim uspehom je upotrebljavan tokom ratova na prostoru bivše SFRJ, kao i tokom NATO-agresije na našu zemlju. Iznad Republike Srpske Krajine su njime obarane letelice, koje su švercovale naoružanje, a tokom sukoba u Bosni žrtva sistema "KUB" je postao i americki F-16. Fobija, koju su od sistema "KUB" «navukli» zapadni piloti, primorala ih je da lete na vecim visinama. Tokom proleca 1999. godine "KUB" zvanicno nije upisao nijedno obaranje NATO-aviona, ali je cinjenica, da su ešaloni NATO-avijacije zaobilazili zone u kojima se znalo da "KUB" kontroliše.
Ovakav istorijski, odnosno ratni «bekgraund» me je zainteresovao, da sistem "KUB", odnosno njegovo lansirno vozilo, izradim u samogradnji, pošto na tržištu maketa nisam mogao da ga pronadem... (Saša Dinić)

 


  silikon
  "LOCK ON" - dodaci 1.01 i 1.02  
Kreirati dobru simulaciju letenja modernih borbenih aviona je veoma težak posao. Potrebno je da se napravi virtuelni model aviona, koji u potpunosti lici na stvarni avion, a zatim isprogramirati lętne karakteristike koje u potpunosti odgovaraju stvarnim. Takode, treba uzeti u obzir razne vrste naoružanja i njihove osobine. Znajuci, koliko su moderni borbeni avioni složeni aparati, to nije nimalo lako. Oni se sastoje od veoma mnogo podsistema i uredaja, od kojih svaki ima znacajnu ulogu i uticaj na ponašanje aviona u lętu (karakteristike motora, osobine naoružanja, aerodinamika…). Ako pretpostavimo, da u jednoj simulaciji postoji minimum desetak aviona i da za svaki treba poznavati gotovo sve, dobijamo kolicinu problema, koje je potrebno savladati.
Kako u svakom poslu ima grešaka, ni ovaj nije izuzetak. Simulacija modernih borbenih aviona "Lock on" (o kojoj je bilo reci u jednom od ranijih brojeva Aeromagazina) je tipican primer hvatanja u koštac s ovakvim problemom. Grafika igre je odlicna, atmosfera tokom leta je takoder izvrsna, okruženje ima puno detalja, ali…u trenutku pojavljivanja igra je patila od prilicno velikog nedostatka – nije bila dobro optimizovana i dobro je funkcionisala samo na izuzetno jakim konfiguracijama. Za prosecnog korisnika bila je “neigriva” i pravo razocarenje. Racunar se cesto blokirao, ucitavanja misija su trajala izuzetno dugo, prilikom leta doživljavali ste neprijatno “seckanje”. Opcija za smanjenje grafickih detalja nije imala nikakvog uticaja. Nekoliko meseci nakon izlaska igre, na zvanicnom sajtu igre su se jedan za drugim pojavili pecevi 1.01 i 1.02, koji su rešili ovaj i mnoge druge probleme u igri...
(Đorde Miltenović)


  arhiv
  AMELIA MARY EARHART
- Izgubljena zvezda –
 
Nakon 67 godina se i dalje demistifikuje i razjašnjava tajanstveni nestanak odvažne 40-godišnje americke avijaticarke Amelije Erhart pri preletu Pacifika na letu oko sveta 1937. godine. Inace, ova slavna avijaticarka je ceo svoj život potpuno posvetila letenju i prva je žena-pilot u istoriji avijacije, koja je samostalno preletela dva najveca svetska okeana – Atlantik i Pacifik. Nakon mnogobrojnih spekulacija oko njenog misterioznog nestanka, Pol Brijan u svojoj knjizi "Amelia Earhart" iznosi precizne podatke: "Na ostrvu Howland na otvorenom Pacifiku Amelija je streljana od strane Japanaca". Cak se ovakva pretpostavka pojavila i u Recniku avijacije – "Dictionaire de L'Aviation", izdanje "Seghers" na str. 96. još daleke 1964. godine, ciji autori Victor Houard i Edmond Petit nisu mogli i da je potvrde i dokažu. Posle dugog niza godina nakon Amelijine tragedije internacionalna istraživacka grupa istoricara "TIGHAR" dokazuje i istražuje osnovanost ove tvrdnje … (Radmila Tonković)

 

  Avion "213"  
Tokom 1946. godine u Jugoslovenskom Ratnom vazduhoplovstvu je došlo do nesuglasica sa sovjetskim instruktorima po pitanju obuke buducih pilota. Sovjeti su smatrali, da je za obuku pilota i padobranaca u aeroklubovima dovoljan avion Po-2, dok su za osnovnu obuku vojnih pilota imali u vidu UT-2, ali bez prelaznog aviona na borbene avione. Avion UT-2 je kao i Po-2 imao motor od 77kW (105KS). Bez obzira, što se Po-2 kasnije pokazao kao dobar i izdrživ avion za pilote i padobrance u VSJ, avion UT-2 je za vojne pilotske škole mogao poslužiti samo za osnovno školovanje. Ceo ovaj koncept za nas nije bio prihvatljiv, jer su vazduhoplovne vojne škole u Vazduhoplovstvu vojske Kraljevine Jugoslavije imale moderniji nacin školovanja. Naravno, ovaj problem nije bio važan za vreme rata, ali je u mirnodopskim uslovima bilo veoma bitno sprovesti uspešno školovanje pilota, uz što manju cenu. Zbog toga je potreba za prelaznim jednomotornim avionom postala goruca vec od prvih dana organizovanog školovanja pilota kod nas. Vrlo je znacajno navesti i to, da je prelazni avion imao svoje jasno definisano mesto u školovanju pilota u svim zemljama zapadne Evrope i SAD. Kao posledica suprotnosti našeg i sovjetskog koncepta školskih aviona, razvijen je prelazno-školski avion “213”…
(Nebojša Đokić)



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam