AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 61

  ratne mašine
 

»FARNBOROUGH 2004.”

 
Najveća ovogodišnja smotra, izložba i sajam vazduhoplovstva je održana u Farnborou u periodu od 19 -25. jula. Tokom poslovnih dana izložbe avio-kompanije i vojni sektor su sklopili poslove, vredne oko 20 milijardi dolara. Izložbu su posetile 42 zvanicne vojne delegacije, a broj izlagaca je dostigao cifru od 1.320. Novu atrakciju izložbe su izazvali "Business Aircraft Park", "Motorsport Valley Pavilion" i "International Space Pavilion", koji su ostvarili uspešan debi. Na izložbi je prisustvovalo ukupno oko 243.000 posetilaca, pri cemu je poslovni deo izložbe (19-23. jula) posetilo 133.000 ljudi, a otvoreni deo (24-25. jula) 110.000 ljudi. Po obicaju, akro-grupa "Red Arrows" je i otvorila i zatvorila izložbu. Naredna izložba “Farnborough 2006.” ce biti održana u julu 2006. godine.
(Mato Siladić)

  Adio, Spillone!   Nedelja, 30. maj 2004.godine. Tog suncanog majskog dana Ratno vazduhoplovstvo Italije (Aeronautica Militare Italiana – AMI) je slavilo pedesetogodišnjicu legendarnog Lokidovog lovca F-104 Starfighter, "aviona bez krila", kako su ga neki zvali u šali. Istovremeno je to bio i zvanicni oproštaj, jer u avgustu ove godine avioni Starfighter završavaju svoju operativnu upotrebu u AMI - u poslednjem od 15 ratnih vazduhoplovstva, koja su u svojim jedinicama imala avione F-104 razlicitih verzija. Bio je to odlican povod za organizaciju jedinstvenog aeromitinga, koji je održan u bazi "Pratica di Mare", udaljenom pola sata vožnje autom jugozapadno od Rima. Sa sigurnošcu mogu zakljuciti, da smo svi mi, koji smo se tada našli u bazi "Pratica di Mare", bili svedoci istorijskog dogadaja, kakvog još dugo necemo videti.
(Marko Malec)

 

Austrijski Tigrovi

 
Austrijanci su 9. jula u vojnoj bazi "Nittner/Graz-Thalerhof" po prvi put zvanicno predstavili prva cetiri od dvanaest lovackih aviona F-5E Tiger II, koje su iznajmili u Švajcarskoj. U avionima su doletela i prva cetiri austrijska pilota, koji su prethodno u Duebendorfu završili preobuku za novi tip aviona. Istovremeno je sa pilotima i avionima došlo i trideset novoobucenih tehnicara. Piloti i tehnicari su sa programom preobuke poceli tek 14. juna ove godine i preobuka je izvršena u rekordnom vremenu od samo mesec dana, što na najbolji moguci nacin ukazuje na visok stepen profesionalnosti austrijskih posada. Svih dvanaest Tigrova II ce bazirati u bazi "Nittner/Graz-Thalerhof" u sastavu 2. eskadrile 2. vazdušne regimente (2. Staffel/Fliegerregiment 2).
(Marko Malec)

  Agustino novo
čedo - AB139
 
Na tržištu srednjih helikoptera retko se pojavljuju potpuno nove letelice, te je zbog toga pojava helikoptera Agusta-Bell AB139 izazvala dužnu pažnju. Proizvodnju ovog helikoptera je kompanija "Agusta" najavila u septembru 1998. godine na vazduhoplovnoj izložbi u Farnborou, da bi vec sledece godine, u Le Buržeu bila izložena maketa njegovog trupa u prirodnoj velicini. Na istom sajmu su "Bell" i "Agusta", kao renomirani proizvodaci helikoptera, zakljucili partnerski sporazum i objavili pocetak zajednickih radova na programu helikoptera AB139. Radi njegove realizacije je formirano zajednicko preduzece "Bell-Agusta Aerospace Company" (BAAC), a 19 meseci nakon toga se prvi prototip novog helikoptera vinuo u vazduh.
(Igor Jovanović)

 

  Susret »European Trainer Meet 2004.«  
Ove godine se navršava 25 godina, otkako je Ratno vazduhoplovstvo Belgije pocelo da koristi trenažni avion Alpha Jet E. Prvi avion, s oznakom AT01, sklopljen u fabrici "Dassault" u Francuskoj dalekog 6. oktobra 1978. godine, zvanicno je 14. decembra 1978. godine predan belgijskom RV. U periodu od 1978-2004. godine avioni Alpha Jet E su naleteli oko 131.000 sati. Na proslavu tog dvadesetpetogodišnjeg jubileja i završetka školovanja nove klase pilota belgijskog RV, Prvi puk (1st wing) iz vazduhoplovne baze "Beauvechain" je pozvao u goste trenažne avione iz raznih NATO-skvadrona. Dva modernizovana F-5B+ kao najinteresantniji trejneri, koji se retko vidaju izvan granica svoje zemlje, specijalno su za tu priliku iz Španije (iz Ala 23, Talavera Air Base) doletela u Belgiju. Naime, su Od drugih interesantnih primeraka tu su se našli: dva italijanska SF-260, dva italijanska MB-339CD, dva francuska Alpha Jet (jedan iz baze "Cazaux", a drugi iz baze "Tours"), dva francuska TB-30, novi irski PC-9, dva Tucano iz Britanskog kraljevskog vazduhoplovstva, ceški L-159, danski Saab T-17 i francuski Mirage F.1B, s oznakama iz Drugog svetskog rata, koji je ucestvovao u proslavi šezdesetogodišnjice iskrcavanja saveznika u Normandiji. Zauzvrat, Belgijsko RV je prikazalo sve cime raspolaže u obuci pilota, a to su Fouga Magister, SF-260 i Alpha Jet, koji baziraju u bazi "Beauvechain". Pored klasicnih trejnera, Belgijanci su još prikazali F-16B iz vazduhoplovne baze "Florennes", kao i vazduhoplove iz sastava kopnene vojske: nekoliko A109, Alouette II i BN-2A Islander. Tokom 2004. godine obuka belgijskih pilota ce se postepeno preseliti na Alpha Jet u francusku vazduhoplovnu bazu "Cazaux". Prvi trejneri Alpha Jet su vec 28. juna 2004. godine odleteli na svoje novo odredište. Neizbežna je cinjenica, da ce se belgijski piloti u buducnosti školovati u Francuskoj.
(Paul Kievit)

 

  OPERACIJA “ANAKONDA”  
Cilj americke operacije u Avganistanu, pod kôdnim nazivom “Anakonda”, bio je, da se okruže manje snage "Al-Kaide" i talibanskih boraca u njihovom planinskom skloništu u istocnom Avganistanu, da ih se uhvati u zamku i uništi. Plan se raspao gotovo odmah na pocetku, i s obzirom, da se americki komandanti nisu brzo snašli i adaptirali na situaciju, sve je moglo da se završi s ogromnim americkim gubicima. Potpunu katastrofu su sprecile tri stvari: masovna vazduhoplovna podrška, neispravno oružje Talibana i velika doza srece.
(Nenad Pavlović i Dragiša Pavlović)

 


  nebo za hrabre
  VRELO SPORTSKO LETO  

48. državno prvenstvo jedrilicara
Aeroklub "Novi Sad" je od 4. do 17. jula 2004. godine na svom maticnom aerodromu "Cenej" kod Novog Sada bio domacin i organizator 48. državnog prvenstva u vazduhoplovnom jedrilicarstvu primivši i ugostivši sportske pilote jedrilica iz Novog Sada, Beograda, Subotice, Kraljeva i Zrenjanina. Za pet letackih dana 11 naših najboljih jedrilicara se takmicilo pojedinacno i ekipno u brzinskom preletu leteci na maršrutama Cenej-Kikinda-Ecka-Bikovo-Crvenka-Srbobran-Senta-Backa Topola-Cenej na bezmotornim jedrilicama – Standard Cirrus, Cirrus 17A, DG-300 i DG-101G. U ukupnom pojedinacnom plasmanu 1. mesto i titulu najboljeg i apsolutnog prvaka je osvojio Ivan Filko iz Novog Sada sa 3570 poena leteci na jedrilici Standard Cirrus (YU 4332); drugo mesto i 3297 poena je pripalo najstarijem takmicaru (71 godina) Živi Frencu iz Beograda, koji je leteo na DG-300 (YU 4475); dok je treci sa 3117 poena i jedrilicom DG-101G (YU 4347) Vlatko Rihter iz Novog Sada. U ekipnom plasmanu su postignuti sledeci rezultati: 1. mesto je osvojila ekipa "Novi Sad I" sa 6687 bodova, 2. mesto ekipa "Vaja" iz Beograda sa 5538 bodova i 3. mesto ekipa "Lale" iz Novog Sada sa 4470 bodova...
(R.T.)

 

  Sedmi padobranski višeboj  

Na ovogodišnjem 7. padobranskom višeboju je ucestvovalo osam ekipa, od kojih su cetiri nastupale na nivou formacijskih padobranskih ceta 63. padobranske brigade Vojske SCG, zatim ekipa "Sokolovi" iz 72. specijalne brigade za posebne namene, protivteroristicki odred "Kobre", ekipa iz 82. pomorskog centra i prvi put ekipa Žandarmerije MUP-a Srbije.
Naša elitna 63. padobranska brigada iz Niša je bila izvanredan domacin za elitne vojne sportiste puna dva dana kod Niške banje, severno prema Kamenickom visu, u Sicevackoj klisuri i u rejonu Ostrovice. Takmicenje se odvijalo na veoma teškom i ispresecanom terenu na stazi dužine 50 kilometara, a obuhvatilo je padobranski skok, da bi zatim takmicari u raznim vojnim disciplinama testirali svoje snage, izdrživost, znanja i vojnicke veštine u gadanju iz automatske puške, u bacanju bombe i noža, u savladavanju vodenih prepreka camcem, u penjanju uz konopac i u izvlacenju ranjenika, te u savladavanju žicanih prepreka i pretresu terena...



  Swoop – otvoreni
kup Rusije
 

Swoop je najmlada, najnovija i trenutno najatraktivnija disciplina padobranskog sporta. Najoriginalnija osobina ove padobranske discipline se ogleda u tome, što se glavna atrakcija ne odvija u vazduhu, vec u najneposrednijoj blizini vodene površine pri doskoku, ali bez oduzimanja brzine. Sportisti se, nakon skoka i otvaranja padobranske kupole, ludackom brzinom obrušavaju pred gledaocima i sudijama, "crtajuci" nogama ili bilo kojim drugim delovima tela liniju po površini vode. Iskusni padobranci svojom kupolom mogu da upravljaju cak brzinom vecom od 100 km/h. Sudije na takmicenjima odreduju dužinu "svupa" tj. traga po vodi od momenta prvog dodira vodene površine do padobrancevog zaustavljanja. Bez sumnje, "svup" predstavlja jedan od najekstremnijih vidova savremenog padobranskog sporta, jer je veoma atraktivan, rizican i uzbudljiv, što je i uzrok za njegovu ekstremno rastucu popularnost u celom svetu…



  Zmajevi iznad Viktorijinih vodopada  

Egzoticna Afrika snagom magicne moci oduvek privlaci mnogobrojne avanturiste i pustolove, željne posebnog osecaja slobode, novog doživljaja života i sveta. Takvi su i piloti malog motornog zmaja Mike Blyth iz Južne Afrike i Olivier Aubert iz Švajcarske, koji su u svojim letelicama "Aerotrike Cobra" ("Rainbow Aircraft" – Južna Afrika) i "DTA Voyageur" ("DTA" – Francuska) preleteli velicanstvene Viktorijine vodopade (1855. godine ih je kao prvi Evropljanin otkrio dr David Livingstone) – vodopade reke Zambezi kod Livingstona na granici Zambije i Zimbabvea, cija je širina 1700 metara, a visina 110 metara.
Ova dvojica odlicnih letaca i prisnih prijatelja su zajedno izveli tri ekspedicije: 1995. godine od Cape Town u Južnoj Africi do North Cape u Norveškoj preletevši za 4 meseca 21.000 km; zatim 1999. godine od Buenos Aires u Argentini preko severnog Atlantika do Cape Town preletevši za 8 meseci 43.000 km i 2003. godine letevši u istraživackoj misiji u centralnoj i severnoj oblasti namibijske pustinje… Ovo im je cetvrta zajednicka ekspedicija, u kojoj su za tri meseca (od marta do jula ove godine) preleteli celu Afriku od njene istocne do zapadne obale - od Johanesburga, preko Mozambika, Zimbabvea, Zambije, Namibije, Bocvane i nazad do Johanesburga, preletevši više od 12.000 km. Etape ovog neobicnog poduhvata vodotokovima velikih reka Zambezi, Chobe, Okavango i Cunene podsecaju na puteve i maršrute nekadašnjih africkih, arapskih i portugalskih trgovaca, misionara, a i prvih istraživaca "crnog kontinenta"...

Svetski šampionat balona

Ove godine je 16. svetski šampionat balona na topli vazduh (16th World Hot Air Baloon Championship) vec deseti put tradicionalno održan u gradu Mildura u južnoj Australiji, i to od 26. juna do 4. jula po izuzetno vrelom vremenu, tako da su raznobojni živopisni baloni u duginim bojama predstavljali izvanredan prizor visoko na nebu Australije. Prelepi grad Mildura (naziv potice od stare aboridžinske reci "crvena zemlja") je izvanredno organizovao ovo prvenstvo primivši 87 pilota balona iz 32 države, kao i mnogobrojne posetioce i ljubitelje letenja balonima iz celog sveta, koji su uživali što sa visina iz balona u prizorima crvenog peska tamošnjih pustinja, što sa zemlje prateci šarolike i egzoticne balone raznih oblika i boja. Domaci piloti Australije su primili i ugostili kolege pilote i posade iz Rusije, USA, Kanade, Južne Afrike, Novog Zelanda, Japana, Brazila, Hong Konga, Ukrajine, Kazahstana, kao i iz 21 zemlje Evrope, medu kojima nije bilo naših pilota balona, dok su od bivših jugoslovenskih republika ucestvovale Hrvatska i Slovenija, iako osvojivši sâmo dno tabele. Takmicenje se sastojalo od 13 disciplina sa finalnim bacanjem markera i sletanjem na cilj, a zahtevalo je maksimalnu kombinaciju preciznosti, tacnosti i brzine, bazirane na lokalnoj geografiji i meteorologiji...

 

 


 

  sam svoj majstor
 

Ikarus S-49 - Konacno
i u razmeri 1/48 -

 
Ovog proleca smo bili obradovani pojavom novog domaceg proizvodaca maketa "Red Storm", ciji je prvi proizvod maketa našeg domaceg lovca Ikarus S-49A u razmeri 1/48. Ovaj dogadaj je utoliko znacajniji, što je plod cistog entuzijazma, što je nastao uprkos pretpostavljenoj nekomercijalnosti (sa kojom se racunalo još u startu) i što je nadmašio tešku situaciju u maketarstvu. (Aleksej Ilic)

 


  biznis klasa
  LETEĆI ČAMAC Be-103  
Ime ruskog konstruktorskog biroa »Berijev« predstavlja sinonim za avione-amfibije. Bez obzira, što amfibije nisu popularne kao nekada, u Rusiji se, narocito u »Berijevu«, i dalje nastavlja sa njihovom proizvodnjom. U kategoriji lakih amfibija najpoznatiji je »leteci camac« s oznakom Be-103, koji u poslednje vreme beleži znacajne izvozne uspehe.
(Slaviša Vlačić)


  Letenje u
privrednoj avijaciji
 
Profesija pilota privredne avijacije, tacnije poljoprivrednog pilota, smatra se jednim od najopasnijih i najrizicnijih ljudskih zanimanja u svetu i podrazumeva izbacivanje hemijskih sredstava u niskom letu iz vazduhoplova, gašenje šumskih požara, uništavanje gubara, prehranjivanje ribnjaka i slicno, što znaci, rad i delovanje u poljoprivredi (ratarstvu, vocarstvu i vinogradarstvu), šumarstvu i komunalnoj higijeni.
(Zoran M. Zečević)

  BGV-AEROPLAN  
NADA ZA OŽIVLJAVANJE NAŠEG VAZDUHOPLOVSTVA?
Dvadeseti vek je bio vek vazduhoplovstva i poceo je 1904. sa braćom Rajt. Većina naprednih tehnologija se uglavnom razvijala, pre svega za potrebe vazduhoplovstva. Nacije, koje su na vreme prepoznale znacaj vazduhoplovstva za industrijski (privredni) progres, obezbedivale su investicije, koje su im se neposredno i posredno višestruko isplatile kroz razvoj naprednih tehnologija. Naša zemlja je od ranih 20-ih godina prošlog veka mnogo ulagala u razvoj vazduhoplovsta i raspolagala vazduhoplovnim kadrovskim i tehnološkim resursima. Dosadašnja praksa je pokazala, da je samo sa verifikovanim razvojnim resursima bila moguca uspešna medunarodna kooperacija.
(prof. dr Dragoljub Stanojević, dipl. ing. i Dragan Ilić, dipl. ing.)

  arhiv
  Školski avion
Aero-2 (II)
 
Verzije aviona
Avioni Aero-2 su se petnaestak godina nalazili u naoružanju Jugoslovenskog Ratnog vazduhoplovstva i za to vreme su poizvedeni u osam zvanicnih verzija: Aero-2B, Aero-2C; Aero-2D; Aero-2E; Aero-2F, Aero-2H; Aero-2BE i Aero-2DE. Navedene verzije su imale veoma široku namenu i koristile su se i u vojnom i u civilnom vazduhoplovstvu…
(Nebojša Đokic i Predrag Miladinovic)

 

 




  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam