AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 60

  ratne mašine
 

Aeromiting
"NIŠ – 2004."

 
Na modernom, nedavno obnovljenom aerodromu "Konstantin Veliki" u Nišu je 19. juna održan impozantan aeromiting pod nazivom "Niš-2004." u organizaciji Skupštine grada Niša, Javnog preduzeca "Aerodrom Niš", Vojske Srbije i Crne Gore i Aerokluba "Aero" iz Niša. Po izuzetno toplom i suncanom vremenu i temperaturi od 31şC pred 20.000 posetilaca na vedrom nebu iznad Niša – grada bogate vazduhoplovne tradicije i kolevke naše Komande Vojnog vazduhoplovstva, jedrile su i smenjivale se letelice domaceg sportskog i vojnog vazduhoplovstva i skakali najelitniji sportski i vojni padobranci. (Radmila Tonkovic)

  Apache Longbow   Nakon nedavne odluke americke kopnene vojske, da obustavi program izvidacko-borbenog helikoptera Komanci, sve misli i nade americkih korisnika borbenih helikoptera su se okrenule starom znancu – helikopteru Apac. Bez obzira, da li je to igra srece ili ruka sudbine, Apacove zvezda je ponovno zasjala, ali sada sa još snažnijim žarom. Kao perspektivan »jedinac« ce ubirati plodove, ili bolje reci - novac, od svih promašenih programa, jer je na njemu teret zadataka, koje su trebali da ponesu on i Komnaci. Prvi koraci su vece usmereni ka opširnoj modernizaciji. Ugradnjom sistema Longbow, nove avionike i sistema za zaštitu, znacajno su povecane borbene mogucnosti Apaca. Ali, bez obzira na high-tech opremu, Apac je i dalje ostao ranjiv na dejstva sa zemlje primitivnim orudima, poput rucnih bacaca. Tako je u nekoliko navrata Predator postao plen tehnološki inferiornijeg protivnika. Da li ce se to promeniti u bliskoj buducnosti? (Mladen Grahovac)

 

AEROMITING U
PRAGU

 
Prag i vojni aerodrom "Kbely" su neosporno kolevka ceške avijacije, pa su ove godine 8. i 9. maja bili tradicionalni domacini medunarodnog aeromitinga pod nazivom "Mezinárodní letecký den". Za održavanje ovog aeromitinga su odabrani simbolicni datumi, jer je 8. maja poražena i kapitulirala nacisticka Nemacka, a 9. maj se slavi i kao Dan pobede nad fašizmom i kao Dan Evrope, kada je donesena "Šumanova deklaracija" o stvaranju Evropske unije, ciji je clan tek odnedavno ove godine postala i Ceška Republika. Aeromiting je prireden u cast ovih dogadaja i datuma, a otvorio ga je premijer u vladi Ceške – Vladimir Špidla, dok je neposredni organizator "Czech Air Force Benevolent Fund's Agency" i njen predstavnik ing. Aleš Cabicar, koji predstavljaju vec tradicionalni. (R.T.)

  Air-show u
Bratislavi
 
Veliki civilni aerodrom "General Milan R. Štefánik" u slovackoj prestonici Bratislavi je u dane vikenda 12. i 13. juna bio mesto održavanja velikog vojnog internacionalnog aeromitinga "SIAD 2004.", na kojem je letelo 130 letelica, a na statickom delu bilo prikazano 100 letelica iz 20 zemalja. Ovaj osmi po redu, od formiranja države Slovacke 1992. godine, atraktivni medunarodni aero-šou je privukao i okupio preko 100 hiljada posetilaca i ljubitelja vazduhoplovstva, koji su po izvanredno pogodnom za letenje vremenu uživali u nebeskim plesovima najboljih ratnih mašina.
(Radmila Tonkovic)

 

  Letece bure -
Švedski lovac
SAAB J29 Tunnan
 
Poznata serija švedskih posleratnih mlaznih aviona od nastanka pa sve do danas predstavlja svojevrstan kuriozitet, s obzirom na njihova izuzetno uspela tehnicka rešenja i aktuelnost. Prvi iz ove serije je bio SAAB J29 Tunnan, u prevodu »bure«, što se odnosi na zdepast trup aviona. Iako naoko nespretan i ne baš sjajnih estetskih kvaliteta, on je bio ravnopravan protivnik najboljim tadašnjim lovcima - americkom F-86 Sabre i sovjetskom MiG-15. (Sebastian Baloš)

 

  »Slepo« sletanje na nosač aviona  
Upotreba GPS-sistema za navigaciju je danas standard i u vojnoj i u civilnoj avijaciji. Ipak, vojska je bila prva, koja je pocela da eksploatiše sve prednosti satelitskog navigacijskog sistema, iskorišcavajuci njegove prednosti u preciznosti i u jednostavnoj upotrebi - kako u taktickoj navigaciji, tako i u vodenju preciznih ubojnih sredstava. Isto tako se i u komercijalnoj avijaciji cini dosta toga, kako bi sfera primene GPS bila što veca, narocito u segmentu preciznog vodenja na sletanje u složenim meteorološkim uslovima. Prvi principi i uredaji za precizno vodenje na sletanje pomocu GPS se vezuju za 1994. godinu i za program JPALS (Joint Precision Approach and Landing System), mada je i u ovom slucaju nosilac vojska. Cilj programa je, da se za veliki broj korisnika razvije pouzdan sistem za automatizovano sletanje na temelju satelitske navigacije. Posebno interesantan segment programa su ispitivanja americke mornarice - ona je krajem aprila 2001. godine po prvi put u istoriji vazduhoplovstva demonstrirala potpuno automatizovano sletanje na palubu nosaca aviona na bazi iskustava projekta JPALS.
(Slaviša Vlačić)

 

 

 


  nebo za hrabre
  Zeppelin nad Beogradom  

U okviru svoje komercijalne turneje po Evropi (Transeuropetour) nemacka kompanija BMW je u saradnji sa našom domacom kompanijom "Radulovic" cetiri poslednja dana meseca maja letelicom Zeppelin NT (Neue Technologie) letela nad Beogradom. Ova 75-metarska vazdušna lada je poletala sa vojnog aerodroma "Batajnica" i izvela ukupno 40 letova, a priliku da lete od Batajnice do Ušca i sa prosecne visine od 150 metara uživaju u panorami Beograda i Zemuna je imalo 320 putnika, a svaki let je trajao oko 40 minuta. Svoju promotivnu evropsku turneju su 12 clanova posade i ljudstva za održavanje zapoceli u Pragu, da bi zatim leteli na nebu iznad Budimpešte, Beca i Ljubljane, te Zagreba, stigavši krajem maja i u naš prestoni grad – Beograd.
(R.T.)

 

  Polovićan skok Džordža Buša  

Gospodin Džordž Buš - senior je pre nekoliko dana «skocio» padobranom na svoj 80. rodendan. Na aerodromu, na kojem je skocio, održana je pompezna proslava, kakva i dolikuje coveku njegove reputacije i godina. Koliko se zna, to mu je bio cetvrti skok u karijeri: prvi put kada se spasao padobranom 1944. godine, drugi u 70., treci u 75. i sada - cetvrti u 80. godini života.
(Stojan Jović)


 

  sam svoj majstor
 

Maketa Ikarus 451M

 
Kada je izjutra 25. oktobra 1952. godine pilot Jugoslovenskog Ratnog vazduhoplovstva kapetan Tugomir Prebeg izveo probni let na prvom mlaznom avionu domace konstrukcije tipa Ikarus 451M, zapocela je era mlažnjaka Jugoslovenskog vazduhoplovstva. Ovaj projekat domaceg mlaznog aviona potpuno metalne konstrukcije je realizovan pod vodstvom konstruktora-majora Dragoljuba Bešlina, a proizveden je u fabrici za proizvodnju aviona "Ikarus", koja je iza sebe imala dugogodišnju tradiciju.
Pogonsku grupu eksperimentalnog aviona 451M su cinila dva turbomlazna motora francuske proizvodnje, tipa Turbomeca Palace 056A .
Ikarus 451M je proizveden u samo jednom primerku i u upotrebi je ostao do 1959. godine. Kroz višegodišnju ekspoloataciju njime su otvoreni putevi za nove projekte i sticanje novih znanja iz oblasti mlazne avijacije. Danas ovaj, nekada veoma znacajan, vazduhoplov obogacuje vrednu kolekciju Muzeja Jugoslovenskog Ratnog vazduhoplovstva na Surcinu.
(Aleksandar Mladenovic)

 


  biznis klasa
  Boing 777-300ER
- velik i brz avion -
 
Dana 16. marta 2004. godine najnoviji Boingov clan iz familije komercijalnih aviona B777 je od strane americkih i evropskih vlasti (US Federal Aviation Administration - FAA i Europian Safety Agency - EASA) sertifikovan za prevoz putnika na destinacijama širom sveta. Ovim sertifikatima je potvrdeno, da je B777-300ER »prošao« sve testove i zadovoljio sve bezbednosne zahteve u periodu od jedanaest meseci, koliko je trajao program njegovog ispitivanja. Time su takode potvrdeni bezbednost, pouzdanost i performanse B777-300ER, koji je svetskom tržištu ponudio mnogo veci dolet, veci kapacitet korisnog tereta i vecu efikasnost u potrošnji goriva u odnosu na bilo koji drugi avion u svojoj klasi. (Irena Krstić)

 

 

  silikon
  Warbirds -
dodatak FH 1.60
 
"Warbirds", kao borbena simulacija letenja iz perioda Drugog svetskog rata (o kojoj je Aeromagazin vec pisao), definitivno je izdržala test vremena i nije pala u zaborav kao vecina igara tog vremena. Štaviše, ustanovila je novi pravac u razvoju kompjuterskih avio-simulacija. Prva verzija ove igre se pojavila pre deset godina u Americi i od tada je imala dug i zanimljiv razvojni put. Kako je u našoj zemlji Internet tada bio samo “misaona imenica”, igra je zaobišla naše krajev.
(Đorde Miltenovic)



  osvajanje svemira
  Privatni put u svemir  
Sve do 21. juna 2004. godine se smatralo, da privilegija leta u svemir pripada velikim državnim svemirskim agencijama Amerike, Rusije, Francuske i Kine. Pomenute agencije su taj primat još od Gagarinovg leta u svemir potencirale gde god su stigle, a narocito na mestima i u prilikama, gde su mogle dobiti podršku i novac za takve tvrdnje. Ali, 21. juni je takve price raspršio u paramparcad. Veliki vizionar, inženjer, pilot i pre svega iskreni zaljubljenik u letenje, gospodin Burt Rutan je ostvario još jedan dugo sanjani san – njegov projekat višekratne svemirske letelice se vinuo u svemir i dosegao visinu od 100 kilometara! Time je ostvaren još jedan podvig – realizovan je prvi privatni let u svemir sa ljudskom posadom, a putovanje u svemir je postalo ostvariv cilj i obicnih smrtnika!
(Mato Siladić)

 


  arhiv
  Školski avion Aero-2  
Školski avioni Aero-2 pripadaju najznacajnijim avionima domace konstrukcije i proizvodnje. Naime, rec je ne samo o jednom od najmasovnije proizvodenih jugoslovenskih aviona, vec je rec i o letelici, koja je ostavila dubok trag ne samo u Jugoslovenskom Ratnom vazduhoplovstvu, vec i u Vazduhoplovnom savezu Jugoslavije i u privrednoj avijaciji JAT-a.
(mr Nebojša Đokic

 

 




  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam