AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 59

  ratne mašine
 

“ILA 2004.”-
praznik za oci

 
Ugovori vredni mlijarde eura, 201.500 posetilaca i veliki broj predstavnika “sedme sile” - glavna su obeležja velike vazduhoplovne izložbe i sajma “ILA 2004.” održane u Berlinu od 15. do 21. maja ove godine. Tokom sajma je održano sedamdesetak konferencija, koje su posetile visoke delegacije (120 predstavnika iz 22 evropske zemlje) i 3.850 predstavnika medija iz 75 zemalja sveta. Na sajmu se pojavilo 987 izlagaca iz 43 zemlje sveta. Na statickom delu izložbe i u letackom programu je ukupno ucestvovala 331 letelica raznih vrsta, a neke od njih i po prvi put. Od postavki treba istaci posebnu postavku helikoptera ILA HeliCenter i opšte avijacije ILA General Aviation Avenue. Nezahvalno je praviti pregled sa ovako velike priredbe, jer preti opasnost da se mnogo toga propusti. Stoga je autor priloga prihvatio rizik, da po svom sopstvenom izboru prezentuje najzanimljivije svesno zanemarivši neke teme koje bi možda nekom drugom izgledale interesantnije. Treba napomenuti, da je prisustvo americke industrije bilo minimalno, bez postavke aviona (osim vojnih aviona iz sastava NATO) i bez glavnog prozivodaca "Boeing". Ipak, za svaku pohvalu je prikazana maketa JSF. (Andrija Ekmedžic)

  Avro CF-105 Arrow   Avro Arrow je kanadski projekat lovackog aviona, koji je trebalo, da iza sebe ostavi sve dotadašnje lovce. Namenjen za borbu protiv sovjetskih bombardera velikog dometa, bio bi veoma koristan ne samo za Kanadane, vec i za Amerikance. Iako avion nije ušao u operatvnu upotrebu, što vazduhoplovni entuzijasti verovatno nikad nece prežaliti, najvecu korist od lovca Arrow su izvukli baš Amerikanci. (Sebastian Baloš)

 

AEROMITING U
PRAGU

 
Prag i vojni aerodrom "Kbely" su neosporno kolevka ceške avijacije, pa su ove godine 8. i 9. maja bili tradicionalni domacini medunarodnog aeromitinga pod nazivom "Mezinárodní letecký den". Za održavanje ovog aeromitinga su odabrani simbolicni datumi, jer je 8. maja poražena i kapitulirala nacisticka Nemacka, a 9. maj se slavi i kao Dan pobede nad fašizmom i kao Dan Evrope, kada je donesena "Šumanova deklaracija" o stvaranju Evropske unije, ciji je clan tek odnedavno ove godine postala i Ceška Republika. Aeromiting je prireden u cast ovih dogadaja i datuma, a otvorio ga je premijer u vladi Ceške – Vladimir Špidla, dok je neposredni organizator "Czech Air Force Benevolent Fund's Agency" i njen predstavnik ing. Aleš Cabicar, koji predstavljaju vec tradicionalni. (R.T.)

  Mi-38 - novi
naslednik
za Mi-8
 
Poletanje prvog prototipa helikoptera Mi-38 je s pravom ocenjeno kao udarna vest. Nakon niza godina odugovlacenja i ozbiljnih sumnji u realizaciju projekta, Mi-38 je uveden u fazu opitovanja u vazduhu. Premda je program zapocet još 1983. godine, on i danas može da se nazove savremenim projektom. (Slaviša Vlacic)

 

  “ELITE 2004.” – radarska ljubav  
Tokom prve dve nedelje maja južnonemacki region Schwäbische Alb je bio poprište ovogodišnje vežbe "ELITE". Naš dopisnik Koen Aerts se našao na licu mesta i za citaoce "Aeromagazina" otkriva tajne ove internacionalne vežbe.
Poznata kao veliki multinacionalni dogadaj, koju ucesnici veoma cene, vežba "ELITE" (Electronic warfare Live Training Exercise) vuce svoje korene iz 1991. godine. Tada su dve vazduhoplovne baze - Lechfeld i Memmingen, inace maticne baze za skvadrone JagdBomberGeschwader 32 i 34, u kojima baziraju avioni IDS/ECR Tornado, organizovale obuku za zaštitu od zemaljskih sistema za protivvazdušnu odbranu (PVO). U pripremi za ucešce u tadašnjoj vežbi "Green Flag", ciji je fokus bio usmeren na obuku posada za zaštitu od sistema PVO, nemacko "Luftwaffe" je dva puta godišnje prebaziralo mobilni sistem PVO Roland na položaje, na kojima su se oni u realistickim situacijama “suocavali” sa posadama Tornada. Takva okupljanja su uskoro postala poznata kao vežbe nazvane ROTOR (ROland vs TORnado), koje su kasnije dobile naziv VFR (Vorbereitung Für Red Flag – priprema za Red Flag), kada je vežba "Green Flag" integrisana u "Red Flag". I druge nacije su shvatile, da takva vežba pruža dobre uslove za obuku i posada aviona i posada sistema PVO. Prvi su se vežbi pridružili Francuzi i Amerikanci, pa je "ELITE" uskoro prerasla u veliku vežbu, u kojoj ucestvuju i druge clanice NATO…
(Koen Aerts)

 

  Bespilotni let
via fiber optic
 
Danas se u okviru arsenala mnogih armija sveta nalazi citav spektar bespilotnih letelica za razlicite namene i funkcije. Iako je pocetak dvadesetprvog veka obeležio pravu tehnološku revoluciju u razvoju elektronskih podsistema i sve mocnijih mikroracunara, cak ni najsavremeniji algoritmi sistema za upravljanje ne mogu da predvide svaku dinamiku promene uslova na realnom bojištu, niti datu lokalnu situaciju. Takode, uslovi savremenog elektronskog ratovanja bitno uticu na pouzdanost i robustnost sistema u celini. U tom smislu se i dalje razvija sprega sistema s operaterom u realnom vremenu, koja ostavlja mogucnost za donošenje pravovremenih odluka tokom same misije bespilotne letelice. Stoga se na taktickom nivou predvida obezbedivanje pouzdane i fleksibilne veze izmedu letelice i zemaljske stanice na razdaljinama do 15 km, gde bi se kao komunikacijski medijum koristio opticki kabl, cije su prednosti ocigledne. Mala masa samog optickog kabla, njegova fleksibilnost, mogucnost ostvarivanja velikih brzina komunikacije i naravno otpornost na spoljašnje uticaje (s obzirom da se emituje svetlosni signal kroz zatvorenu staklenu cev) prakticno ovakav sistem cine idealnim za primenu u vojne svrhe.
(Goran Memon)

 

  Zaboravljeni
"Koandin efekat"
 
Na decembarskom aeromitingu 1910. godine, na pariskom polju Isi de Mulino je najvecu pažnju medu desetak aviona privukao samo jedan, jer za neverovatno cudo onog vremena, nije imao elisu. Gledaoci su jedva cekali, da taj avion poleti. Njegov tvorac je bio Anri Koanda (Henri Coanda), rumunski pronalazac, koji je živeo u Parizu, gde je i napravio taj neobicni avion - jednomotorni biblan, dakle dvokrilac, jednosed. Na nosu je, umesto tada uobicajene elise, imao povelik metalni useceni konusni cilindar. U unutrašnjosti se mogla videti mnogokraka elisa, kao kod ventilatora. Cetvorocilindricni motor je pokretao tu skrivenu elisu, koju Koanda nije zvao elisom, nego turbinom.
Ta primitivna turbina je igrala ulogu kompresora - sabijala je vazduh i ubacivala ga u komoru za sagorevanje. Tu je iskra palila gorivo, ciju su sabijeni gasovi, kao dva snažna plamena, izlazili kroz dva mlaznika na bokovima aviona. Tako je stvaran reaktivni potisak, pa se Koandin avion može smatrati za prvi reaktivni avion u svetu.
(Stevan Korda)

 

 


  nebo za hrabre
  Novi domaci padobranski rekordi  

Na vojnom aerodromu "Batajnica" 12. maja 2004. godine je postavljeno nekoliko rekorda – državni, visinski, padobranski rekord skoka sa 9.250 m, što je istovremeno i rekord aviona An-26; državni padobranski rekord u dužini slobodnog pada od 8.750 m; pilotski rekord i novi ženski padobranski rekord od 8.560 m, a svi zahvaljujuci 12 velicanstvenih padobranaca Vojske SCG i Žandarmerije MUP Srbije, posadi aviona i logistici našeg RV.

 

  Let oko sveta  

Britanka Polly Vacher je prvi pilot na svetu, koji je leteo solo-let oko sveta u jednomotornom lakom avionu preko svih 7 kontinenata i preko oba Zemljina pola, preletevši za 357 dana 60 hiljada nautickih milja sa sletanjem u više od 50 zemalja sveta.
(Radmila Tonkovic)



 

  sam svoj majstor
 

Mali saveti za maketare

 
Maketarstvo predstavlja niz aktivnosti, koje preduzima zainteresovani pojedinac u cilju izrade što vernije kopije originalne stvari. Može biti industrijska grana, ali cemo se mi ovde pozabaviti samo maketarstvom koje predstavlja hobi, odnosno svrsishodno trošenje slobodnog vremena. Izrada makete je ponovno stvaranje istorije, koja može da se smesti na dlan kao umanjena, prava ili zamišljena predstava postojece stvari ili licnosti. Ako ste uspešni u izradi makete, za gotovo delo nema prepreka da se vidi kao zaista postojeca stvarnost.
(Veljko Vukmanovic)

 


  biznis klasa
  Avioni za posao i uživanje  
Cini se, da je jedan segment tržišta biznis-aviona do sada bio slabije pokriven. Mnogim poslovnim ljudima na Zapadu letenje je hobi. Istraživanja pokazuju, da su oni zainteresovani za kupovinu lakih biznis-aviona, kojima bi sami upravljali i cija bi cena bila znatno niža od modęla koji su sada u ponudi.
(Mladen Grahovac)

 

 

  silikon
  IL-2 Forgotten battles - ACE expansion pack  
Nedavno se na tržištu pojavio novi dodatak za vec dobro poznatu simulaciju letenja IL-2 Forgotten battles, pod nazivom ACE. Ovaj nastavak “apdejtuje” na vašu instalaciju igre na verziju 2.0 i on predstavlja skup peceva, koji su se mogli pronaci na adresi http://www.il2sturmovik.com/ u poslednjih godinu dana. Glavnu novinu u ovom dodatku za igru predstavljaju novi avioni, na kojima je moguce leteti, a tu pripadaju YP-80, P-51, A6M, FW-152, H-162, Me-163, Go-229..., kao i Bf-109Z. Prema dostupnim istorijskim informacijama, ovaj poslednji avion nikada nije leteo. Najviše ce ipak biti oduševljeni ljubitelji nemacke mlazne avijacije, korišcene u ratu. Pored odgovarajucih aviona, ubaceno je i nekoliko misija tipa “Luftwaffe 46”. Kao narocito zanimljiv detalj isticemo, da su avioni H-162 i Go-229 uradeni sa katapultirajucim sedištima...(Đorde Miltenovic)



  osvajanje svemira
  HOPPER – Evropski svemirski transporter  
Ovogodišnja vazduhoplovna izložba "ILA 2004." je bila prilika, da se prikažu ostvareni rezultati, ali da se i otvoreno porazgovara o buducim projektima transportnih sistema za letove u svemir. Mnogobrojne studije su pokazale, da su postojeci jednokratni lansirni sistemi preskupi, te da se autonomni evropski pristup svemiru može ostvariti jedino kroz drasticno smanjenje sadašnje cene transporta. A to se može ostvariti samo pomocu višekratnog lansirnog sistema, kakav je na primer Hopper. Kakva se tajna krije iza ove famozne reci?
(Mato Siladic)

 


  arhiv
  Domaci avion "214"  
JNacionalni komitet oslobodenja Jugoslavije je vec septembra 1944. godine ukazao na potrebu obnove nacionalne vazduhoplovne industrije. Samo dva dana po oslobodenju Zemuna, 24. oktobra 1944. godine je održan sastanak predstavnika vazduhoplovnih fabrika, radi obnove vazduhoplovne proizvodnje. Nekom drugom prilikom cemo nešto više reci o prvim pocecima naše vazduhoplovne industrije tokom 1944. i 1945. godine, a ovog puta cemo krenuti od konkursa TKVz br. 1940/46, raspisanog 23. februara 1946. godine za izradu idejnih projekata nekih tipova aviona, ciji je razvoj poceo još pre Drugog svetskog rata.
(mr Nebojša Đokic


  Ryanova
“Vatrena lopta”
 
Pocetkom II svetskog rata u svim ratnim vazduhoplovstvima su primat imali avioni sa klasicnom konstrukcijom i sa klipnom pogonskom grupom. Medutim, vec krajem rata je bilo jasno, da su ti avioni, zajedno sa motorima, dostigli konstrukcijskii vrhunac, zbog cega su tražena novija i bolja rešenja. Konstruktorski biroi najvecih vazduhoplovnih sila su se nacelno slagali sa videnjem, da buducnost avijacije leži u mlaznim motorima.
(Milan Jelic)

 

 




  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam