AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 57

  ratne mašine
 

"Asian Aerospace 2004."

 
Vazduhoplovna izložba “Asian Aerospace 2004.” je održana u periodu od 24. do 29. februara u Singapuru. Na izložbi se našlo oko 800 izlagaca iz 33 zemlje sveta i preko 23.000 poslovnih predstavnika vazduhoplovne industrije. Glavni ciljevi vecine ucesnika su bili demonstriranje posvecenosti pacifickom regionu, uspostavljanje cvršcih vojnih i civilnih kontakata i pronalaženje kupaca i poslovnih partnera u ovom delu sveta. Izložbom su dominirale dve teme: bespilotne letelice i singapurski tender za nabavku dvadesetak novih borbenih aviona. (Mato Siladic)

  »Milove« borbene mašine   Glavni »Milovi« borbeni aduti su svakako još uvek Mi-24, olicen u svojoj modernizovanoj odori po nazivom Mi-35 i svojevsrni ruski »Apac« Mi-28. Iako razvoj Mi-28 traje dugo i mukotrpno, izvesno je, da je njegova verzija Mi-28N, osposobljena za dejstva u nocnim uslovima, i pored konkurencije Ka-50, konacno osvojila srca ruskih komandanata. Nesumnjivo, da najpoznatiji ruski proizvodac helikoptera ima nekoliko keceva u rukavu, na osnovu kojih se može zakljuciti, da za »Mi« helikoptere i za rusku helikotersku industriju sigurno dolaze svetliji dani. Nove narudžbinea su stigle ne samo od ruske vojske, nego i od tradicionalnih konkurenata sa Zapada. Tako je s evropskim konzorcijumom "Eurocopter" sklopljen dugorocni ugovor o razvoju srednjeg helikoptera Mi-38 (nosivosti 15.000 kg ili 30 putnika); sa britanskim "BAE Systems" je "Kazan" sklopio ugovor za modernizaciju Mi-172, koji se koriste u Kanadi; Dizajnerski biro "Mil" razvija laki helikopter Mi-34 za šest putnika i Mi-54 (10-12 putnika ili 1000-1300 kg nosivosti).
(Mladen Grahovac)

 

Izlazak iz
senke MiG-21

 
Kina je decenijama nastojala da sopstvenim snagama stvara sopstvene avione i da na taj nacin odoli utrci Amerike i bivšeg SSSR-a. Iako su za ostvarenje tog cilja Kinezi formirali respektivne timove strucnjaka i usavršili tehniku kopiranja ruskih Migova, nikako nisu mogli sami da uplove u carstvo vrhunskih vazduhoplovnih tehnologija. U procesu kopiranja su dostigli vrhunac, olicen u avionu MiG-21, ali se nakon te tacke morala promeniti svest i nacin dizajna, te ovladati novim tehnologijama, narocito u elektronici, pogonskoj grupi i naoružanju. To je prakticno znacilo, da su kineski strucnjaci preko noci morali da uskoce iz druge u cetvrtu generaciju borbenih aviona. Takvo nešto nije bilo moguce tradicionalnim shvatanjem oslonca na sopstvene snage, nego naglim raskidom okova samodovoljnosti i frontalnog povezivanja sa partnerima, koji su gospodarili svetom vrhunskih tehnologija. Idelani partneri za zvezdani uspon su bili Izraelci i Rusi. Kina je to iskoristila i za samo dvadesetak godina poravnala jaz, koji je delio od "nebeskih" gospodara.(Mato Siladic)

  Suhojev proboj  
Konstruktorski biro Pavela Osipovica Suhoja, danas jedan od najpoznatijih u svetu avio-industrije, pre i tokom Drugog svetskog rata, kao i neposredno nakon njega, bio je samo «ružno pace», pored cuvenih "Iljušina", "Jakovljeva" i "Tupoljeva". Tek pedesetih godina s razvojem mlazne avijacije on dobija priznanje, koje mu nesporno i pripada, uglavnom zahvaljujuci uspešnim lovcima–bombarderima iz serija Su-7, Su-17, Su-20 i Su-22. (Sebastian Baloš)

 

  Misterije avijacije  
Ponekad se zacudimo, kada ugledamo fotografije aviona koje nigde pre nismo videli, ni za ciji naziv, ni ime konstruktora nikada nismo culi. To je naravno, samo jedna belina u našem znanju. Ali, šta ako celokupna istorija avijacije ne zna ništa o tome?! Uzalud prevrcemo stranice enciklopedija, leksikona, monografija, memoara i godišnjaka starih casopisa. Samo belina, nedostatak podataka. A toga, kao što cemo videti, ima.
Ovo nece biti kompletno dokazvivanje istine, jer i ne može biti, baš zbog tih praznina, ali je ovo barem pokušaj da ukažemo na tri nepoznanice u istoriji avijacije. Ovom prilikom rec je o jednom davnom i neverovatnom letu aviona, u cije se postojanje sumnja… (Stevan Korda)

 

  Poljski turboprop  
Poljska avio-industrija pripada redu starijih u Evropi. Svoju produkciju i samostalne projekte je uspela da održi u vreme Varšavskog pakta, a i danas, u oštroj tržišnoj utakmici poljski avioni i helikopteri imaju solidan plasman. To daje motiv, ali i finansijski podstrek, da se nastavi sa novim projektima, koji po neki put nemaju direktan i opipljiv materijalni efekat, ali svakako doprinose, da celokupna poljska industrija hvata korak sa savremnim tehnološkim trendovima. (Slaviša Vlacic)

 

  THAAD - protivraketna odbrana SAD  
Americki mobilni zemaljski protivraketni sistem THAAD (Theater High-Altitude Area Defense) treba da obezbedi širi kišobran za vojne jedinice i naseljena mesta. Njegova glavna prednost je, što ce moci da se suprotstavi napadu balistickih raketa još dok su one na velikim visinama. To ce olakšati posao raketnim sistemima, koji su zaduženi za manje visine. Zbog znatnih poteškoca u njegovom razvoju, izgleda, da ce njegovo uvodenje u naoružanje kasniti citavu deceniju. (Slavko Pokorni)

 

  Evropski sistemi vodenog oružja  
Novi zamah tehnološke revolucije sa kraja 20. veka je dramaticno promenio vojne doktrine najvecih vojnih sila. Veliki napredak u kompjuterskoj tehnologiji i elektronici je omogucio još do juce nedostižne mogucnosti u prikupljanju i prenosu informacija. Ovaj tehnološki podsticaj je direktno omogucio razvoj novih tipova precizno vodenog vazduhoplovnog oružja-PGM (Precision Guided Munition). Mogucnost preciznog pogadanja cilja sa distance je stoga postala glavni “domaci zadatak” armija istraživackih timova s obe strane Atlantika.Osim dominantnih americkih proizvodaca, danas se na svetskom tržištu i evropska namenska industrija aktivno ukljucila u novu tehnološku utakmicu. Evropski konzorcijum "Alenia Marconi" duže od deset godina radi na razvoju sistema “pametnog oružja”. Jedan od vec afirmisanih sistema su adaptirane avio-bombe mase 226,7 kg i 907,2 kg, koje su "oplemenjene" raketnim motorom, novim vecim stabilizacionim površinama i novim sistemom za vodenje.(G.M.)

 


  nebo za hrabre
  CYPRES - uredaj za bezbedniji skok padobranom  

Automatic activation device (AAD) je uredaj za automatsko aktiviranje padobrana. Redu najpouzdanijih, najtacnijih i najbezbednijih uredaja te vrste pripada CYPRES. Filozofija dizajna ove sigurnosne naprave je inkorporirana u njen naziv – CYPRES, koji predstavlja skracenicu-akronim od CYbernetic Parachute RElease System. U ovom tekstu se govori o uredaju CYPRES 1, premda je na slobodnom tržištu od 2003. godine u prodaji i njegov modifikovani naslednik CYPRES 2, sa kojim su dozvoljeni i skokovi u vodu. (Mladen Dragic)


 

  sam svoj majstor
 

“Lastavičin” rimejk

 
Letelice sa vertikalnim poletanjem i sletanjem, s mogucnošcu lebdenja i letenja velikom brzinom su oduvek golicale maštu i konstruktora i entuzijasta. Jedno od mogucih rešenja su tilt-rotori, ali su dugotrajne porodajne muke sa americkim “Osprejom” naterale konstruktore, da vrše i druga eksperimentisanja sa kombinacijom krilo-rotor, koja su dovela do stvaranja veoma egzoticnih letelica, od kojih vec na prvi pogled zastaje dah. Posmatrajuci njihove mogucnosti i nadanja, možda im najbolje odgovara jedno zajednicko ime – rotor-krafti! (Mato Siladic)

 


  silikon
  Ruska simulaciona ofanziva  
Ruski programeri, u saradnji sa francuskim koncernom “Ubisof”', i dalje nemilosrdno drže primat u pravljenju vazduhoplovnih simulacija, ne ostavljajuci pritom nimalo mesta za konkurenciju. Njihova veoma dobra saradnja vec po tradiciji daje odlicne rezultate. Pocev sa Flankerom, sa ruske strane nam dolaze samo vrhunske simulacije, koje svojim kvalitetom veoma brzo potisnu u zaborav sve moguce rivale. Novembra 2003. godine na severnoamerickom, a nedugo zatim i na evropskom tržištu, pojavila se demo-verzija još jedne dugo najavljivane i željno ocekivane simulacije. Rec je o simulaciji LOCK-ON softverske kuce “Eagle dynami“, cije kompletno izdanje “LOCK-ON: Modern Air Combat'' predstavljamo u ovom broju “Aeromagazina”.(Dragan Mrdak, pilot)

  arhiv
  Eksperimentalni
avioni 232
Pionir i 451
 
Samo nekoliko godina po završetku Drugog svetskog rata u Jugoslaviji je zapoceo rad na jednom broju eksperimentalnih aviona. Kao prvi te vrste je razvijen avion 232 Pionir, konstruktorske grupe majora Bešlina.
Preduzece "Ikarus" je sagradilo dva prototipa aviona pod oznakom 232 Pionir, koji su za pogon koristili motore Walter Mikron 4-II, snage od po 60 KS. Prvi let je izvršen 2. oktobra 1947. godine, a oba prototipa su tokom ispitivanja naletela 27 casova i 25 minuta. Zvanicno ispitivanje prototipova je vršeno do 23. marta 1949. godine. Drugi prototip je imao udes 1952. godine. Inace, oba aviona su u periodu od 1949. do 1953.godine, kada je i preostali avion povucen iz upotrebe, ostvarila ukupan nalet od 215 sati.Ista konstruktorska grupa je projektovala i avion 451, sa dva motora Walter Minor 6 III od po 118 kW (160KS) sa dvokrakim elisama. I u ovom avionu je pilot bio u ležecem položaju, a sam avion je bio predviden za ulogu lakog jurišnika. To je bio slobodnonoseci niskokrilac s uvlacecim stajnim trapom iste aerodinamicke koncepcije, kao i Pionir, samo sa snažnijim motorima.
(mr Nebojša Đokic i Predrag Miladinovic)


  Hanna Reitsch -
Test-pilot i licni
Hitlerov pilot
 
Pisana dokumenta o Trecem Rajhu svedoce o mnogim herojima – muškim i ženskim, izvanredne i natprirodne hrabrosti, ali i fanaticke odanosti fašizmu kao ideologiji i spremnosti prinošenja najvece žrtve – sopstvenog života. Nemacki piloti su neosporno prednjacili u tome, a medu njima je zasigurno najfanaticnija i Hitleru i fašizmu najodanija žena-pilot nacisticke Nemacke Hana Rajc, inace i Hitlerov licni pilot, koja je zagovornik samoubilackih napada sa avionima i podvešenim naoružanjem na protivnicke mornaricke brodove i nosace aviona. Bila je prva žena-pilot u svetu koja je u jedrilici preletela Alpe, prva žena-opitni pilot i pilot helikoptera u svetu, licni Hitlerov pilot u II svetskom ratu, jedina žena nosilac "Gvozdenog krsta I reda" (Das Eisernen Kreuz erster Klasse – EK1).(R.T.)



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam