AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 56

  ratne mašine
 

Vazduhoplovna izložba »Dubai 2003.«

 
Dubai je jedna od 7 clanica UAE sa površinom od 3.885 km˛ i najvažnija je njihova luka i poslovni centar sa jedan milion stanovnika, a nalazi se na obalama Dubai Creek, prirodne uvale zaliva, koja grad deli na dva dela. Dubai je kaleidoskop zanimljivih kontrasta – spokoj pustinje, pešcane dine, venci planina, peskovite plaže, egzoticni parkovi, luksuzne gradevine, siromašna prašnjava sela…, arapski motivi sa kulturom islamske tradicije u spoju sa atraktivnošcu supermoderne arhitekture. I svi ti kontrasti cudno sjedinjeni na relativno malom prostoru u decembru 2003. prihvatiše raznovrsne celicne ptice iz celog sveta.
(Zoran M. Zecevic, vazduhoplovni inspektor)

  AMRAAM – moc u vazduhu   U skladu s objektivnim zakonima oružane borbe nova tehnika i naoružanje, kao osnovni elementi materijalnih sredstava rata, pokazuju odlucujucu ulogu na metode vodenja borbenih dejstava. Pokazalo se, da ono što je u nekom vremenu smatrano kao mocno i efikasno, u novim konkretnim uslovima može da postane neefikasno, a slepo pridržavanje zastarelih principa može da postane uzrokom poraza u borbi. To je narocito vidno u oblasti vazduhoplovne taktike, koja pažljivo reaguje na kvalitetno usavršavanje lovackih aviona i naoružanja za vodenje borbe u vazduhu.
Sa pojavom lovackih aviona trece generacije, koji su bili opremljeni novim naoružanjem, opšteusvojeni principi vodenja borbe u vazduhu su bili podvrgnuti preispitivanju. Naime, više nije bilo dovoljno izbeci napad protivnika u rep (iz zadnje polusfere), jer su rakete mogle da se lansiraju sa daljina od preko 35 km i mogle su da pogode protivnicki avion iz svih aspektnih uglova (postale su sverakursne).
Prvi napadi iz prednje polusfere su bili registrovani u toku borbi u vazduhu na Bliskom istoku, u ratu izmedu Sirije i Izraela 1982. godine. Tada su sverakursne rakete srednjeg dometa Sparrow, koje su koristili izraelski piloti s aviona F-15, upotrebljene u jednoj trecini svih registrovanih napada. Iako je raketa Sparrow oznacila pocetak nove ere ratovanja u vazduhu, brzo je uoceno, da poluaktivno radarsko samonavodenje, koje je primenjeno na ovoj raketi, ima brojna ogranicenja. To je bio povod, da se zapocne projekat "pametne" rakete vazduh-vazduh AMRAAM (Advanced Medium-Range, Air-to-Air Missile) s aktivnim radarskim samonavodenjem, koja ce se sama navoditi na odabrani cilj. (Slobodan Miljanovic, dipl.ing.)
 

 

Pretakanje goriva u vazduhu

 
Punjenje aviona gorivom u vazduhu (aerial refueling ili in-flight refueling ili air-to-air refueling) predstavlja postupak, kojim se gorivo pretace u letu iz jednog aviona u drugi, što omogucuje, da motori dobiju dodatno gorivo i da tako borbeni avioni ostanu u vazduhu znatno duže vremena, nego što to omogucuje pocetno gorivo, koje te letelice ponesu sa sobom pri poletanju. To je slicno, kao da iz cisterne tocite gorivo u svoj automobil dok velikom brzinom jurite auto-putem. Sve donedavno su apsolutni primat u proizvodnji avio-cisterni držali Amerikanci. Odnedavno je na ovaj deo vazduhoplovnog tržišta dosta trijumfalno zakoracio i evropski "Airbus". Prve narudžbine su stigle iz Nemacke, Kanade i Velike Britanije, a u opticaju su avio-cisterene iz familije A310 i A330.(Mato Siladic)

  "Partner 2004"'  
Od 7. do 13. februara u Beogradu je održan prvi Sajam naoružanja i vojne opreme, pod nazivom “Partner 2004”.
U hali 3 Beogradskog sajma su se svojim proizvodnim programima i proizvodima iz naoružanja i vojne opreme predstavila ukupno 23 izlagaca. Manifestacija “Partner 2004” je po prvi put na jednom mestu okupila predstavnike domace namenske industrije - ruku pod ruku one koji konstruišu, ispituju i proizvode high-tech proizvode za vojne potrebe.
(Goran Memon)

 

  Naša dama na
kapiji svemira
 
Snovi pilota se potpuno razlikuju od snova svih drugih ljudi, jer najcešce postaju stvarnost, te stoga oni svoje sne ne pricaju javno, ne traže tumacenja, ne otkrivaju ih drugima, nego ih redovno ostvare i odžive. Svojim pistama i svetovima piloti hode poput bogova i velikih zvezda, poput ljudi iz snova i u život ulaze poput nestvarnih gorostasa. Upravo je ovih dana i jedna dama-pilot ostvarila svoje najnestvarnije sne sletevši poput meteora direktno sa kapije svemira medu nas Zemljane sa famoznih 25.000 metara, doletevši od zvezda, iz svemirske "šetnje" preko prostora i vremena na razmedu dva veka i dva milenijuma, preciznije u cetvrtoj godini novog milenijuma, februara meseca…Leteci brzinom od 2,4 Maha ruskom letelicom MiG-25 Srpkinja 35-godišnja Nataša Pavlovic, državljanka SAD je doletela do ivice svemira postigavši visinu od 25 hiljada metara i u istoriju letenja i vazduholovstva se upisala zlatnim slovima kao prva dama s ovih prostora i prva Srpkinja kojoj je uspelo da doleti do zvezda i pritom dva puta probije "zvucni zid" na ivici svemira. Sugestiju i ideju za izvodenje ovog leta joj je dao licni prijatelj Denis Tito, prvi civilni putnik koji je poleteo u svemir i boravio na svemirskoj stanici "Mir". (Radmila Tonkovic)

 

  Novo perje za proverene ptice  
Iz hala fabrika "Mil","Kazan" i "Rostvertol" je izašlo na hiljade helikoptera. Nakon raspada SSSR, fabrike su zapale u krizu zbog pada proizvodnje. Aktivnom podrškom države i deonicara, pre dve godine je poceo svojevrstan »rimejk« ruske helikopterske industrije. Po svemu sudeci, kljucnu ulogu ipak igraju nove verzije familije »Mil«.
Jedna od najpoznatijih svetskih kompanija za proizvodnju helikoptera »Mil« u Moskvi je pocela sa radom 1947. godine kao »Dizajnerski biro za razvoj helikoptera« pod vodstvom Mihaila Leontijevica Mila, po kojem je kasnije i dobila ime. U objektima, u kojima je ovaj Biro poceo sa radom, pre rata se proizvodio nameštaj, a za vreme Drugog svetskog rata su umesto nameštaja pravljena drvena krila za lovce "Lavockin". Partijski i vojni rukovodioci su veoma brzo uocili prednosti helikoptera, pa je Dizajnerski biro s vremenom dobijao sve vecu ulogu i sredstva, koja su talentovanom konstruktoru omogucila da stvori veoma dobre helikoptere, koji se i danas koriste širom sveta. Trka u naoružanju izmedu SSSR i SAD je uticala na ekspanziju helikopterske industrije i na produkciju ogromnog broja helikoptera. U proteklih 57 godina »Mil« je stvorio 12 osnovnih modela helikoptera i preko dvesto modifikacija: Mi-1, Mi-2, Mi-4, Mi-6, Mi-8, Mi-10, Mi-10K, Mi-14, Mi-17, Mi-24, Mi-26 i Mi-34.Ukupan broj proizvedenih helikoptera »Mi« prelazi neverovatnu cifru od 30.000 komada, od cega je još 7000 danas u upotrebi! Za vreme "hladnog rata" «Mil« je pokrivao 90% tržišta SSSR i zemalja Istocnog bloka. Posle raspada SSSR helikopterska industrija se suocava sa brojnim problemima. Drasticno je smanjen broj narudžbina novih helikoptera, što je izazvalo nagli pad proizvodnje. Kvalifikovana radna snaga je napuštala industriju i uhlebljenje tražila u profitabilnijim granama privrede. S vremenom su se gomilali dugovi i industrija je krajem devedesetih bila pred bankrotom. Novo državno rukovodstvo, na celu sa predsednikom Putinom, jednostavno nije dozvolilo, da fabrike sa takvom tradicijom i reputacijom budu zatvorene. Posle intervencije države, helikopterska industrija pocinje polako da staje na noge: od 2000-2002. godine proizvodnja je povecana 490%, a narudžbine države su porasle 600%; «Mil« je vratio licencu za razvoj novih letelica. Kao i pre dvadeset godina, «Mil« je po proizvodnji helikoptera ponovno na prvom mestu na teritoriji Ruske Federacije. «Mil« se sada sastoji od dizajnerskog biroa i fabrike za izgradnju eksperimentalnih letilica. Dizajnerski biro ima bogato iskustvo na polju razvoja helikoptera (narocito teških) i sada se, pored razvoja, bavi i usavršavanjem postojecih tipova helikoptera. Prodaju helikoptera, medutim, vrše fabrike za serijsku proizvodnju: "Kazan", "Ulan Ude", "Rostvertol" i ""Progres", koje deo profita uplacuju birou «Mil«. Najpoznatiji i najprodavaniji helikopter, koji je izašao iz Dizajnerskog biroa »Mil«, svakako je legendarni Mi-8. Modifikovane verzije proverenih helikoptera su sada glavni aduti ove kompanije, koji postaju sve zanimljiviji i na ruskom i na svetskom tržištu. Radi se o transportno-borbenim helikopterima Mi-8M (izvozna verzija ovog helikoptera je Mi-17) i o borbenim helikopterima Mi-35 i Mi-28N.
(Mladen Grahovac)

 

  Zaboravljeni taran  
Istorija vazdušnih tarana (namernih sudara u vazduhu) 20. veka je zapoceta 8. septembra 1914. godine taranom ruskog pilota kapetana Pjotra Nesterova, a završila se verovatno 18. jula 1981. godine taranom ruskog gardijskog oficira Valentina Kuljapina. Upravo su ta dva datuma ušla u istoriju svetske avijacije kao prvi i poslednji tarani izvršeni u vazduhu. Iako ta dva dogadaja razdvaja 67 godina, postoji nešto što imaju zajednicko, nešto što ih objedinjuje, a to je iskazana cast borbenog pilota. (Roberto Della Croce)

 

  Novi strateški transporter  
Znacaj vertikalnog manevra u savremenim vojnim doktrinama sigurno zauzima visoko mesto. Problem transporta je znacajan, kako za male armije, tako i za globalne supersile, kakva je danas SAD. Pogotovo, kad se zna da aktuelna vojna doktrina SAD predvida mogucnost delovanja na bilo kojoj tacki planete, problem transporta postaje dominantan faktor u planiranju i izvodenju bilo kakve vojne misije. (G.M.)

 


  nebo za hrabre
  CYPRES - uredaj za bezbedniji skok padobranom  

Automatic activation device (AAD) je uredaj za automatsko aktiviranje padobrana. Redu najpouzdanijih, najtacnijih i najbezbednijih uredaja te vrste pripada CYPRES. Filozofija dizajna ove sigurnosne naprave je inkorporirana u njen naziv – CYPRES, koji predstavlja skracenicu-akronim od CYbernetic Parachute RElease System. U ovom tekstu se govori o uredaju CYPRES 1, premda je na slobodnom tržištu od 2003. godine u prodaji i njegov modifikovani naslednik CYPRES 2, sa kojim su dozvoljeni i skokovi u vodu. (Mladen Dragic)


 

  sam svoj majstor
 

“Lastavičin” rimejk

 
Letelice sa vertikalnim poletanjem i sletanjem, s mogucnošcu lebdenja i letenja velikom brzinom su oduvek golicale maštu i konstruktora i entuzijasta. Jedno od mogucih rešenja su tilt-rotori, ali su dugotrajne porodajne muke sa americkim “Osprejom” naterale konstruktore, da vrše i druga eksperimentisanja sa kombinacijom krilo-rotor, koja su dovela do stvaranja veoma egzoticnih letelica, od kojih vec na prvi pogled zastaje dah. Posmatrajuci njihove mogucnosti i nadanja, možda im najbolje odgovara jedno zajednicko ime – rotor-krafti! (Mato Siladic)

 


  silikon
  Ruska simulaciona ofanziva  
Ruski programeri, u saradnji sa francuskim koncernom “Ubisof”', i dalje nemilosrdno drže primat u pravljenju vazduhoplovnih simulacija, ne ostavljajuci pritom nimalo mesta za konkurenciju. Njihova veoma dobra saradnja vec po tradiciji daje odlicne rezultate. Pocev sa Flankerom, sa ruske strane nam dolaze samo vrhunske simulacije, koje svojim kvalitetom veoma brzo potisnu u zaborav sve moguce rivale. Novembra 2003. godine na severnoamerickom, a nedugo zatim i na evropskom tržištu, pojavila se demo-verzija još jedne dugo najavljivane i željno ocekivane simulacije. Rec je o simulaciji LOCK-ON softverske kuce “Eagle dynami“, cije kompletno izdanje “LOCK-ON: Modern Air Combat'' predstavljamo u ovom broju “Aeromagazina”.(Dragan Mrdak, pilot)

  arhiv
  Eksperimentalni laki jurišnik 451M  
Konstruktorska grupa br. 9 je negde u zimu 1951/1952. godinu dobila zadatak, da projektuje mlazni avion malih dimenzija, sa dva mlazna motora – Turbomeca Palas, svaki od po 147 daN potiska. Cilj je bio, da se projektuje i izradi mlazni avion, koji ce biti sposoban da poleti, jer je Jugoslavija morala da pokaže svetu, kako je sposobna da napravi mlazni avion. Tako je nastao avion 451M, prvi jugoslovenski mlazni avion, koji je, premda predviden kao laki jurišnik, u stvari bio samo eksperimentalni avion, koji nije ni ušao u serijsku proizvodnju.
(mr Nebojša Đokic i Predrag Miladinovic)


  Amy Johnson  
Londonski nedeljnik "Sunday Times" je nedavno objavio nove podatke o pogibiji slavne Amy Johnson (Emi Džonson), pionira pilota medu ženama. Amy Johnson je prva žena, koja je izvela solo-let od Engleske do Australije i ceo svoj život posvetila svom hobiju – letenju, koji ce joj doneti svetsku slavu, ali i smrt.(R.T.)



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam