AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 52

  ratne mašine
 

Decenija Air
Festa - Brno

 
Na internacionalnom aerodromu "Turany", sa dimenzijama piste 2650 x 60 m, koji je 10 km udaljen od ceškog grada Brna, 6. i 7. septembra je održan 10. CIAF (Czech International Air Fest) u organizaciji RV Ceške Republike, fondacije "Benevolent Fund's Agency Ltd." i entuzijasta i poslovnih ljudi iz Južnomoravske pokrajine. Ovogodišnji CIAF nije održan na svom maticnom aerodromu u Hradec Králové, a razlog su tekuce reforme ceških oružanih snaga i angažovanje ljudstva i tehnike RV u preuzetim medunarodnim obavezama. Od 31 pozvanog ratnog vazduhoplovstva iz sveta, odazvalo se njih 13 (Nemacke, Poljske, Madarske, Velike Britanije, Belgije, Holandije, Italije, Francuske, Srbije i Crne Gore, Slovenije, Kanade i SAD), ciji su vrhunski vojni piloti u 34 nastupa demonstrirali veštine i umeca, ali i snagu i mogucnosti velikog broja letelica. (Radmila Tonkovic)

  Godišnjica
"prljavih poslova"
  Prošlo je tacno šezdeset godina od dana kada je, Keli Džonsnon, jedan od najpoznatijih vazduhoplovnih projektanata u firmi Lokid, formirao mali tim posebno odabranih strucnjaka namenjen za rad na projektovanju i izgradnji novog lovackog aviona za potrebe americkog vazduhoplovstva. Osim visoke strucnosti, jedan od uslova za sve clanove novoformiranog tima bila je stroga zabrana iznošenja bilo kakve informacije o razvoju novog aviona ne samo izvan prostorija firme, vec i u kontaktima sa najbližim clanovima porodice. Bilo je to vreme kada su SAD vec bile duboko zagazile u Drugi svetski rat, a tajni avion koji se projektovao bio je XP-80, kasnije nazvan ,,šuting star". Ed Kalver, jedan od clanova tima, jednom prilikom je u šali nazvao njihovu aktivnost ,,skonk verks", prema nazivu iz komicnog stripa, koji se odnosio na, duboko u šumi, skrivenu destileriju u kojoj se od starih cipela i tome slicnih sastojaka pravio cudan napitak. Naziv ,,skonk verks" je vrlo brzo prihvacen i od ostalih clanova tima... (Dušan Maoduš)

  Mogucnosti i perspektive borbenih helikoptera u
Vojski SiCG
 
Glavni borbeni helikopter Vojske SiCG je Gama - naoružana verzija helikoptera Gazela. Gama je laki jednomotorni borbeni helikopter namenjen za protivoklopnu borbu i preko dvadeset godina je u upotrebi: prvo JNA, a sada u VSiCG. Za to vreme se dosta toga promenilo.U tehnološkom smislu se dogodila digitalna revolucija i bum informacionih tehnologija. Na vojno-politickom planu su se dogodile dramaticne promene: raspad SSSR i Varšavskog pakta i izrastanje SAD u jedinu globalnu silu.Pocetkom devedesetih došlo je šdo krvave dezintegracije SFRJ. Nacin ratovanja je takode promenjen.Ratovima od Pustinjke oluje do ovogodišnje intervencije u Iraku prethodili su ekonomski i politicki pritisci cime je protivnik pre otpcinjanja ratnih operacija bio iscrpljivanc. Masovna upotreba avijacije i apsolutna prevlast u vazdušnom prostoru su fakticki omogucavali upotrebu sopstvenih kopnenih trupa bez veceg otpora protivnika.Uslovno receno, rat se sa kopna selio u vazduh, a u skorijoj buducnosti ce sve više dobijati kosmicku dimenziju.Prevedeno na polje borbenih helikoptera to znaci: modernizacija postojecih i razvoj novih borbenih helikoptera sa povecanjem vatrene efikasnosti. (Mladen Grahovac)

  Northropovi laki lovci -  
Northrop-ovi lovci familije F-5 pravi su primer da su Amerikanci itekako sposobni da stvore efikasan, ali ujedno i lagan, jednostavan i jeftin borbeni avion. Razvoj ovog aviona zapoceo je još daleke 1954., kada su predstavnici kompanije Northrop pokrenuli inicijativu da se ispitaju potrebe država NATO i SEATO paktova. Rezultat ovih ispitivanja bila je studija jeftinog i laganog nadzvucnog aviona, jednostavnog za upotrebu i održavanje i sposobnog za poletanje sa kratkih i nepripremljenih poletno-sletnih staza. Tako je stvorena serija prototipova N156, od kojih su borbeni N156F i trenažni N156T najviše obecavali. Od N156T, razvijen je prvi nadzvucni školski avion T38 Talon, koji je i uveden u sastav vazduhoplovstva SAD.
1958., Americko vazduhoplovstvo zapocelo je ispitivanja makete N156F. Došlo se do zakljucka da je avion veoma pogodan za americke saveznike, koji nisu mogli da racunaju na najsavremenije tadašnje avione iz sastava Americkog vazduhoplovstva. Slicna logika postojala je i kod Sovjeta, ali u nešto drugacijoj formi; za izvoz su uglavnom nudene varijante aviona sa nešto slabijim karakteristikama nego oni koje je koristilo domace vazduhoplovstvo, kako najsavremenija oprema ne bi, iz bilo kog razloga, pala u ruke protivnika. (Sebastian Baloš)

  "Hermes" dugog doleta  
Letelica tipa Hermes 450 je poslednja generacija bespilotnih letelica koje su uvedene u naoružanje izraelske armije. U okviru izraelskih oružanih snaga sistem Hermes 450 je osnovni sistem za takticke cizvidacke zadatake. Osnovni deo ovog savremenog sistema je letelica visokih letnih sposobnosti projektovana sa visokim procentom ucešca kompozitnih materijala u samoj strukturi planera. Napredna avionika omogucava cveliku autonomiju leta i precizno navodenje uz pomoc GPS. Prepoznavanje i pracenje cilja je obezbedeno naprednim žiro stabilisanim elektrooptickim sistemom. Letelica je takode opremljena naprednim komunikacionim sistemom koji omogucava cprenos signala u realnom vremenu. Velika autonomija leta od skoro 20 casova omogucava dširoku primenljivost ovakve letelice narocito u antiteroristickoj borbi koja zahteva permanentno pracenje ciljeva i koja je stalni problem izraelske države. U operativnoj upotrebi letelica je namenjena za podršku jedinicama na taktickom nivou, u okviru zadataka lociranja neprijateljskih položaja i korekcije artiljerijske vatre… (Goran Memon)


  biznis klasa
  Bombardier 415 -Vodeni bombrader  
Leto na izmaku ce ostati zapamceno po mnogo cemu a najviše po velikom broju požara koji su harali zemljama Evrope i Amerike. Problem borbe protiv požara narocito na nepristupacnim terenima neraskidivo je vezano sa potrebom efikasnog gašenja požara iz vazduha. U tu svrhu su se koristili razni tipovi letelica aviona i helikoptera. Medutim najpoznatiji od svih letelica je aviona amfibija CL-215 poznati kao Kanader inace proizvod firme Bombardier Aerospace. Danas je aktuelna modernizovana verzija ove letelice Bombardier 415. Prepoznatljiv po spoljašnjoj slicnosti sa cuvenim prethodnikom, novija verzija turboprop amfibije Bombardier 415, neprikosnoveno je najuspešniji avion za borbu protiv požara danas. Konfiguracija ovakvog aviona objedinjuje koncept brzog pocetnog dejstva po epicentru vatrene stihije, sa mogucnostima prikupljanja vode u blizini požara i ustaljenim dugotrajnim napadima do zaustavljanja širenja požara. Mogucnosti ovako korisne letelice podrazumevaju veliki broj razlicitih specijalnih misija, podjednako na kopnenim vodama, obalskom delu, kao i na otvorenim morima.
(Dejan Savic)

  nebo za hrabre
  Svetska takmicenja paraglajderista  
Paraglajderisti su u ovoj takmicarskoj sezoni bili veoma aktivni, i to na svetskom nivou - održana su cak tri svetska prvenstva u Austriji, u Portugaliji i u Sloveniji. Naših nekoliko takmicara je ucestvovalo na poslednja dva i s obzirom da ne odlaze tako cesto u svet na takmicenja, možemo ipak biti zadovoljni postignutim rezultatima.
U gradu Kössen u Austriji je polovinom jula održan otvoreni medunarodni šampionat u paraglajdingu, na kojem je zabeležen svojevrstan kuriozitet - svih prvih 33 mesta ubedljivo su zauzeli ruski takmicari najbolje savladavši sva tri zadatka preleta od 22,2 km, zatim 42 km i 46,7 km. Prvo mesto sa 571 bodom je osvojio Pavel Makarov (paraglajder Dart Paraavis), drugi je sa 521 bodom Jegor Terentijev (isti paraglajder) i treci je sa 517 bodova Vitalij Šabanov (paraglajder Gradient Avax).
Na nadmorskoj visini od 1520 m na planini Larouco nadomak grada Montalegre u Portugaliji je od 11. do 27. jula održan 8. Svetski paraglajding šampionat, na kojem su se u 13 letackih dana izvodili preleti od 42,2 km; 43,9 km; 56,5 km; 63,7 km; 79,8 km i 100,3 km. Na takmicenju je ucestvovalo 145 takmicara (14 žena) iz 32 zemlje sveta. Prvo mesto sa 4232 boda je osvojio Alex Hofer iz [vajcarske, drugi je sa 4137 bodova Frank Brown iz Brazila i treci sa 4041 bodom je mladi Japanac Masataka Kawachi. Dvojica naših takmicara su se plasirala na donji deo tabele - na 124. mestu je Zoran Petrovic sa 1867 bodova i na 132. mestu je Aleksandar Đordevic sa 1579 bodova.
Reprezentacija Srbije i Crne Gore je prvi put nastupila na Svetskom prvenstvu u paraglajdingu - u disciplini precizno sletanje, koje je održano od 4. do 7. avgusta u Lijaku, u Sloveniji. Medu 48 takmicara iz 10 zemalja, na ovom takmicenju je ucestvovalo 7 naših takmicara, od kojih i jedna takmicarka - Nataša Martic. Posle 12 letova, koji su se bodovali za pojedinacni i ekipni plasman, naša ekipa paraglajderista je zauzela 5. mesto, dok se u pojedinacnoj konkurenciji na 23. mesto plasirao Đorde Petrovic, na 26.mesto - Zoran Petrovic, na 32. mesto - Novak Jovan i na 35. mesto - Branko Jankovic. Pobednik u pojedinacnoj konkurenciji je Matjaž Feraric iz Slovenije, 2.mesto je zauzeo Andy Shaw iz Velike Britanije, a 3. je Sluga David iz Slovenije. U ekipnoj konkurenciji je daleko najuspešnija bila ekipa Slovenije, 2.mesto je zauzela Velika Britanija, a 3. mesto - Litvanija.47. državno prvenstvo u jedrilicarstvu
Ove godine je 47. državno prvenstvo u vazduhoplovnom jedrilicarstvu održano od 13. do 27. jula na sportskom aerodromu "Bikovo" kraj Subotice. Organizator prvenstva je Vazduhoplovni savez Srbije i Crne Gore i Savez vazduhoplovnih jedrilicara Jugoslavije, a neposredni organizatori su aeroklubovi ''Vaja'' iz Beograda i "Ivan Saric" iz Subotice. Na prvenstvu je ucestvovalo 10 takmicara i 5 ekipa iz Beograda, Novog Sada, Zrenjanina, Subotice i Kraljeva. Za 7 takmicarskih dana svi zadaci su bodovani kao brzinski preleti, preleteno je 16.912 km, 75 letova i 345,3 sata letenja, dok su avioni za vucu naleteli 8 sati i 9 minuta. Apsolutni pobednik ovogodišnjeg prvenstva je i najmladi takmicar Zoran Frenc (22 godine) iz AK "Vaja" iz Beograda sa ukupno 5950 bodova, koji je leteo na jedrilici DG-300 (reg. YU-4457); drugo mesto je pripalo najstarijem takmicaru Živi Frencu (70 godina) takode iz AK "Vaja" sa 5758 bodova (jedrilica Cirrus 17a, reg. YU-4207); dok je trece mesto zauzeo Vlatko Rihter iz AK "Novi Sad" sa 5572 boda (jedrilica DG-101G, reg. YU-4347). U ekipnom plasmanu su postignuti sledeci rezultati: 1. mesto sa 11.708 je pripalo AK "Vaja" iz Beograda, 2. mesto sa 8332 boda AK "Novi Sad I" iz Novog Sada i 3. mesto sa 8193 boda AK "Neoplanta" iz Novog Sada.

8. Petrovdanski padobranski kup
Na sportskom aerodromu "Urije" Aerokluba "Prijedor" je 5. i 6. jula 2003. godine održan vec tradicionalni 8. otvoreni medunarodni Petrovdanski padobranski kup Republike Srpske, ciji je domacin i organizator bio Aeroklub "Prijedor" u saradnji sa Vazduhoplovnim savezom Republike Srpske. Na ovom medunarodnom takmicenju su ucestvovala 54 padobranca i 14 ekipa iz Srbije i Crne Gore, Republike Srpske, BiH i Madarske, i to u disciplinama - pojedinacni i grupni skokovi na cilj. U izuzetno povoljnim meteorološkim uslovima izvedeni su svi planirani turnusi iz helikoptera Mi-8 Vojske Republike Srpske sa visine od 1000 metara. U pojedinacnoj muškoj konkurenciji ubedljivo prvo mesto je zauzeo Nenad Martinovic iz Prijedora sa minimalnih 20 negativnih bodova; u pojedinacnoj ženskoj konkurenciji prvo mesto je zauzela Svetlana Simic iz Paracina sa 42 negativna boda; u ekipnom plasmanu prvo mesto je ubedljivo pripalo ekipi "Prijedor KBK Eling" sa 121 negativnim bodom; medu juniorima je prvi i najbolji bio najmladi 18-godišnji Ivan Ljajic iz Prijedora sa 40 negativnih bodova, dok je medu veteranima najbolje rezultate pokazao Radiša Mladenovic iz VSiCG sa 31 negativnim bodom.

Memorijal Tatjane Osipove
U ruskom gradu Rybinsk na aerodromu "Južni Rybinsk" je od 3. do 7. avgusta održan medunarodni padobranski "Memorijal Tatjane Osipove", za koji se može reci da je vec tradicionalni, jer se održava vec treci put nakon pogibije Tatjane Osipove - najvece padobranke Rusije i dvostrukog apsolutnog prvaka i šampiona sveta u padobranstvu. Na Memorijalu je ucestvovalo 45 vrhunskih svetskih padobranaca sa najvišim zvanjima od majstora sporta pa naviše - 22 padobranca i 23 padobranke iz Rusije, SAD, Belorusije i Ukrajine, kao i 9 muških i 9 ženskih ekipa. Ovo padobransko takmicenje najboljih je održano u dve discipline - u preciznom skoku na cilj sa 1000 m i u akrobatici sa visine 2200 m.
U akrobatici je prvo mesto osvojila Ruskinja Svetlana Klenina u ženskoj i Rus Sergej Vertiprahov u muškoj konkurenciji. U preciznom skoku na cilj je prva Ruskinja Olga Lepezina u ženskoj, a Dmitrij Maksimov u muškoj konkurenciji; dok su u kombinaciji ove dve discipline opet bili najbolji Lepezina i Maksimov. U ekipnoj konkurenciji su ubedljivo i u muškoj i u ženskoj dominirale i najbolje rezultate pokazale ekipe Rusije

"Ikar 2" preleteo kanal Lamanš
Austrijski padobranac Felix Baumgartner je postao prvi covek u istoriji, koji je uspeo da preleti kanal Lamanš u slobodnom padu, bez pomoci motora. On je svoje "vazdušno putovanje" izveo pomocu kompozitnog krila, pricvršcenog za leda. Rano ujutro 31.jula 2003. Feliks je izveo skok sa visine od 9.000 m u rejonu Dovera, a zatim je preleteo planirajuci rastojanje od 35 km do Francuske. Posle sedam minuta provedenih u vazduhu Feliks je sleteo i padobranom se prizemljio na brdo u oblasti grada Kale na susednoj obali Francuske. Brzina njegovog leta je dostizala i famoznih 360 km/h. Pri tome, njegova oprema je bila krajnje jednostavna - odelo aerodinamickog oblika i krilo razmaha 1,82 m, napunjeno ugljen-dioksidom. Za pomenuti poduhvat Felix je rešio da sam bude covek-avion, ali bez motora i bez ikakvih pokretaca, koristeci samo zakone aerodinamike i sopstvena iskustva i spretnost.
Pre preleta kanala Lamanš, Feliks je svoj projekat nazvao "Ikar 2" u cast heroja grcke mitologije, ne plašeci se da ponovi sudbinu svog prethodnika Ikara, cak štaviše, on je ambiciozno najavio, da hoce "da ude u istoriju kao Gospodar nebesa". Ovaj odvažni padobranac je vec izveo slicne letove i skokove - skocio je sa statue Isusa Hrista u Rio de Žaneiru i sa jedne od kula bliznakinja.

Bejzeri na Grenlandu
Ekstremni vidovi sportova pobuduju sve veci interes u svetu. U ekspediciji na Grenland od 2. do 31.jula najpoznatija licnost u svetu ekstremnog sporta šampion Rusije u alpinizmu, skajsurfer (trostruki prvak sveta) i bejser Valerij Rozov je izveo dva B.A.S.E.-skoka najpre sa platforme, a zatim i sa vrha planine. Time je položio osnove za novi vid ekstremnog sporta koji je sam smislio B.A.S.E.-climbing, veoma opasan i složen, a u sebi objedinjuje više ekstremnih disciplina. Bila je to unikatna i visokorizicna akcija koju je izveo u okviru svog "Ruskog ekstremnog projekta". Rozov je izveo apsolutno prve skokove na Grenlandu, jer se pre njega niko nije popeo na ove neprohodne visove i niko i nikada u ovoj oblasti nije skakao B.A.S.E.. Rozov je bio rukovodilac ekspedicije ruskih alpinista, koja je osvojila vrh Nalumasortoq (2.054 m) apsolutno vertikalne planine, koja na mestima visi kao da je obešena. Sa gornjeg dela te planine Rozov je izveo B.A.S.E.-skok u "krilatom odelu", popevši se prethodno na vrh kao alpinista i nazvavši zbog toga ovu misiju B.A.S.E.-climbing (penjanje), kao novi oblik B.A.S.E.-ekstrema. Rozov je skocio prvi B.A.S.E.-skok, cija je apsolutna visina bila 250 m, a vreme slobodnog pada 6 sekundi. Oko bejsera Rozova su se gurali snimatelji da bi kamerama i foto-aparatima ovekovecili ovaj opasni skok, ali im to nije pošlo za rukom, jer se deo platorme odlomio i svi snimatelji su poleteli u ambis…! Prava je sreca, da su bili vezani konopcima. Taj momenat je i Rozov iskoristio i izveo najneobicniji skok odvezavši se sa alpinistickih konopaca i otisnuvši se u provaliju, uzviknuvši - Vidimo se dole!
Uprkos brojnim opasnostima Rozov je poput pravog Ikara izveo i savršen vertikalni B.A.S.E.-skok sa vrha Nalumasortoq, sa visine od 900 m, u "krilatom odelu" jureci kroz ambis u slobodnom padu 35 sekundi i prizemljivši se zatim srecno i uspešno na glecer.



  Vazduhoplovna industrija Jugoslavije
(I deo)
 
Vazduhoplovstvo u našoj zemlji ima vrlo dugu i bogatu tradiciju. Ogranicicemo se ovde samo na onaj deo, koji se odnosi na vazduhoplovnu industriju.
Predindustrijski period našeg vazduhoplovstva imao je znacajnih ostvarenja. No to je bio period manufakturnog rada pojedinaca entuzijasta koji su sami gradili svoje letelice na kojima su sami i leteli, kao što su bili Edvard Rusijan i Ivan Saric. Možda bi se uslovno moglo reci da je radionica Mihaila Mercepa u Zagrebu neposredno pre Prvog svetskog rata bila preteca industrijske proizvodnje aviona. Iz njegove radionice je 1912. godine isporucen jedan avion cgrupi vazduhoplovnih entuzijasta u Beogradu za 6 hiljada dinara.
Srpsko vazduhoplovstvo, osnovano 1912. godine imalo je u svom sastavu uvezene avione iz Francuske i Rusije. Opsluživanje i održavanje ovih aviona vršila je vrlo šuspešno Tehnicka cslužba. Ova služba je imala sve odlike zanatske delatnosti i ne može se posmatrati kao vazduhoplovna industrija.
Jedva je prošlo dvadeset godina od prvog leta brace Rajt i pet godina od završetka Prvog svetskog rata, kada je u našoj zemlji zapocela industrijska proizvodnja vazduhoplova.
U daljem izlaganju bice dat vrlo kratak prikaz pojave, razvoja, uspona i padova Vazduhoplovne industrije Jugoslavije po decenijama, sa glavnim obeležjima svake od njih, pocev od 1923. godine, koja se smatra pocetkom Vazduhoplovne industrije Jugoslavije… (Brana Jovanovic)

 

  sam svoj majstor

 

"Batajnicki" Su-30

 
Za veliku vecinu avio-maketara koji su orjentisani ka izradi maketa novije generacije, ruski lovac SU-27 i njegove varijante spadaju u primamljivije modele za koje se vredi potruditi da dospeju u kolekciju. Kao takvi, relativno su cesti u proizvodnim programima renomiranih maketarskih kuca. Medutim, nijedna od datih maketa se od strane iskusnijih maketara ne bi mogla nazvati savršenom, zbog cega su potrebni pojedini specificni zahvati da bi maketa što vernije izgledala originalu. Ovog puta opisano je iskustvo u izradi SU-30, najpoznatije dvosede varijante Su-27. (Jovan Petrovic)

  arhiv
  Adolf Galland  
Najmladi general-major u Drugom svetskom ratu, pilot-lovac, komandant, a zatim i general-inspektor lovacke avijacije nemackog "Luftwaffe" i veliki vazdušni as sa 104 pobede u 705 borbenih misija na Zapadnom frontu, oboren 4 puta; leteo na avionima Bf-109, He-51, Fw-189 i Fw-190, Hs-129 i na mlaznom Me-262, a za hrabrost i specijalnu taktiku u borbama u vazduhu odlikovan najvišim odlikovanjem Treceg Rajha - "Viteškim krstom sa hrastovim lišcem, macevima i dijamantima" (Das Ritterkreuz mit Eisernen Kreuz, Schwertern und Brillianten).
(Radmila Tonkovic)







  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam