AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 50

  ratne mašine
 

"Le Bourget 2003."

 
Najveci godišnji skup vazduhoplovaca i prezentacija vazduhoplovne tehnike se svakako dešava u Farnboru ili na Buržeu. Ove godine je to bilo u periodu 15-22. juni na aerodromu "Le Bourget" u Parizu, gde je po 45. put održana medunarodna vazduhoplovna izložba. Bilo je to mesto, na kojem su se sakupili vazduhoplovci iz celog sveta - vojna i civilna avijacija (borbene, putnicke, transportne, biznis, sportske, lake i ultralake letelice, odnosno pilotirane i bespilotne letelice svih mogucih vrsta i tipova), vazduhoplovna industrija i svemirska tehnologija. Tu su se odvijale mnogobrojne poslovne aktivnosti, od projektnih demonstracija, preko snabdevanje rezervnim delovima do proizvodnje aviona. Ove godine su na nebu iznad Buržea nedostajali ruski Suhoji i Migovi, jer je Rusija, zbog nerešenog duga sa švajcarskom firmom, odustala od slanja svojih top-fajtera u Francusku u strahu da ih sudske vlasti opet ne "uhapse" i opet ucine "taocima" ove izložbe par ekselans. Za razliku od ranijih godina, ovog puta su sa pariskog neba izostali i americki borbeni avioni, zbog americkog "tihog bojkota" Francuske, koji je proistekao iz medusobnog politickog neslaganja oko rata u Iraku. U prvom slucaju su pogrešili Francuzi, što nisu obezbedili adekvatne garancije Rusima; dok je u drugom slucaju politika pokušala da naruši svetlu tradiciju najveceg svetskog okupljanja vazduhoplovaca. Naravno, najviše su izgubili posetioci i vazduhoplovni zaljubljenici, jer bravure Rafala, Miraža 2000, Eurofajtera i Gripena nisu mogle ni da zamene, ni da kompenzuju nebeski kazacok Suhoja i Migova, niti "kantri-ples" americkih Fantoma. Na srecu, vazduhoplovni duh je toliko jak i napredan, da ovako velika izložba nije mogla da bude zasenjena ni ratom u Iraku, koji još uvek besni i dobija obrise gerilskog sukoba; ni izostankom "borbenih" letelica Rusa i Amerikanaca. (Mato Siladic)

  RV i PVO
na prekretnici
  Poseta ministra za odbranu Borisa Tadica jedinicama Ratnog vazduhoplovstva i protivvazdušne odbrane 29. maja je predstavljala i upoznavanje ministra s aktuelnim stanjem, ali i svojevrstan podsticaj za rešavanje problema, koji su prisutni u ovom tehnološki najrazvijenijem i najskupljem vidu Vojske Srbije i Crne Gore.
U poredenju s ostalim delovima Vojske, stanje u Ratnom vazduhoplovstvu je verovatno najkriticnije, kako po posledicama koje je ostavio sudar sa NATO-alijansom 1999. godine, tako i po opštoj tendenciji zaostajanja, zapocetoj još posle prestanka ratnih operacija 1992. godine. Cinici bi rekli, da su NATO-snage svojim borbenim dejstvima, odnosno uništavanjem jugoslovenske tehnike, dovršile deobni bilans vojne tehnike republika bivše SFRJ. Na ovaj nacin se vazduhoplovstvo Srbije i Crne Gore umnogome našlo na nivou, koji je po više kriterijuma slabiji, nego kod nekih suseda. Pre svega to su materijalna strana, modernost i kompatibilnost tehnike, pracenje savremenih trendova i oslonac na šire saveznicke strukture. Jedino što ne manjka našem RV i PVO je borbeno i opšteratno iskustvo.
(mr Bojan Dimitrijević, savetnik MO Srbije i Crne Gore)

  353. izvidacka avijacijska eskadrila
" S O K O L O V I "
 
Sasvim sigurno se može reci, da je izvidacka avijacija preteca avijacije uopšte i da njeni poceci mogu da se vežu za prve sprave za izvidanje terena - za balone. Svim pravim stratezima i takticarima je jasno, koliko je izvidanje terena neophodno i važno za prave procene, poteze i eventualne borbene sukobe, te kasniju upotrebu borbene avijacije, koja ce na osnovu podataka dobijenih od izvidacke avijacije, dejstvovati pravilno, pravovremeno i po autenticnim ciljevima. (Radmila Tonkovic)

  "Otvorena neba" u Beogradu  
Medunarodni kurs na temu "Posmatranje iz vazdušnog prostora" (Aerial Observation Course in S&M) po Sporazumu "Otvorena neba" (Open Skies) je održan od 1-7. juna ove godine u Beogradu u neposrednoj organizaciji Verifikacionog centra i Komande Vazduhoplovnog korpusa Vojske Srbije i Crne Gore. Pregovori o ovom kursu su poceli još 13. maja u Zagrebu u "Medunarodnom regionalnom centru za pomoc u primeni sporazuma u kontroli naoružanja" (RACVIAC - Regional Arms Control Verification Implementation Assistance Centre), gde je dogovoren plan i program, a RACVIAC se onda prihvatio i organizacije i finansiranja pomenutog kursa. "Aeromagazin" je u svom broju 36. opširno i detaljno pisao o samom Sporazumu "Open Skies", a da samo podsetimo, da jedino Srbija i Crna Gora i Albanija trenutno nisu potpisnice ovog Sporazuma, da su odobrenje za prikljucenje dobile Litvanija, BiH i Hrvatska, a vec su 30 zemalja potpisnice Sporazuma (SAD, Ujedinjeno Kraljevstvo, Rusija, Belorusija, Ukrajina, Nemacka, Italija, Francuska, Belgija, Danska, Holandija, Norveška, Poljska, Ceška Republika, Švedska, Turska, Slovacka, Rumunija, Portugalija, Bugarska, Gruzija, Grcka, Madarska, Luksemburg, Island, Kanada, Španija, Finska, Latvija i Kirgistan). (R.T.)

  Galeb G-2A nad Mariborom  
Na aerodromu Maribor je 7. i 8. juna 2003. godine održan veliki medunarodni aeromiting povodom godišnjice otvaranja aerodroma, a u okviru obeležavanja 100-godišnjice od poletanja aviona brace Rajt.. Pored mnogih stranih predstavnika, poziv za ucešce na aeromitingu je dobio i Aeroklub "Galeb" iz Beograda, sa molbom, da u programu ucestvuje sa dva aviona Galeb-2A, na kojima piloti aerokluba lete zahvaljujuci preduzecu "Shutlle Air" iz Beograda, koje je i vlasnik aviona. (Marjan Jelen, pilot)


  Aeromiting lake avijacije  
Dana 15. juna na aerodromu "Batajnica" je održan aeromiting lake avijacije. I pored loše medijske pripreme, na aerodrom se uputio znacajan broj ljubitelja vazduhoplovstva, željan buke avionskih motora i bravura aviona. U najvecem broju na statickom delu izložbe i letackom programu ucešce su uzeli motorni zmajevi, a pažnju su privukli i Alegro 2000, Fantazy Fly, pogonjeni padobran i replika nemacke Rode. Kod svih ucesnika aeromitinga se video ocigledni entuzijazam i želja da se prikažu u najboljem svetlu, bez obzira na oskudicu u kojoj se nalaze i pojedinci i aeroklubovi. To se najbolje videlo u letackom delu programa, u kojem su izvodene prave bravure, veoma složene i zahtevne akrobacije. Ipak, cini se, da je ovom aeromitingu nedostajala duša. Najveci deo posetilaca je željno išcekivao manevre i forsaže Migova, kao i bravure Orla i Super Galeba. Ali, od njih, osim na statickom delu izložbe, koji je bio i najposeceniji, ni traga! Tacno je, da je tog dana aerodrom "Batajnica" bio ustupljen i iznajmljen za laku avijaciju, ali je tacno i to, da je RV i PVO propustilo retku priliku da kod prisutnih mladica pobudi želju da postanu vojni piloti, kao i da pokaže narodu da i pored brojnih problema RV postoji i da leti... A za sve to je bio dovoljan samo jedan let Miga iz sastava dežurne jedinice! (M.S.)


  Antibalisticka odbrana  
Poslednjih meseci smo svedoci novog zaoštravanja sukoba na relaciji SAD i Severna Koreja, kao i rastucem pritisku SAD na Iran. Stalne tenzije na indijskom potkontinentu izmedu Indije i Pakistana takode prete, da u najgorem scenariju prerastu u nuklearni sukob. Ako na ovo dodamo gotovo nerešiv problem Bliskog istoka, jedan veliki deo naše planete je zona visokog rizika. Najveca opasnost od ovih konflikata leži u cinjenici, da sve pomenute zemlje razpolažu nuklearnim potencijalom, koji može da dosegne do zemlje protivnika. Problem se narocito komplikuje usled cinjenice, da širenje medunarodnog terorizma omogucuje i manjim grupama ili teroristickim organizacijama da na"crnom tržištu" dodu do nuklearnog naoružanja. Tokom operacija u Iraku koalicione snage su najviše strahovale od eventualnog dejstva balistickim projektilima sa nekonvencionalnim punjenjem na teritorije susednog Kuvajta i naravno Izraela. (Goran Memon)


  Moravanov akrobata  
Politicke promene, koje su se pre nekoliko godina odigrale u našoj zemlji, kao i otvaranje ka svetu, veliku vecinu nas, ljubitelja vazduhoplovstva su navele na pomisao, da ce se i u ovoj sferi života desiti pozitivni pomaci. Ocekivali smo za pocetak, da ce se u našoj zemlji dešavati veci broj vazduhoplovnih manifestacija, da ce domaca avio-industrija (ili bar ono što je ostalo od nje) pokazati neke, makar male znake ozdravljenja i da ce se na ovaj ili na onaj nacin iznad našeg neba pojaviti i poneka nova letelica. Danas nam se sa distance od nekoliko godina cini, da su to bile samo puste želje. Velikih aeromitinga se samo prisecamo, fabrike koje su se nekad bavile izradom aviona kao da ne postoje, vazduhoplovni sport je u ocajnom stanju, a i o vojnom vazduhoplovstvu mediji su vec dosta toga rekli. Novih aviona nema, a jedino zmajari i piloti ultralake avijacije mogu da se pohvale kakvim- takvim napretkom i uslovno receno, ekspanzijom. Ono što je možda još veci razlog za brigu je cinjenica, da se na našem tržištu retko pojavljuju i ozbiljni proizvodaci vazduhoplova, koji prezentuju svoje proizvode. Razlog verovatno nije u tome, što nama ne trebaju novi avioni, vec u nizu propratnih faktora, kakvi su nepostojanje adekvatnog sistema kreditiranja, jasna politika opremanja vecih vazduhoplovnih sistema, neusaglašena pravila i propisi itd. (S.V.)

 

  biznis klasa
  Uz more i avione…-  
Premda je i prosecnom vazduhoplovcu pocetak letnje sezone obeležen pitanjem, gde ici na letovanje, teško da najveci deo njih na ovaj ili onaj nacin bude osloboden pomisli na avijaciju. I dok taj najveci broj o avionu razmišlja kao o prakticnom i brzom prevozu do željenog letovališta, poneko ipak vreba priliku, da i na odmoru zadovolji profesionalnu znatiželju drugacije vrste. (Dragan Kolundžic)

  Robinsonovi
helikopteri
 
Prica o helikopterima "Robinson" pocinje 1973. godine, kada je Frank Robinson napustio kompaniju za koju je radio, zbog toga što nije imala razumevanja za ideje o lakom i jeftinom helikopteru sa klipnim motorom. Kao i svaki vizionar, Frank je verovao u sebe, odneo planove kuci i stvorio lake helikoptere koji su danas medu najpopularnijim u svetu. Iz hala "Robinson Helicopter Co." u Kaliforniji izlaze dva osnovna tipa helikoptera sa klipnim motorom: R22 (dvosed) i R44 (cetvorosed). (Mladen Grahovac)

  "Kapija Srbije"  
Republicki ministar za saobracaj i telekomunikacije, Marija Rašeta-Vukosavljevic, u poslednje vreme je cesto prisutna u medijima sa svojim izjavama, vezanim za investicije u vazdušni saobracaj. Naime, prema njenim recima, u narednih nekoliko godina ce u ovu oblast biti uloženo najmanje 140 miliona dolara.
Prema izloženom, najbrži put do uspeha jeste postepeno prikljucivanje u rad medunarodnih organizacija. U tom cilju je naše nadležno ministarstvo nedavno obnovilo saradnju sa Medunarodnom organizacijom za civilni vazdušni saobracaj, od koje su dobijene instrukcije o tome, šta je sve potrebno za ponovno clanstvo. Uz ove sugestije, naša zemlja bi se prilagodila politici "Otvorenog neba" (o ovom programu je detaljnije pisano u Aeromagazinu broj 43.), cime bi bila vracena kontrola vazdušnog prostora nad Kosmetom na visinama iznad 10 hiljada metara, a time bi se uvecali prihodi od naplate preleta. Ovi ciljevi nalažu ulaganje u celokupan sistem kontrole letenja, a prvenstveno u savremenu opremu. Da podsetimo, proteklih godina su preleti uredno naplacivani, ali prihod od toga nikada nije stigao do onih kojima je namenjen -(Saveznoj) upravi za kontrolu letenja (prosecna plata kontrolora letenja u našoj zemlji je ubedljivo najniža u Evropi). Zbog ovih potreba je Evropska investiciona banka našoj zemlji odobrila kredit od 100 miliona evra, koji ce umnogome modernizovati kontrolu vazdušnog saobracaja.
Pocetkom oktobra ove godine ce poceti i realizacija projetka "Kapija Srbije", uz pomoc kredita Evropske banke za rekonstrukciju i razvoj u vrednosti od 30-40 miliona evra… (Nikola Tomic)

 


  nebo za hrabre
  Prvenstvo
padobranaca
 
Na aerodromu "Zalužani" u Banja Luci u Republici Srpskoj je od 6. do 8. juna 2003. godine održano 7. otvoreno padobransko prvenstvo Republike Srpske u disciplini - precizni skokovi na cilj. Direktni pokrovitelj ovog besprekorno organizovanog takmicenja je bio predsednik Republike Srpske - Dragan Cavic, a neposredni organizator Aeroklub "Sveti Ilija" iz Banja Luke. Ova vec tradicionalna manifestacija je ove godine uprilicena u okviru svetske 100-godišnjice poletanja prve letelice teže od vazduha, zatim povodom 10-godišnjice delovanja i rada Vazduhoplovnog saveza RS i 70-godišnjice aktivnog i plodnog rada AK "Sveti Ilija" iz Banja Luke. (R.T.)


  Kolicev trijumf  
Ivan Kolic je pobednik Svetskog kupa za vazduhoplovne modelare u kategoriji gumenjaka, koji je u maju održan u organizaciji Aerokluba "Nova Pazova" na terenu Šumarski rit u Vojki. Pobednik je odlucen u poslednjem turnusu, a za najsjajniju medalju su se borili Svetozar Gostojic i Ivan Kolic, koji je za 68 sekundi bio bolji od Gostojica, a ovaj zbog slabog starta (80 sekundi) pao na trecu poziciju iza Radoja Blagojevica... (T.U.)


  Juniorska liga
raketnih modelara
 
Na završnom kolu juniorske lige raketnih modelara u Sremskoj Mitrovici se okupilo preko 70 modelara iz 11 klubova iz zemlje. Najbolji u kategoriji raketa sa padobranom su bili Bojan Šegrt iz Sremske Mitrovice, Darko Nikolic iz Zemuna i Mirko Katanic iz Sremske Mitrovice. U kategoriji raketa sa trakom su dominirali takmicari iz Sremske Mitrovice: Vesna Katanic, Mladen Krcedinac i Nebojša Dikic, dok je u kategoriji raketoplana prvo mesto pripalo Filipu Indicu iz Vojke, drugi je bio Nebojša Dikic, a treci Bojan Šegrt - obojica iz Sremske Mitrovice. Najbolji pojedinci završne juniorske lige raketnih modelara su Bojan Šegrt iz Sremske Mitrovice, Darko Nikolic iz Zemuna i Mirko Katanic iz Sremske Mitrovice. "Ova liga je bila provera za juniore uoci republickog i državnog prvenstva, koja su ujedno i poslednje provere uoci predstojeceg evropskog prvenstva. I seniore ocekuju ista takmicenja i tek nakon tih takmicenja ce i odrediti reprezentaciju, koja ce braniti naše boje na evropskom prvenstvu" - istice selektor Andrija Ducak... (T.U.)

 


  sam svoj majstor
 

MiG-15 kao
inspiracija

 
Korejski rat predstavlja veoma interesantnu temu za maketare. Bilo je to ujedno i vreme najbržeg razvoja vazduhoplovstva. Uostalom, za nekog, ko je svoje vitrine godinama punio gotovo iskljucivo maketama aviona iz Drugog svetskog rata, avioni ovog perioda predstavljaju pravo osveženje.
Pošto sam u svojoj kolekciji vec imao maketu cuvenog F-86 Sabre (naravno, u bojama JRV), odlucio sam, da sledeci primerak bude njegov ljuti rival - MiG-15. Izbor makete nije bio težak: u razmeri 1/48 tu su solidni, ali dosta vremešni "Monogram" i naravno "Tamiya", sa svojim standardno vrhunskim kvalitetom. Naravno, odabrao sam maketu japanskog proizvodaca, jer je detaljnija, uklapanje sastavnih delova je bolje, a linije panela su negativne tj. utisnute, što omogucuje lakše sastavljanje i rekonstrukciju (preurezivanje) panela, koji se prilikom sastavljanja, a posle gitovanja i šmirglanja, neminovno gube na mestima spajanja sastavnih delova… (Aleksej Ilic)

 

  arhiv
  HAWKER HURRICANE "Marko Oreškovic"  
Lovacko-bombarderska jedinica iz sastava saveznickog, Balkanskog vazduhoplovstva (Balkan Air Force), No.351 (Y) Squadron RAF (Royal Air Force), popunjena jugoslovenskim osobljem (otuda oznaka Y (Yugoslav) u nazivu jedinice) i druga po redu formiranja saveznickih borbenih avijacijskih jedinica namenjenih za neposrednu podršku dejstava NOVJ, borbeno je dejstvovala tokom Drugog svetskog rata od oktobra 1944. do maja 1945. na prostoru Jugoslavije. Ovaj, kao i No.352(Y) Squadron, simobolicki su cinili deo Vazduhoplovstva NOVJ, jer su iz sastava RAF oficijelno izašli tek nakon završetka rata. Za naziv ovih jedinica u praksi, a i kasnije u istorijskoj gradi, umesto pojma "skvadron" pogrešno je korišcen termin "eskadrila", pa su ove jedinice nazivane Prva i Druga eskadrila Vazduhoplovstva NOVJ.
(Šime Oštric)


  Bf-109 (II deo)  
Pocetkom 1942. godine je postalo jasno, da buducnost pripada bržim, mocnije naoružanim i bolje opremljenim lovcima, makar i po cenu njihovih slabijih manevarskih osobina. Iako je na pocetku razvoja jedna od zamerki na Bf-109 bila, da ne poseduje dovoljan razvojni potencijal, dokazalo se, da to nije tacno. Broj varijanti i podvarijanti je bio fantastican, a pokazalo se, da je ovaj avion uvek bio sposoban da ponese snažnije motore i naoružanje, kako bi u bespoštednim borbama u vazduhu ostao konkurentan.
(Sebastian Baloš)






  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam