AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 49

  ratne mašine
 

Saudijski Hokovi

 
Bez obzira što je saudijsko RV uspešno u?estvalo u operaciji Desert Storm protiv Iraka i što je bilo stalno u pripravnosti za vreme iransko-ira?kog rata osmadesetih godina, na?elnik štaba saudijskog RV je tražio još 1988. godine »mirotvorniju« komponnetu ratnog vazduhoplovstva. Cilj je bio, da se kroz nju saudijskoj populaciji pokažu sposobnosti njenog vazduhoplovstva. Zbog toga je odlu?eno, da se formira akro grupa saudijskog RV.
(Tekst i fotografije: Stefan Degraff & Edwin Borremans)

  Staljinov džin Tu-95   Kao odgovor na stvaranje Strateške vazduhoplovne komande SAD, Sovjeti su 1946. godine formirali Avijaciju velikog dometa. Da bi poslužila svojoj nameni, bili su joj potrebni i adekvatni avioni, koje je tek trebalo stvoriti. Tako je i poznati konstruktor A. N. Tupoljev od Josifa Visarionovi?a - Staljina dobio nare?enje da napravi avion, koji bi mogao da bombarduje ciljeve u Evropi i u SAD. Rezultat toga je bio najve?i avion, koji je Tupoljev konstruisao - Tu-95. Do današnjeg dana ovo je bio i ostao jedan od najboljih interkontinentalnih bombardera ikada napravljenih u SSSR-u, te je njegova konstrukcija iskoriš?ena za mnoge specifi?ne potrebe. Prednost mu je bila i u tome, što je njegovo održavanje koštalo manje nego održavanje bombardera na mlazni pogon. (Dragan Zgerđa).

  Belgijska flota Sea King - spasioci na kopnu i na moru  
Kao i u susednim zemljama, belgijska vlada je sredinom devedesetih godina bitno "skresala" vojni budžet nakon Gorba?ovljeve glasnosti, kroz koju je iznenada ukinuta ?etrdesetogodišnja tenzija izme?u isto?ne i zapadne Evrope. Zbog odsustva direktne pretnje, najednom se pojavio ogroman višak naoružanja, koji je bio veoma skup za održavanje. Kako su "zeleni" uspešno promovisali svoje pacifisti?ke slogane, ni vladaju?im partijama nije preostalo ništa drugo, nego da prihvate sli?ne ideje, a sve u strahu da ne izgube poverenje svojih tradicionalnih birača. Program smanjenja naoružanja je ograni?en na ofanzivna sredstva, kakva su avioni F-16 i Mirage V, kao i tenkovi Leopard, dok su jedinice sa humanitarnom orijentacijom ostale gotovo netaknute. U vreme kresanja budžeta belgijska javnost je shvatila, da flotu helikoptera Sea King, namenjenu za traganje i spasavanje (SAR), ne treba smanjivati. Slika britanskog feribota «Free Enterprice» za prevoz putnika i kola, koji je doživeo nesre?u nedaleko od belgijske luke Zeebrugge u martu 1987. godine, podsetila je mnoge ljude na ulogu belgijskih helikoptera Sea King u spasavanju desetina putnika iz hladnih voda Severnog mora. Bez obzira što je skvadron br. 40, baziran u bazi Koksijde, izveo mnogo zadivljuju?ih misija, intervencija na «Free Enterprice» je privukla veliku medijsku pažnju svetskih razmera, što je posade helikoptera učinilo ponosom Belgije. (Tekst i fotografije: Koen Aerts, Aero Topics)

  Inteligentni motori  
Mlazni motori predstavljaju srce svakog modernog putnickog i borbenog aviona. Sve dok motor radi, ispunjeni su uslovi da se let realizuje uspešno i da putnici stignu na željenu destinaciju, a borbeni avion da izvrši svoju misiju. Kod višemotornih aviona prestanak rada jednog motora, još uvek ne znaci da se avion mora prisilno spustiti i prekinuti zadatak, dok kod jednomotornih aviona, koji su udaljeni od aerodroma, to obicno znaci da pilot mora napustiti avion iskakanjem, a let se završava udesom sa težim oštecenjem ili uništenjem aviona.
Kada cujete da je negde pao neki F-16, Miraž, MiG ili Suhoj, znajte da je s njima u "prah i pepeo" otišlo tridesetak i više miliona dolara, a neretko i ljudski život. Bez obzira koliko ljudi uložili truda i znanja u projektovanju, proizvodnji i održavanju, i uveli bezbedna ogranicenja u radu aviona i motora, iznenadni otkazi i udesi se stalno dešavaju. Glavni razlog leži u tome, što je svaki avion i motor "prica za sebe", tj. svaki od njih ima svoj karakteristican ciklus opterecenja i rada, a time i specificno trošenje resursa i veka kompnenata. Zbog toga su pokrenuti mnogobrojni istraživaci projekti i na Istoku i na Zapadu, koji imaju za cilj, da u avione i motore ugrade elemente veštacke inteligencije.
S obzirom na inteligentne odlike, nova generacija mlaznih motora ce se moci povezati u specificnu "motorsku mrežu" po principu svaki motor jedan web-sajt, i na taj nacin obezbediti uvid u stanje svih motora borbene flote, a time i u nastanak otkaza, kako bi se omogucilo, da rezervni kanal prognoze i dijagnostike brzo i tacno formira "over ride" informacije za motor na kojem "otkaci" njegova inteligencija... (Mato Siladić)

  Avioni sa vektorisanim potiskom  
Protekao je gotovo jedan vek od prvog motornog leta, da bi covek zakoracio iza granica anvelope leta i na taj nacin dokazao, da je aerodinamiku moguce ukrotiti izvan tradicionalnih granica. U isto vreme je klasicna aerodinamika došla do kraja svojih mogucnosti, iscrpivši svoje principe i aerodinamicka rešenja na racun povecanja performansi aviona. Razvoj sredstava PVO i raketa vazduh-vazduh sa jedne strane, i težnja za povecanjem agilnosti i nivoa manevara savremenog borbenog aviona sa druge strane, postavili su pred vazduhoplovne strucnjake novi zadatak - Kako ostvariti vecu promenu koeficijenta opterecenja po vremenu i intenzitetu i na taj nacin odgovoriti, u aerodinamickom smislu, zahtevima današnje borbene situacije? Jedan od mogucih i potvrdenih odgovora je princip vektorisanja potiska.
(Nebojša Radojković, pilot)


  Takticki Tomahavk-oružje izbora  
Prošlo je više od deset godina od borbene promocije sistema krstareceg projektila Tomahavk. Tada 1991. godine tokom operacije "Pustinjska oluja" Tomahavk je predstavljao prekretnicu u fizionomiji "prvog udara". Projektovan za let na ekstremno malim visinama sa visoko podzvucnim brzinama leta i sa malim radarskim odrazom, Tomahavk se pokazao kao idealna platforma za nošenje konvencionalnih i nekonvencionalnih ubojnih tereta razlicitih namena. Tokom poslednje decenije ovaj sistem je doživeo mnoge modifikacije i prepravke. Novina u taktici upotrebe krstareceg projektila ogleda se u tome da se varijanta Blok 4 može lansirati u zonu cilja i omoguciti patroliranje u ovoj zoni sve dok se ne dobije komanda o dejstvu na cilj. Time se sa jedne strane bitno skracuje potrebno vreme za napad, dok se sa druge strane ostavlja maksimalna mogucnost izbora cilja… (Goran Memon)

 

  biznis klasa
  Dragon 334 GP
-Mini helikopter snova-
 
Nekada najmanji helikopter dvosed na svetu sa dozvolom o vazdušnoj plovidbenosti, Dragon Fly, prerastao je u respektibilnu mašinu "Dragon 334 GP" za koju vec sada vlada ogromno interesovanje u svetu. Zbog toga je jedan od, nesumljivo, najposecenijih štandova nedavno završenog medunarodnog Aerosajma u Fridrihshafenu bio od italijanskog proizvodaca ultralakih helikoptera (ULH), kompanije DF Helicopters.
Vec ujutro 24. aprila, prvog dana sajma, medu posetiocima štanda pojavila su se i dva pilota jednog od najvecih svetskih proizvodaca helikoptera, americke firme Robinson. Naravno, iskusni letaci želeli su najpre da uporede tehnicke perfomanse izloženog modela "Dragon 334 GP" sa mašinom na kojoj sami lete u približno istoj klasi ULH, modelom R-22. Medutim, ocarani dizajnom i tehnickim mogucnostima odmah su se dogovorili sa izlagacem da posete centralu firme DF Helicopters u Italiji, radi probnog leta. Jednostavno, nisu verovali da se pojavio više nego ozbiljan konkurent mocnim Amerikancima, a pogotovo da cena kompletnog Dragona 334 GP u ovom trenutku iznosi oko 130.000 evra (za razliku od Robinsona 22, takode dvoseda, koji košta oko 220.000 dolara)... (Milan Vučković)

  "British Airways": promocija u Beogradu  
Jedna od najvecih svetskih avio-kompanija "British Airways" je osmislila jedinstven nacin upoznavanja svojih putnika sa novostima, koje nudi na svetskim destinacijama. Naime, Centar za inovacije kompanije "British Airways" je osmislio specijalni autobus, koji je opremio sedištima i celokupnom opremom putnickih klasa ovog avio-prevoznika. Time je potencijalnim putnicima pružena šansa, da osete udobnost i cari putovanja avionima kompanije "British Airways" u 21. veku. Novom generacijom proizvoda i usluga, koje promoviše Centar za inovacije, britanska avio-kompanija cuva i unapreduje poziciju jednog od lidera komercijalnog letenja. Najznacajniji proizvod iz ponudenog programa inovacija, koji predstavlja investiciju od milijardu funti, predstavlja putnicko sedište, koje može da se transformiše u potpuno ravan krevet, dugacak 183 cm. Koliko je komplikovan razvoj jedne ovakve inovacije, možda najbolja kazuje cifra od 200 miliona funti, koja je uložena u stvaranje ovog izvanrednog prizvoda. Pomenuto sedište se nalazi u komfornoj biznis-klasi na dugolinijskim letovima (Club World Class), a omogucuje cetvorostepeno prilagodavanje naslona za lumbalni deo leda i rotiranje oslonca za stopala, koji se podešava po visini. Pored sedišta-kreveta, tu je citava paleta ekstra usluga i pogodnosti, koje pružaju izvanredno prijatnu atmosferu i za odmor i za kreativan rad. U nedavno uvedenoj klasi - World Traveller Plus Class, koja predstavlja kompromis komfora biznis-klase i prihvatljive cene, a putnicima se nude i vrlo prijatne i prakticne usluge - na primer, prikljucak za kompjuter pored sedišta, licni telefon, licni video-ekran... Po onome što je u maju mesecu prikazao Centar za inovacije u Beogradu, može se zakljuciti, da "British Airways" zaista brine za svoje putnike i da s pravom nosi epitet jedne od najvecih svetskih avio-kompanija. (M.S.)

  Putnicki supersonici 20. veka  
Nakon vesti, da ce britansko-francuski supersonicni putnicki avioni Konkord biti povuceni iz upotrebe krajem godine, problematika supersonicnog putnickog prevoza je ponovno dospela u žižu interesovanja. Sigurno je, da ce bogati korisnici Konkordovih usluga žaliti za trocasovnim letovima preko Antlantika i nadati se, da ce se u skoroj buducnosti pojaviti njegova adekvatna zamena. Oni drugi, koji nisu uspeli da se ukrcaju na ovo tehnološko cudo dvadesetog veka, žalice, što nisu imali priliku da osete cari nadzvucnog leta. Do sada su u upotrebi postojala samo dva supersonicna putnicka aviona: ruski Tu-144 i Konkord. Prvi je poleteo godinu dana pre Konkorda, i time osigurao svoje trajno mesto u istoriji avijacije, ali je povucen iz upotrebe mnogo pre svog konkurenta, koji sve do ove godine odoleva zubu vremena. Konkord je zajedno sa sovjetskim Tu-144 u putnicki saobracaj uveo brzine dvostruko vece od brzine zvuka. Sa visine krstarenja od preko 17.000 m, dok se struktura, zbog trenja vazduha, zagrejava na preko 100°C, vidi se zakrivljenost Zemljine kugle. Na zapadno odredište u Njujork se iz Evrope stiže vremenski "pre nego što se krene", jer avion ima brzinu vecu od obodne brzine rotacije Zemlje.
(Nenad Pavlovic, dipl.ing. i Predrag Pavlovic, dipl.ing.)

 


  nebo za hrabre
  Aeroklub "Jagodina"  
U prelepom antickom gradu Jagodini radi i deluje istoimeni aeroklub. Aeroklub "Jagodina" je osnovan 1938. godine kao Mesni odbor Kraljevskog Jugoslovenskog Aerokluba. Na aerodromu "Jošje", severoistocno od Jagodine, izgraden je hangar, koji je svecano osvecen 2.jula 1939. godine, kada su krštene i dve jedrilice, a kumovi su bili armijski deneral Dušan Simovic - nacelnik glavnog deneralštaba i divizijski deneral Milojko Jankovic - komandant Vazduhoplovstva Vojske.
Aeroklub u zadnjih 10 godina radi u veoma teškim uslovima - bez prostorija i bez aerodroma, a padobrane i opremu cuva u aeroklubu u Smederevu. Vec pet godina Aeroklub "Jagodina" je izvanredan organizator i domacin memorijalnog padobranskog kupa "Potpukovnik Goran Ostojic", koji je do sada okupio preko 80 ekipa, koje su izvele preko 3.000 skokova na terenima sportskog centra JASSA ispod Đurdevog brda... (Radmila Tonkovic)

 


  silikon
 

Zaboravljene bitke

 
Leta dvehiljade prve, tacno 60 godina od pocetka Drugog svetskog rata nastala je kompjuterska borbena simulacija sasvim obicnog, za prilike sveta kompjuterskih igara cak neupadljivog imena - "IL-2 Šturmovik". U vreme kada se pojavila predstavljala je ogroman skok u odnosu na sve što se u tom segmentu kompjuterskih igara - simulacija pojavilo do tad. Posle nje izraz "igra" se upotrebljava sve rede i sa sve više opreza…
Godinu i po dana kasnije, što je u svetu kompjutera i programiranja dug period, mocni "Microsoft" na svet donosi nedonošce - "Combat Flight Simulator 3". Sve se desilo kao u prici. Tresla se gora, rodio se miš... Završilo se priznavanjem poraza i ponudom tvorcu Šurmovika da prede u tabor "Microsofta", što je ovaj odbio.
Konacno, u prolece 2003. na svet je došao naslednik Šturmovika. Ime ove igre je "Forgoten Battles" ili u prevodu na srpski "Zaboravljene bitke". Da se ne zaboravi…
Šta nam novo donose "Zaboravljene bitke" ?… (Aleksej Ilic)

 

  arhiv
  Meseršmitov
Bf109 (I deo)
 
Jedna od vecitih dilema, koja opseda istoricare i entuzijaste koji se bave avijacijom, narocito onom iz Drugog svetskog rata, jeste, koji bi lovac iz tog perioda trebalo da ponese epitet najboljeg. Teško da bi se uopšte dostigao koncenzus i oko kriterijuma: da li su to performanse, broj oborenih protivnickih aviona, ili nešto trece. Slavni avioni, kao što su Spitfajer, Mustang, Zero i JaK-3 imaju svoje vatrene zagovornike, ali se sa tog spiska nikako ne sme izostaviti Meseršmitov (Messerschmitt) Bf-109. Iako on nije avion sa najboljim performansama, niti najbezbedniji, a ni najprijatniji za letenje, Bf-109 ima iza sebe monumentalan doprinos ratnim naporima Hitlerove Nemacke. Po recima jednog britanskog pilota, koji je imao priliku da ga testira, ovaj lovac je u potpunosti oslikavao agresivnost i smrtonosnost režima iz kojeg je potekao. Piloti koji su se sa njim susretali, mogli su se složiti oko jedne cinjenice (za razliku od Spitfajera, koji je sugerisao privrženost, a Zero vernost), Meseršmit je od pilota, a narocito od protivnika, zahtevao poštovanje. (Sebastian Baloš, dipl. ing.)


  Korejski rat u vazduhu (ruska verzija)  
Mnogobrojni analiticari, koji su se bavili tematikom vezanom za sukob Severne i Južne Koreje koji se odigrao pocetkom pedesetih godina, sve do pocetka devedesetih godina prošlog veka u svojim analizama imali su na raspolaganju samo podatke jedne strane. To je bila verzija istorije koju je pisala zvanicna Amerika. Pocetkom devedesetih, svoju verziju price o tim vremenima objavljuje i zvanicna Moskva preko nekih vojnih casopisa, npr. "Avijacija i kosmonautika", i u TV emisijama serijala "Krila sa crvenom zvezdom". Ta prica se u nekim elementima razlikuje od Americke, u nekima ne, a u opisivanju nekih dogadaja se nadopunjuju. (Milan Jelic)






  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam