AEROmagazin
IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 39

  ratne mašine
  Uspešna ILA-2002  
Vazduhoplovna izložba ILA-2002 (Internationale Luftfahrt-Ausstellung ili International Aviation Exhibition - ILA), održana u Berlinu u periodu 6-12. maja 2002. godine, još jednom je pokazala da je znacajno središte okupljanja poslovnih ljudi (kupaca i proizvodaca) kompletne vazduhoplovne industrije. Ova tvrdnja se potkrepljuje sledecim pokazateljima: izložbu je oficijelno posetilo 215.500 posetilaca iz 40 zemalja sveta (+5% u odnosu na ILA-2000); na izložbi je ucestvovalo 1067 izlagaca (+13,6%) i 90.000 poslovnih ljudi iz Nemacke i sveta (+7%); sklopljeni su poslovi vredni nekoliko desetina milijardi evra; registrovano je prisustvo 340 vazduhoplova (+7,5%)... (M.S.)

  Budućnost školsko-borbene avijacije  
Svedoci smo burnog razvoja vazduhoplovstva u poslednjoj dekadi dvadesetog veka. Narocito je razvoj novih borbenih aviona visokih, doskora nezamislivih manevarskih sposobnosti, doveo do potrebe za primenom sve složenijih i zahtevnijih nivoa obuke pilota. Pojava lovackih aviona pete generacije, kakvi su americki JSF, F-22, kao i familija ruskih aviona kompanija "Suhoj" i "MiG", zahteva visok nivo osposobljenosti pilota za uslove letenja u realnoj borbi u vazduhu. Da bi se to postiglo bilo je neophodno razviti novi sistem obuke i školovanja pilota, uz troškove manje od troškova korišcenja najsavremenijih lovackih aviona. U stvaranju tih letelica su primenjena najsavremenija aerodinamicka, konstrukcijsko-tehnološka rešenja, koja su vec primenjena kod savremenih lovackih aviona, tako da se može govoriti o svojevrsnom kaskadnom transferu tehnologija. Poseban kvalitet u obuci pilota predstavlja visokoprilagodljiv sistem elektricnih komandi leta, koji omogucuje, da se kvaliteti leta i željeno dinamicko ponašanje reagovanja aviona, prilago|avaju tokom obuke, shodno porastu nivoa znanja i veštine ucenika. S takvim sistemom komandi leta savremene školsko-borbene letelice su sposobne, da u oblasti podzvucnih brzina leta uspešno simuliraju ponašanje i manevarske sposobnosti borbenih aviona prve linije. Tipicni predstavnici te kategorije su novi ruski školsko-borbeni avioni JaK-130, MiG-AT, evropski MAKO i korejski T-50. (Goran Memon)

  Zaštitnik ruske flote  
Period 1990-2000. godine ce u istoriji ostati zabeležen kao period, u kojem je Amerika ucvrstila svoju vodecu poziciju u svetu. To je pre svega uradeno kroz demonstranciju vojne sile u vojnim operacijama "Pustinjska oluja", "Pustinjska lisica", "Milosrdni andeo" i "Odmazda". U svim ovim vojnim operacijama odlucujucu ulogu su odigrali americki atomski nosaci aviona "Enterprejz", "Teodor Ruzvelt" i "Karl Vinson", kao i nosac helikoptera "Kiti Hok", te nosac aviona "Ilostrios", trenutno najvernijeg americkog saveznika - Velike Britanije. Ovakvom izazovu pomorske moci nisu mogli da odole ni Sovjeti, bez obzira na cenu. Zbog toga je osamdesetih godina na najvišem nivou donesena odluka, da se u najkracem mogucem vremenu razviju i proizvedu moderni nosaci aviona, a uporedo sa njima i novi aviona koji ce bazirati na njima i štititi ih. (Slobodan Miljanović)

  Let na maloj visini  
Letenje je veoma težak i za coveka neprirodan nacin kretanja. Pri letenju velikim brzinama na malim visinama covek nema jasnog orijentira na Zemlji na kojem bi mogao duže da zadrži pažnju, jer, na primer, pri brzini od 1000 km/h za jednu sekundu avion preleti skoro 300 m. U tom slucaju se pilot mora osloniti na pokazivanje instrumenata i uredaja u avionu. Ako je i okolna sredina takva da je vidljivost mlala zbog gustih oblaka, a jak vetar "baca" avion tako da upravljanje postaje skoro nemoguce, onda postaje jasno, koji su glavni faktori koji uticu na let na malim visinama: stanje atmosfere, zamaljska i avionska oprema i instrumenti, konfiguracija terena i konfiguracija aviona.
Vec poodavno je odomacen termin "letenje u svim meteorološkim uslovima", mada to u apsolutnom smislu nije tacno. Još uvek su prostorno i vremenski poletanje, sletanje i let na malim visinama ograniceni nizom meteoroloških pojava, narocito onih koje se stvaraju u prizemnim slojevima Zemlje, kakvi su: oblaci, jaka magla, jak bocni vetar, uzlazna i silazna strujanja vazduha, ledena kiša, prizemna vejavica, poledica, visok sneg i voda na poletno-sletnoj stazi. (Zoran Marković)

  Gotha
Go-229 - Nemacko
letece krilo
 
Avion Gotha Go-229 ce u analima svetske avijacije biti upamcen kao prvi avion, koji je imao radikalno novu konfiguraciju leteceg krila. To je dobro poznati oblik, za koji se nakon Drugog svetskog rata najviše zalagala poznata americka kompanija Northrop, tvorac eksperimentalnog aviona XB-49 i danas najsavremenijeg bombardera i najskupljeg aviona svih vremena, "stelt" bombardera B-2. Interesantno je, da je Go-229 prvi put poleteo još davne 1945. godine! (Sebastian Baloš)

  Borbeni "Pegaz"  
Da li ce nebom buducnosti uskoro gospodariti robotizovane borbene letelice? Na ovo i slicna pitanja, koja su do juce bila samo predmet mašte pisaca naucne fantastike, danas pokušavaju da daju odgovore najjace kompanije iz oblasti avio-industrije. Sudeci po aktivnostima koje se odvijaju "s one strane Atlantika", izgleda, da se to vreme neumitno približava. Jedan od projekata, koji zasigurno zavreduje pažnju, jeste projekat borbene bespilotne letelice "Pegaz". Iako projektant kompanija Norhtrop Grumen istice, da je u pitanju samo tehnološki demonstrator, koji treba da predstavlja osnovu za razvoj novih tehnologija iz oblasti upravljanja i primene novih materijala, više je nego jasno, da je u pitanju razvoj nove borbene letelice za 21. vek. Prvi let "Pegaz" je izveo 26. februara 2001. godine. Inace, sama kompanija Northrop Grumen je u ovaj projekat uložila više od 35 miliona dolara sopstvenih sredstava. U kojoj fazi se ovaj projekat nalazi danas?(G.M.)


  Zaštitnik Amazona  
Najpoznatiji proizvod brazilske avio-industrije je turboelisni školski avion EMB-312 Tucano (Tukano). Proizveden je u preko 600 primeraka i prodan u 15 zemalja. Njegova zadnja, radikalno poboljšana varijanta je nazvana ALX i nosi vojnu oznaku A/AT-29. Stvorena je po zahtevima brazilskog Ratnog vazduhoplovstva i namenjena je za presretanje letelica, koje iznad bespuca Amazona ilegalno koriste narkokarteli. (Slaviša Vlacic)


  "Ubice tenkova" u Slovackoj  
Sa dolaskom osam aviona Fairchild A/OA-10A Thunderbolt II u bazu slovackog Ratnog vazduhoplovstva Kuchyna 12. aprila ove godine otpocelo je cetrnaestodnevno vežbanje americkih jurišnih pilota. Korišcenje slovackog poligona Zahorie, koji se nalazi 40 kilometara severno od Bratislave, postignuto je dogovorom americke i slovacke vlade. Pored dvadesetjednog pilota, za logisticku podršku je došlo cak 200 tehnicara razlicitog profila... (Marko Malec)


  Jubilej RV i PVO Republike Srpske  
Na aerodromu "Mahovljani" pored Banja Luke je 26. maja 2002. godine obeležena desetogodišnjica RV i PVO Republike Srpske. Jubilej je obeležen takticko-tehnickim zborom i aeromitingom. Na takticko-tehnickom zboru su prikazana brojna borbena sredstva: od lovca-bombardera Orao, preko sistema PVO i sistema za vezu, tenkova T-55 i T-84, inžinjerijskih mašina, raketa zemlja-vazduh, do streljackog naoružanja. Meteorološki uslovi nisu bili najpovoljniji za aeromiting, jer je bila niska fraktusna oblacnost. Iskusni vazduhoplovni tehnicari su svojim znanjem, profesionalizmom, ali i ljubavlju obezbedili visoku ispravnost i gotovost vazduhoplova, a veštim pilotima nije bio problem da tu tehniku vešto iskoriste i prikažu visok nivo tehnike pilotiranja... (Z.J.)


  Kineski lav  
Rad na projektu aviona J-10 je pokrenut pocetkom osamdesetih godina dvadesetog veka, sa ciljem da se napravi borbeni avion, ciji ce prvenstveni zadatak biti zaštita kineskog granicnog pojasa prema SSSR-u. To je trebalo da bude kineski odgovor na pojavu ruskih aviona MiG i Suhoj, cetvrte generacije. Realizacija projekta J-10 se odvijala u strogoj tajnosti, tako da je u nedostatku zvanicnih podataka, u javnosti bilo dosta špekulacija i nagadanja oko izgleda aviona, oko njegove opremljenosti i naoružanja. Interesovanje za projekat J-10 je narocito povecano nakon informacija, koje su navodno preneli "kineski dezerteri", da su u njegovu realizaciju ukljucene izraelske firme. Naime, nakon obustave americke finansijske pomoci Izraelu na projektu Lavi, Izraelci su navodno Kini ponudili prodaju najsavremenijih vazduhoplovnih tehnologija. Kao potvrda takvim tvrdnjama poslužile su i dve fotografije aviona J-10, koje su sredinom devedestih godina objavljene u javnosti. Na jednoj od njih, koju su nacinili tajvanski obaveštajci, prikazan je avion J-10 sa kanar konfiguracijom i sa vertikalnim stabilizatorom, slicnim kao kod aviona Lavi, doduše sa nešto drugacijim izgledom trupa i krila u poredenju s izraelskim avionom. Nejasnoj situaciji oko ucešca Izraelaca u projektu J-10 je doprinela i pojava druge fotografije aviona u štampi u Hong-Kongu, na kojoj je prikazan J-10, ali koji se razlikuje od onog koji se vidi na prethodnom snimku. To je takode bila letelica sa kanar konfiguracijom, ali sa drugacijim vertikalnim stabilizatorom, krila su joj bila sa dvostrukom deltom, ali sa manje izraženom strelom. Americki vojni analiticari pretpostavljaju, da su u pitanju samo razliticiti modeli originalnog prototipa letelice J-10, ciji je prvi primerak završen 1993. godine. (Dušan Maoduš)


  Opsesija delta krilima  
Nedavno je kompanija Lockheed Martin obavestila americko RV o novoj, radikalno izmenjenoj verziji lovca F-22 sa delta krilima. Avion ima duži trup, veci dolet i vecu nosivost ubojnih sredstava. Rec je o Lokidovoj samofinansiranoj studiji novog lovca-bombardera pod oznakom FB-22. Cini se da je ova ideja (ili "naravoucenije") proistekla iz iskustva u Avganistanu, gde pravi lovci nisu došli do izražaja, nego su glavna "tegleca grla" bili strategijski bombarderi B-1B i B-52. Iako jedan broj kongresmena od pocetka 2001. godine vrši pritisak na RV da kupi veci broj bombardera B-2, vazduhoplovstvo je to glatko odbilo, jer su pomenuti bombarderi skupi i za kupovinu i za održavanje. Zbog toga bi americko RV moglo da iskaže ozbiljan interes za program FB-22... (M.S.)


  biznis klasa
  Bum na svetskom nebu - Leteci autobusi -  
U poslednjoj deceniji prošlog veka na svetskom nebu su se u vecem broju pojavile tzv. niskotarifne avio-kompanije, koje su u vazdušni saobracaj uvele nove standarde i potpuno novi, revolucionarni pristup prevozu putnika. Niskotarifne avio-kompanije su otvorile potpuno nov segment tržišta i najveci broj putnika koji ovim kompanijama danas leti nekada uopšte nisu smatrani potencijalnom klijentelom avio-prevoznika, a glavna ciljna grupa su tzv. vikend-turisti i svi oni koji putuju u posetu prijateljima ili rodbini. Ono, što niskotarifne avio-kompanije cini specificnim, jeste njihova poslovna filozofija, da zarade novac prodajuci "standardni proizvod" za mnogo manje para, nego što to cini konkurencija. Da bi svojim putnicima mogle ponuditi najniže moguce cene, niskotarifne kompanije su pribegle smanjenju operativnih troškova u radu, gde god je to bilo moguce. Svaka slicnost sa "klasicnim" avio-kompanijama se završava na avionu kao prevoznom sredstvu, dok se sve ostalo veoma razlikuje... (Vladimir Jovanovic)

  nebo za hrabre
  Jugoslovenka u "Ginisu"  
Na berlinski aerodrom je najavljeno sletanje putnickog dvomotorca Saab-2000 švajcarske avio-kompanije "Crossair" iz Bazela i cim je okoncano rulanje po pisti na vratima kabine ovog modernog aviona su se pojavila dva prelepa pilota-žene sa dve stjuardese. Jedan od tih nasmejanih mladih pilota je Jugoslovenka Mirjana Ivanovic, "krhki" kapetan koji vec nekoliko godina na destinacijama širom Evrope "kroti" ovu mocnu turbo-prop mašinu sa 50 sedišta leteci na 31.000 fita brzinom od 0,62 Maha. Svi koji poznaju Novosadanku Mirjanu Ivanovic - profesionalnog pilota nimalo se nisu iznenadili kada su poslednjih godina sve cešce slušali da je naša zemljakinja sada vec iskusan kapetan na avionu Saab-2000 u Švajcarskoj. Naprotiv, radovali su se i dicili ovom divnim i upornom ženom "naše gore listom", ali istovremeno i pomalo tužni i ogorceni što nije kapetan u našem vazduhoplovstvu. I Mirjana iskreno žali. Ali, život cesto piše romane... (Radmila Tonkovic)

  Silikon
  Simulacija Su-27  
Vec pri samom pomenu ruske avijacije, verovatno je prva asocijacija velike vecine ljudi Suhoj Su-27 - avion koji je postavio nove standarde u vojnoj avijaciji i bio najbolji odgovor svima, koji su ikada posumnjali u vitalnost ruskog vojnog potencijala. Pošto o njegovim kvalitetima ne treba trošiti reci, logicno je bilo, da kao takav svoje mesto nade i u svetu simulacija letenja. Svojom prvom pojavom Su-27 Flanker je prekinuo tradiciju kreiranja, tada vec gomile simulacija americkih aviona i njihovu suverenu dominaciju na tržištu igara s ovom tematikom... (Dragan Mrdak)


  arhiv
  "Partizanska Štuka"  
Tokom Drugog svetskog rata okupirani Balkan je postao podrucje razbuktalog gerilskog pokreta i žarište otpora osvajacima i njihovim pomagacima. Odgovor na ovakav nacin ratovanja je trebalo da bude - "Štuka", obrušavajuci bombarder Junkers Ju-87. Jedinice za protivpartizanska dejstva su popunjavane avionima ovog tipa, dovucenim sa raznih ratišta. Medutim, dolaskom saveznickog vazduhoplovstva u ovaj prostor, Luftwafe i njeni sledbenici su izgubili prevlast u vazduhu, pa su i njihova dejstva postala ogranicena. Nazirao se kraj opakoj letelici, pa su "Štuke" služile za kurirske zadatke, vucu desantnih jedrilica ili lokalna izvidanja.
Pocetkom 1945. godine u severnoj Bosni je dejstvovala autonomna vazduhoplovna jedinica, neposredno potcinjena štabu V korpusa NOV. Zasnovana na iskustvu iz 1942. i 1943. godine, u jesen 1944. je formirana "partizanska avijacija" ovog podrucja. Odlikovala se pribavljanjem oružja i opreme od neprijatelja, smeštajem i radom na otvorenom terenu, tehnickom i taktickom improvizacijom i neposrednom podrškom dejstvima na zemlji. Ova formacija je delovala do pred sam kraj rata, držeci vazduhoplovne baze na aerodromima "Sanski Most" i "Curcica Lug" (Bugojno). Igrom sudbine u njenom posedu se našla i nemacka "Štuka"iz ove price. (Šime Oštric)



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam