AEROmagazin
SADRŽAJ
ČASOPISA

sa izvodima svih članaka

  osmatračnica
  vesti
  ratne mašine
  Super stršljen umesto osvetnika  
Da se i najbogatiji sve češće opredeljuju za modifikacije i razna poboljšanja, umesto razvoja novih borbenih letelica, svedoči i primer aviona F/A-18E/F Super Hornet, usvojenog umesto futuristički zamišljenog A-12 Avenger II. Prvi Super Horneti su već pristigli u jedinice američke mornarice. Bez obzira na to, ostaje činjenica, da je to jedan kontroverzni program, koji je od svog početka izazivao nedoumice, kritičke diskusije, mnogobrojna pitanja, a tokom razvoja je nekoliko puta bio na ivici prekida. Ipak, Super Hornet je prebrodio sve poteškoće i suvereno zaplovio nebom 21. veka. Kako je to teklo za čitaoce Aeromazagina Aeromagazina piše pilot Slaviša Vlačić.
 
Američki špijun na "crvenom" aerodromu
Dok je aprilski broj Aeromagazina sa člankom o obaranju američkog izviđačkog aviona U-2 bio u štampi, nismo ni slutili, da je na pomolu još jedna špijunska afera. Doduše, ovog puta sa malo izmenjenim akterima: Amerikancima i Kinezima, kineskim lovcima J-8 i američkim "elektronskim" izviđačem EP-3E Aries II. (S.M.)
  Izraelsko ratno vazduhoplovstvo  
U proteklih nekoliko meseci smo ponovno svedoci eskalacije sukoba na Bliskom istoku, čiji su akteri Palestinci i izraelske snage bezbednosti. U smirivanju palestinskih demonstracija i neutralisanju snajperskih gnezda iz kojih je pucano na izraelske vojnike, Izrael je bez ustezanja, kao što je to uostalom činio i prethodnih decenija, angažovao i deo svojih vazduhoplovnih snaga. One su svoju sposobnost da zaštite vlastitu zemlju i efikasno neutrališu bilo kog protivnika dokazale u velikom broju akcija i krvavih ratova, iz kojih su, kao po pravilu, izlazile kao pobednici. Kratak istorijat i prikaz današnjeg Izraelskog ratnog vazduhoplovstva pripremio je Mihajlo Mihajlović.
  Branioci neba - 250. raketna brigada PVO  
Raketne jedinice za protivvazdušnu odbranu oduvek privlače pažnju i običnih ljudi i stručnjaka za vojna pitanja. Jedna od takvih je i 250. raketna brigada PVO - prva raketna jedinica u prethodnoj Jugoslaviji, koja se gotovo četiri decenije borbeno osposobljava za PVO Beograda. Za heroizam iskazan u odbrani otadžbine od agresije snaga NATO pakta, brigada je odlikovana najvišim ratnim odlikovanjem – Ordenom narodnog heroja. O nastanku i borbenim iskušenjima brigade-heroja piše Radmila Tonković.
  Bespilotna letelica Luna X-2000  
Krajem 2000. godine časopis Military Technology je objavio, da je deo nemačkog sastava KFOR-a na teritoriji Kosova i Metohije u martu prošle godine prvi put uspešno primenio i dalje nastavio da ispituje i koristi novi sistem bespilotnih letelica pod nazivom LUNA X-2000. Već se prvim uvidom u karakteristike letelice može zaključiti, da su nemački konstruktori i ovog puta napravili inteligentno rešenje izborom bespilotne motorne jedrilice, kao leteće platforme kojoj se tokom leta komandom sa zemlje može pokrenuti ili zaustaviti motor, a da se mnogo ne naruše njene aerodinamičke karakteristike. Piše Zoran Vasić.
  Samonavođena artiljerija  
Artiljerijski projektil, koji se nakon ispaljenja autonomno navodi na cilj, vršeći sve potrebne korekcije na putanji, je predstavljao nešto o čemu su artiljerci do pre nekoliko godina mogli samo da sanjaju. Sama ideja inače nije potpuno nova, a o njenoj realizaciji piše Goran Memon.
  bezbednost letenja
 
Tajna leta KAL007
Dana 1. septembra 1983. godine Boing B747 avio-kompanije Korean Airlines je, na letu 007 od Njujorka preko Anchorage za Seul, umesto da prati dozvoljeni koridor R-20, koji prolazi istočno od poluostrva Kamčatka i Kurilskih ostrva, leteo po kursu direktno za Seul, koji se protezao preko sovjetske teritorije "načičkane" raketnim i radarskim sistemima PVO... (D.K.)
  biznis klasa
  Ruski leteći tanjiri  
Da li su letecći tanjiri postali stvarnost? Letelice ruskog koncerna EKIP neverovatno nakuju pravim letećim tanjirima. Maksimalna brzina im je nešto veća od 600 km/h i mogu da ponesu čak do 2000 putnika! Izrađuju se od legura lakih metala i kompozitnih materijala. Nemaju stajni trap. Za poletanje koriste vazdušni jastuk. Mogu da poleću i slecću sa travnate ili sa sa vodene podloge. Šta se to zaista dešava sa "letećim tanjirima" u Rusiji otkriva Slavko Pokorni.
  "Baby" Boeing  
Malo je aviona, koji su u proteklih 100 godina razvoja vazduhoplovstva postali (i ostali) toliko prepoznatljivi, ne samo vazduhoplovnim stručnjacima i entuzijastima, nego i onima koji su imali zadovoljstvo da putovanja putuju avionom, kao što je McDonnell Douglas DC-9. Kada je najveći svetski vazduhoplovni gigant Boeing preuzeo kompaniju McDonnell Douglas - svog jedinog američkog velikog konkurenata - na sebe je preneo i obavezu, da isporuči sve "devetke" koji su se našle na daglasovoj listi poruđbina. O jedinom avionu iz bivšeg daglasovog proizvodnog programa koji i sada silazi sa proizvodnih linija u Long Biču, a koji se kupcima isporučuje pod oynakom B717, piše Vladimir Jovanović.
  nebo za hrabre
  Skok iz jedrilice  
U letačkoj karijeri ima veoma teških i opasnih trenutaka. Nesumnjivo, da je najteži trenutak kada se donosi odluka o napuštanju letelice. Takve odluke su dramatične kao i neki najpoznatiji trenuci presudnih odluka, poput Hamletovog čuvenog "Biti il' ne biti, pitanje je sad!". Kako to izgleda kada jedriličar donosi odluku da napusti svoju nebesku pticu piše Dejan Gajić.
  sam svoj...
  Leteći modeli "gumenjaci"  
O modelima koji pripadaju klasi slobodnoletećih modela (skraćeno SLM), a prema sportskom Pravilniku FAI - deo 4c, nose oznaku F-1B piše Zoran Ivančević.
  Maketa Me-262  
Maketa koju vam ovog puta predstavljamo je Revell-ov Me – 262. Ovaj avion je i inače prvi i izuzetan po mnogim osobinama, a njegove čiste linije i trup, nalik telu ajkule, čine ga tipom koji se pamti. Piše Aleksej Ilić.
  arhiv
  Fritz Wendel - rekorder sa 24 godine  
Tokom epohe svoje vladavine, nacistička Nemačka je iznedrila niz gotovo revolucionarnih pronalazaka, naročito u vazduhoplovstvu. Mada najčešće namenjeni razaranju, ubijanju i destrukciji, na njihovom razvoju je radio veliki broj stručnjaka čija se imena i danas pominju sa poštovanjem. O jedan od takvih ljudi, nemačkom opitnom pilotu Fritzu Wendelu, koji je sa 24 godine života bio "gospodar" svetskog brzinskog rekorda, a nedugo zatim i pilot koji je ispitivao legendarnog lovca Me-262, piše Slaviša Vlačić.
  Seoba "Ikarusa" iz Novog Sada u Zemun  
Seobom fabrike Ikarus započela je dislokacija vazduhoplovnih snaga iz Novog Sada u dubinu državne teritorije. Samim tim počinje realizacija planova uzdizanja vazduhoplovstva na odgovarajući nivo – što je u formi Memoara februara 1920. godine u generalštabu referisao general Teodor Uzelac, U tom referatu je sveobuhvatno izneo perspektivni razvoj vazduhoplovstva, kako bi se sa njim moglo braniti nacionalno nebo. Piše Miroljub Nešić.



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS