AEROmagazin clanak clanak
SADRŽAJ
ČASOPISA

sa izvodima svih članaka

  osmatračnica
  vesti
  ratne mašine
  AVIONIKA
ZA 21. VEK
 
Za razliku od dosadašnje avionike, koja se odlikovala velikim brojem antena, instrumenata, i žičnih veza, kao i složenim održavanjem, integrisana avionika treba da se odlikuje malim brojem antena, manjim brojem komercijalno raspoloživih elektronskih elemenata, softverom koji se lako nadograđuje i tolerisanjem neispravnosti (otkaza). Primer takve avionike je elektronska oprema, koja se razvija za novi američki višenamenski borbeni avion Joint Strike Fighter - poznat pod skraćenicom JSF... Piše Slavko Pokorni.
  LOVAC-PRESRETAČ
MiG-31
 
Američki strategijski špijunski avion SR-71 je Sovjetima bacio rukavicu izazova za supersonično nadmetanje na nebu. Prvi odgovor je bio MiG-25, koji je prvi put poleteo marta 1964. godine, gotovo devet meseci pre SR-71. Zatim su stigle nove američke pretnje u obliku bombardera iz porodice B-1 i krstarećih raketa, u prvom redu BGM-109 Tomahawk i AGM-86B. MiG-25 više nije mogao da odgovori ovom izazovu, jer nije imao radar koji bi mogao efikasno da otkriva niskoleteće ciljeve tipa krstarećih raketa. Konstruktorskom birou MiG je dat zadatak - napraviti lovca koji će ći da zaustavi naraslu američku pretnju! Piše Mato Siladić.
  TAJVANSKI LOVAC  
Krajem osamdesetih godina, veliki deo osrednjih i manjih vazduhoplovstava se našao na svojevrsnoj prekretnici, prouzrokovanoj dotrajalošću flote borbenih aviona, koju su uglavnom činili dobro poznati MiG-21, F-5 Tiger, Mirage III, i slični. Sa istekom njihovih resursa, skoro svuda se pojavilo pitanje: šta činiti dalje? Određeni broj država tada se upustio u vrlo ambiciozno projektovanje sopstvenih borbenih aviona vrhunskih performansi: Jugoslavija (NA), Indija (LCA), Izrael (Lavi), i Tajvan (IDF). Od svih ovih projekata, samo je IDF dogurao do serijske proizvodnje i stasao u avion koji danas popunjava nekoliko pukova tajvanskog vazduhoplovstva. Piše Slavko Vlačić.
  NEBESKA PODRŠKA VOJNIH INTERVENCIJA  
Građanski rat u Sijera Leoneu, koji traje od 1991. godine i koji je odneo mnogo žrtava, još uvek nije završen, uprkos delovanju vojnih snaga međunarodne zajednice. Britanci su za sprovođenje ove operacije angažovali novi nosač helikoptera Oušn (Ocean) i nosač aviona Ilastrios (Illustrious). Vazduhoplovne snage imaju ulogu podrške ofanzivnim akcijama britaanskih trupa na zemlji, mada se u zvaničnim izveštajima ne saopštavaju detalji o načinu njihovog dejstvovanja niti o vrsti oružja koje se koristi... Piše Dušan Maoduš.
  BESPILOTNI VERTIKALCI  
U Aeromagazinu broj 21, pisali smo o kanadskim bespilotnim letelicama sa vertikalnim poletanjem i sletanjem. S obzirom da je ovaj princip prisutan u sve većem broju programa bespilotnih letelica širom sveta, posvetili smo odgovarajuću pažnju i njima, jer imaju ozbiljnu šansu da sredinom naredne dekade zavladaju nebom. Piše Mato Siladić.
  PLATFORMA
GLOBALNOG UDARA
 
U SAD se poslednjih godina intenzivno radi na razvoju hipersonične letelice, koja će koristan teret (ubojna sredstva) moći da prenese do bilo koje tačke na zemlji za najviše dva časa leta. Glavni tehnički zahtevi na projektu nove hipersonične transatmosferske platforme su: postizaanje boljih performansi, manji koeficijent normalnog opterećenja, bolja termička zaštita i prenos toplote, kao i povećanje pouzdanosti sistema u celini. Očekuje se, da bi tehnološki demonstrator projektovan na bazi ove ideje mogao biti proizveden u toku naredne dve godine. Piše Goran Memon.
  biznis klasa
  ISPITIVANJE VAZDUHOPLOVNIH UDESA  
U senci dramatičnih događanja koji prate svaki vazduhoplovni udes stoji jedan interdisciplinarni tim stručnjaka, koji danonoćno pažljivo i detaljno "čeprka" po ostacima letelice i traži ključ tajne njenog pada. Ti ljudi u senci čine tzv. komisiju za ispitivanje udesa, koja donosi argumentovanu presudu o tome šta se dešavalo poslednjih trnutaka leta letelice, zašto je došlo do udesa i ko je za njega odgovoran. Zbog složenosti ovog posla, u članku se daje samo informativni prikaz postupaka i aktivnosti pri ispitivanju udesa. Piše Zoran Joksimović.
  CIVILNI
TILT-ROTORI
 
Pojava tilt-rotora, letelica sa zakretnim motorima i/ili krilima, ne znači negaciju helikoptera, već dalje doterivanje i usavršavanje karakteristika vertikalnog poletanja i sletanja budućih letelica. Sa istom kupovnom cenom, a dvostruko većim doletom, dvostruko većom brzinom leta, upola manjom cenom održavanja i upola manjom cenom goriva u odnosu na klasične helikoptere, civilni tilt-rotori zaista imaju pred sobom zavidnu perspektivu. Piše Mato Siladić.
  LETEĆE BOLNICE  
Po ugledu na američku vojsku, koja je tokom ratova u Koreji i Vijetnamu za prevoz ranjenika sa bojišta koristila helikoptere, koji su danas pretvoreni u prave male leteće bolnice, i mnoge ugledne medicinske ustanove u Americi, Zapadnoj Evropi i Japanu sve više nastoje da se opreme takvom tehnikom. U razvijenim zeljama Zapada, nekoliko firmi već proizvodi helikoptere za pružanje hitne pomoći, takozvane EMS (Emergency Medical Service) helikoptere. Piše Nikola Ostojić.
  sam svoj...
  JOY:
RADOST ZA POČETNIKE
 
Kada sam, pod "stare dane", počeo da razmišljam o učenju radio-upravljane pilotaže, odlučio sam se za mali model. Jednostavno, volim male modele, a Joy je mali, trapav, Denisov drugar, "brucoš" u životu, ali uvek sa željom da uradi nešto veliko. Idealno ime za početnički radio-upravljani model, zar ne? Piše Vladimir Živanović.
  nebo za hrabre
  AEROKLUB "SMEDEREVO"  
Smederevo, grad od starina pored ušća Jezave u Dunav, nalazi se na 47. kilometru istočno od Beograda. Grad ima veoma bogatu istorijsku prošlost, a stvaranje vazduhoplovne tradicije započinje krajem tridesetih godina ovog veka. Na nebu grada "železare i vina" svoj nebeski ples igraju padobranci, zmajari i piloti istoimenog aerokluba. Piše Radmila Tonković.
  arhiv
  RUSJAN
NAD BEOGRADOM
 
U beogradskim novinama od 27. decembra 1910. godine (14. decembra, po starom kalendaru) je osvanula najava, da će pilot Edvard Rusjan u danima pravoslavnih božićnih praznika leteti nad srpskom prestonicom. U Beograd je doputovao i Mihailo Merćep, suvlasnik zagrebačke firme za vazduhoplovne konstrukcije "Merćep-Rusjan", svojevrsne i na tim prostorima prve fabrike letelica. Za najavljeni let je vladalo veliko interesovanje Beograđana, ali i zvaničnika srpske vojske. Komandni i stručni vrh srpske vojske je već uveliko radio na formiranju i opremanju vojnog vazduhoplovstva. Piše Šime Oštrić.



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
sadržaj --- b-52h --- bg avion
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS