AEROmagazin clanak clanak
SADRŽAJ
ČASOPISA

sa izvodima svih članaka

  osmatračnica
  vesti
  ratne mašine
  TUPOLJEV Tu-22M
članak
 
Nakon perioda neizvesnosti, kada su interkontinentalni balistički projektili i jačanje sistema PVO ozbiljno ugrožavali egzistenciju strategijskih bombardera, sredinom šezdesetih i početkom sedamdesetih godina dolazi do rehabilitacije te kategorije aviona. Zahvaljujući izuzetnom napretku u aerodinamici i drugim odgovarajućim oblastima u tom periodu, konstruktorski biro "Tupoljev" je razvio srednji bombarder (po daljini dejstva) Tu-22M. Taj avion je trebalo da reši dva glavna zadatka: nanošenje udara po strategijskim objektima na evropskom tlu, i uništavanje većih ciljeva na moru... Pišu Dušan Maoduš i Milan Bajović.
 
  FARNBOROUGH 2000 - SVET VAZDUHOPLOVSTVA NA DLANU  
Ima dana i događaja koje jednostavno ne smete propustiti. Ove godine je to svakako bila vazduhoplovna izložba u Farnborou - najveće okupljanje vazduhoplovaca na svetu. Za razliku od dosadašnjih održavanja ove izložbe u septembru, organizatori su odlučili da je ove godine premeste usred leta - za kraj jula. Vreme izuzetno povoljno za letački program (mada to nad Londonom nikada nije sigurno), ali i kalendarski povoljno, da svima onima koji su neodlučni oko kupovine opreme ili letelica pruži dovoljno vremena za razmišljanje... O utiscima s ovogodišnjeg Farnboroua specijalno za čitaoce "Aeromagazina" izveštavaju inženjeri Vazduhoplovnog zavoda "Orao" - Jovan Đurka i Milovan Čubrilo.
  AGM-158 JASSM - KRSTAREĆI PROJEKTIL NOVE GENERACIJE  
Zajednički program razvoja novog krstarećeg projektila za potrebe ratnog vazduhoplovstva i mornarice SAD je odobren planom budžeta za 1996. godinu. Program JASSM (Joint Air to Surface Stand-off Missile) je nastao kao logičan nastavak aktivnosti na programu TSSAM (Tri-Service Stand-off Attack Missile), koji je zbog objedinjavanja zahteva mornarice i vazduhoplovstva, kao i rebalansom budžeta, prekinut i zamenjen programom JASSM. Piše Goran Memon.
  EVROPSKI OSMATRAČI BOJIŠTA  
Prateći američke istraživačko-razvojne projekte vezane za izviđanje ciljeva na zemlji, Evropa je pronašla neke sopstvene odgovore. Franuska i Italija su akcenat stavile na helikopterske sisteme, dok se Britanija opredelila za sistem ASTOR ugrađen na avionu Global Express. Za razliku od sistema AWACS, koje kupuje u Americi, Evropa je na ovom polju pronašla sebe - i u operativnom i u tehnološkom smislu. Piše Stevan Sinkovski.
  LETEĆI KASETNI DISPENZERI  
Pojavom sve savremenijih i sve efikasnijih raketnih sistema zemlja-vazduh za neposrednu protivvazdušnu odbranu objekata, borbena avijacija je izgubila svoju tradicionalnu slobodu manevra u napadima na ciljeve na zemlji. Ovo je naročito potvrđeno u "Pustinjskoj oluji", kada je britansko RV izgubilo više aviona Tornado koji su pri upotrebi kasetnih avio-bombi BL-755 i podvesnih kasetnih kontejnera JP-233 morali da ulaze u zonu dejstva iračke neposredne PVO. Na razvoju nove vrste kasetnih ubojnih sredstava - letećih kasetnih dispenzera - najaktivnije rade SAD, Francuska, Nemačka, Velika Britanija, Italija i Izrael. Pišu Slobodan i Zoran Miljanović.
  KANADSKI TRILING  
Za razliku od većine ostalih svetskih proizvođača, koji za svoje bespilotne letelice biraju koncepcije avionskog tipa sa fiksnim krilima i odgovarajućom pogonskom grupom, kanadska firma "Bombardier/Canadair" je već više od trideset godina verna svom rešenju bespilotne letelice helikopterskog tipa sa dva kontrarotirajuća rotora i s vertikalnim trupom u obliku kikirikija. Piše Zoran Vasić.
  nebo za hrabre
 
VALCER NAD PODGORICOM
I dok je na usnama mnogih zaljubljenika u vazduhoplovstvo već duže vreme lebdelo pitanje - Kada će aeromiting? - avijacija se potrudila, da 2. avgusta, na svoj Dan, raširi krila nad Podgoricom. Ponovo su se u nebo vinule akro-grupe "Leteće zvezde" i "Stršljenovi"; ponovo su zaplesali svoj nebeski valcer galebovi, jastrebovi, migovi, gazele... Fotografije: M. D. Ristić.
  biznis klasa
  VAZDUHOPLOVNI UDESI - NUŽNOST ILI SLUČAJNOST?  
Vazduhoplovni udesi se u vazduhoplovstvu dešavaju od njegovih prvih dana pa sve do danas. Da li je to nužnost ili slučajnost, i da li se oni mogu izbeći eliminisanjem ljudske greške i otkaza tehnike? Na ovo pitanje bi se sa velikom sigurnošću mogao dati odgovor kada bi se ljudske greške i otkazi tehnike mogli izbeći, jer u protivnom ljudi ne bi leteli. Poštovanjem propisa koji se odnose na letenje i na održavanje tehnike se osigurava bezbednost letenja. Pa zašto se onda dešavaju vazduhoplovni udesi? Odgovara Zoran Joksimović.
  KONKORD - KRAJ ILI NOVI POČETAK?  
Sve do fatalnog leta AF 4590 u popodnevnim časovima 25. jula 2000. godine, Konkord je smatran za jedan od najbezbednijih putničkih aviona. Dugačak plamen iza jednog motora je nagovestio katastrofu u kojoj su poginuli svi putnici i članovi posade, njih 109, i četvoro ljudi na zemlji. Preliminarni izveštaji nagoveštavaju da bi uzrok udesa mogao da bude prskanje gume pri poletanju, motori... Piše Mato Siladić.
  arhiv
  KRILA DOMAĆIH RUKU I PAMETI
članak
 
Koliki je udeo domaće vazduhoplovne industrije u materijalnoj i tehnološkoj podršci i obezbeđivanju zemlji neophodnih letelica u vremenu 1918-1941. godine vidi se iz činjenice da je u ovom razdoblju, od njihovog ukupnog broja u našem vazduhoplovstvu, domaće izrade, računajuči i licencno rađene - svaki drugi, a isključivo domaće konstrukcije - svaki peti avion! To je impozanatan podatak, čak i kada se uporedi sa bilo kojom zemljom koja je gradila vazduhoplove u to vreme. Piše Šime Oštrić.
 



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
sadržaj --- tu-22m --- yu pamet
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS