AEROmagazin clanak clanak
SADRŽAJ
ČASOPISA

sa izvodima svih članaka

  osmatračnica
  vesti
  ratne mašine
  IZMEĐU AVIONA I HELIKOPTERA
članak
 
Svetske agencije su početkom aprila meseca ove godine objavile vest, da se američka vojna letelica MV-22 Ospri (Osprey) srušila blizu aerodroma u Arizoni. U tom udesu je poginulo svih devetnaest putnika - četiri člana posade i petnaest marinaca. Iako šira javnost još uvek nije upoznata sa uzrocima nesreće, očevici izjavljuju da se "letelica iznenada sunovratila pri pokušaju sletanja". Ovaj udes je privukao posebnu pažnju, zato što je reč o sofisticiranoj letelici na kojoj je primenjeno novo konceptualno rešenje pogona sa "tilt" rotorom. Projektanti i proizvođači letelice V-22 su se skoro dvadestet godina suočavali sa finansijskim i tehničkim teškoćama, da bi tek nedavno ona bila prihvaćena. Milan Bajović i Dušan Maoduš pišu kako najnoviji udes može ponovo da pokrene protivnike ovog koncepta i da dovede u pitanje dalju sudbinu letelice.
 
  AVIO-BOMBE ZA UNIŠTAVANJE PISTA  
Prema mišljenju vojnih eksperata NATO-pakta, jedan od najefikasnijih načina ostvarivanja rane prevlasti u vazduhu je izvođenje napada po protivnikovim aerodromima, koji u početnom periodu rata treba da se izvedu iznenada, uz masovno ucešće borbenih aviona. Slobodan i Zoran Miljanović pišu o izboru odgovarajucih borbenih sredstava za izvođenje napada po aerodromima i o taktici njihove upotrebe, koji se i dalje razlikuju kod pojedinih zemalja, članica NATO-pakta.
  BUKA VAZDUHOPLOVA - ZABLUDE I ZAŠTITA  
Osobe koje opslužuju vazduhoplove na stajankama izložene su intenzivnoj "aerodromskoj" buci, koju izaziva istovremeni rad, poletanje ili sletanje više vazduhoplova. Najveći zaštitni efekat svakako ima pravilna upotreba odgovarajuće zaštitne opreme, tj. ušnih štitnika i kaciga za zaštitu od buke. Dejan Živković pokazuje da je tvrdnja o adaptaciji na buku čista zabluda, i da je zato bolje poštovati vekovnu narodnu mudrost - bolje je sprečiti, nego lečiti.
  BORBENE RAČUNARSKE MREŽE  
Maksimalno iskorišcenje potencijala svremenih oružnih sistema PVO može da se postigne samo ako su svi cinioci - radari, raketni sistemi i avioni - povezani u jedinstvenu celinu pomocu zajednickog komandno-informacionog sistema (KIS) koji obezbeduje upravljanje u realnom vremenu. KIS PVO se zasniva na najsavremenijoj racunarskoj i informacionoj tehnologiji - danas to, u stvari, predstavlja pravu vojnu žracunarsku mrežu. Piše Slavko Pokorni.
  FRANCUSKI BESPILOTNI "ORAO"  
Na poslednjem salonu aeronautike u Le Buržeu, juna 1999. godine, izuzetnu pažnju posetilaca privukla je nova francuska bespilotna letelica "Eagle" (Orao) firme "Aerospatiale - Matra". Ovu novu pticu, koja je glavni konkurent modifikovanom američkom "Predatoru" na konkursu koji je raspisala francuska vojska za bespilotnu letelicu visokih performansi, opisuje Zoran Vasić.
  DIZAJN KOJI NE STARI  
Na pitanje koji je najpoznatiji ruski helikopter, daleko najveći broj ljubitelja vazduhoplovstva, bez dvoumljenja, odgovara: Mi-8. Takvo mišljenje deli i veliki broj stručnjaka, a njima nije teško da pronađu i argumente za ovakvu tvrdnju. Jedan od glavnih je činjenica da je "osmica", kako je u žargonu zovu naši piloti, proizvedena u dvanaest hiljada primeraka i, pored aviona MiG-21, predstavlja najkomercijalniji proizvod nekadašnje sovjetske vazduhoplovne industrije. Piše: Slaviša Vlačić.
  KAKO ZAOBIĆI OKLOP  
Oklopna vozila danas imaju savremene kompozitne oklope velike debljine i izvanredne mehaničke i termičke otpornosti. Ako se tome doda i učinak aktivnog oklopa, zadatak protivtenkovskih (PT) projektila na cilju postaje veoma složen. Goran Memon piše kako su Švedani su, još početkom osamdesetih godina, došli na interesantnu ideju: zašto napadati tenk sa čeone ili bočne strane, gde je oklop najjaci? Umesto toga, bolje je pogoditi tenk odozgo, gde je oklop tanji a IC-odraz tenka mnogo veći... i tako je nastao sistem Bofors RBS-56 Bill.
  NATO protiv SRJ
 
MISTERIJE NATO-AGRESIJE:
Opis i slike neeksplodiranih ubojnih sredstava koje je avijacija NATO-pakta upotrebila u agresiji na našu zemlju: američke raketizirane avio-bombe AGM-130 i francuske laserske avio-bombe od 1000 kg. (SM).
  biznis klasa
  RENESANSA IDEJA  
Dok su "Airbus" i "Boeing" trenutno zaokupljeni brigama oko lansiranja novih super-džambo džetova kapaciteta 500 putnika, istraživačka groznica na projektima putničkih aviona za 800 - 1000 putnika, sa 13,000 km doleta brzinom krstarenja od 1,100 km/h, trese i Evropu, i Rusiju, i Ameriku. Međutim, u predahu napornog rada, istraživači razmišljaju i o drugoj strani skale, kreirajući prave male "personalne avione" za pojedince - entuzijaste. Piše: Mato Siladić.
  nebo za hrabre
  EKSTRA SPORTSKI AS  
Akrobatsko letenje zahteva specifične avione visokih aerodinamičkih mogućnosti, velike čvrstoće i snažnih motora. Među četiri glavna tipa aviona koji se danas koriste u takmičenjima za Svetski kup u akrobatskom letenju nalazi se i "Ekstra", avion nemačke kompanije "Ekstra Flugcojgbau GmbH". Piše: Predrag Milojković.
  sam svoj...
  CENTAR ZA VAZDUHOPLOVNO MODELARSTVO  
Kad god krenete tragom velikih uspeha, redovno dolazite i do velikih ljudi - velikih po svojim uspesima, ali i po svojoj skromnosti. U Centru za vazduhoplovno modelarstvo u Beogradu smo zatekli upravo takve tihe, skromne i radne ljude sa ogromnim uspesima u oblasti vazduhoplovnog i raketnog modelarstva iza sebe. Piše: Radmila Tonković.
  arhiv
  UNIFORME I OZNAKE JKV 1918-1841  
Mnoštvo zanimljivih detalja i autentičnih fotografija pilota Jugoslovenskog Kraljevskog vazduhoplovstva, od vremena kada su 1922. godine "Uredbom o odelu vojske", umesto starih srpskih uniformi sa solunskog fronta uvedene posebne uniforme za ratno vazduhoplovstvo, pa sve do 1937. godine, kada je umesto nepraktične i anahrone oficirske sablje uveden vazduhoplovni oficirski bodež M1937, sa pilotskim znakom i nakrsnicom u obliku elise. Piše: Dušan Babac.
  ŠTIT NAD ŠUMADIJOM
članak
 
O dejstvima 2. lovačkog puka tokom Aprilskog rata 1941. godine je do sada pisano malo i s osporavanjem. Suprotno dugo održavanom ocrnjivanju i negativnim ocenama, Šime Oštrić snagom nespornih činjenica pokazuje da je 31. vazduhoplovna grupa 2. lovačkog puka u tih nekoliko dana rata dejstvovala u odbrani poverene joj teritorije, štiteći središnju vojnoindustrijsku oblast Šumadije i braneći prestonicu - s odgovarajućim učinkom.
 



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
sadržaj --- osprey --- štit
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS