AEROmagazin
SADRŽAJ
ČASOPISA

sa izvodima svih članaka

  osmatračnica
  vesti
  ratne mašine
  SPAS PO SVAKU CENU  
Nepovratno izgubiti pilota, koji je pred odlazak u borbu tokom II svetskog rata imao obuku od možda dvadesetak sati naleta, smatralo se i onda neprihvatljivim, a kamoli u savremenim uslovima kada školovanje letača traje godinama i košta milione dolara. Praksa lokalnih ratova vođenih nakon II svetskog rata, u potpunosti je potvrdila ovakvo gledište. To je dovelo do formiranja jedinica i timova specijalno obučenih i opremljenih za traganje i spasavanje oborenih posada. Sva veća vazduhoplovstva u svetu danas u svom sastavu imaju takve specijalizovane službe i timove. Slaviša Vlačić opisuje kako se njihovoj obuci, opremi i načinu upotrebe posvećuje sve veća pažnja.
  ZVECKANJE ORUŽJA NA PACIFIKU  
Nedavna odluka američkog kongresa o vojnoj pomoći Tajvanu dolila je ulje na ionako vruće odnose u kinesko-tajvansko-pacifičkom regionu. Dodatna komplikacije je američka težnja, da pod izgovorom jačanja regionalne bezbednosti, uključi Tajvan u svoj antiraketni sistem na Dalekom istoku. Sa druge strane, ovo je u direktnoj suprotnosti sa interesima Kine, najmoćnije nacije u regionu i supersile u usponu. Zbog toga ovaj problem postaje veoma opasan i svet sa strepnjom prati šta se tamo dešava, kolika je koncentracija vojnika, brodova, raketa, aviona... O vazduhoplovnim snagama Kine i Tajvana piše Dušan Maoduš.
  VAZDUHOPLOVNE SNAGE PACIFIČKE FLOTE  
Najnovije zaoštravanje odnosa na relaciji Peking-Vašington i mogućnost izbijanja nove tajvanske krize neminovno nameću pitanje o američkom vojnom prisustvu u pomenutom regionu. Prema američkoj doktrini, Tajvanski moreuz i Južno kinesko more se od 1947. godine nalaze u zoni odgovornosti Pacifičke flote, najveće vojne jedinice kombinovanog sastava današnjice. Ozbiljan ratni sukob u tajvanskom kriznom području mogao bi da dovede do najveće koncentracije vazduhoplovnih snaga u novijoj istoriji. Piše Goran Memon.
  KAŠTAN: PANCIR ZA BRODOVE  
Pored Tunguske i Pancira, Kaštan je još jedan ponos ruskih projektanata hibridnih artiljerijsko-raketnih sistema PVO, koji objedinjuju raketno i topovsko naoružanje u jednom oruđu. Služi za neposrednu zaštitu manjih brodova i raketnih čamaca, naročito od dejstva krstarećih raketa. Serijski se proizvodi i ugrađen je na više ruskih brodova. Slavko Pokorni opisuje kako ovaj sistem, svojim ukupnim karakteristikama i ugrađenim oružjem, bitno povećava borbenu žilavost broda.
  AEROSOLNE AVIO-BOMBE  
Prve informacije o aerosolnim avio-bombama, o njihovoj konstrukciji i načinu upotrebe, su se pojavile u stranim vojnim časopisima u periodu između 1973. i 1975. godine. Bez obzira što su zabranjene Ženevskom konvencijom, u međuvremenu je razvijeno nekoliko novih generacija ovih avio-bombi. One se u stranim i domaćim publikacijama javljaju pod različitim nazivima: Amerikanci ih nazivaju aerosolne avio-bombe, Rusi avio-bombe prostornog dejstva, a u najnovije vreme, kako su se borbe u Čečeniji premestile u planinska područja, u štampi se pojavljuje i naziv "vakuumske avio-bombe". Slobodan i Zoran Miljanovič opisuju pricip dejstva ovog ubojitog oružja.
  ELEKSTRONSKI ŠTIT "NEVIDLJIVIH"  
"Stelt" tehnologija je razvijena za pasivnu elektronsku samozaštitu letelica, jer je procenjeno da zaštita vazduhoplova koja se postiže aktivnim elektronskim ometanjima nije dovoljna. To je izuzetno skupa vrhunska vojna, pre svega vazduhoplovna tehnologija, u okviru koje su razvijene tehnologije za smanjenje radarskog, toplotnog, zvučnog i vizuelnog odraza (ili signature) letelica. Jovan Rančić piše o efektima smanjenja radarskog odraza.
  DISPLEJ NA PILOTSKOJ KACIGI  
Relativno malo vidno polje omogućeno od strane gornjeg elektronskog prikazivača (HUD) i stalno prisutna potreba da se to vidno polje, pre svega zbog zahteva bliske borbe u vazduhu, što više poveća, doveli su do razvoja elektronskog prikazivača na viziru pilotske kacige (HMD). Početni zahtevi su bili da se na HMD prikažu samo najbitniji pilotažno-navigacijske informacije, potom samo nišanske informacije, da bi se na kraju zahtevalo da HMD potpuno zameni HUD. Piše Dragan Simić.
  ŠTO DALJE, ŠTO BRŽE  
Glavnu tendenciju u razvoju protivoklopnih (PT) sistema predstavlja projektovanje potpuno autonomnih PT sistema iz familije "pametnih oružja" koja dejstvuju u režimu "lansiraj i zaboravi". Goran Memon poredi karakteristike dva takva sistema: savremenog ruskog radio-vođenog projektila "Šturm", i nemačko-francuskog optički vođenog projektila "HOT".
  NATO protiv SRJ
 
MISTERIJE NATO-AGRESIJE:
Amerikanci nerado priznaju ranjivost svog jurišnika A-10A Tanderbolt II, projektovanog sa imperativom borbene žilavosti. Aeromagazin objavljuje fotografije koje su se teško probile do očiju javnosti, a koje dokumentuju kako je jugoslovenska "strela" pronašla jedan od Tanderboltovih motora i ozbiljno ga oštetila. (M.Siladić)
  biznis klasa
  EVROPSKI DŽAMBO DŽET  
Šta uraditi kada se vazdušni saobraćaj i njegovi zahtevi povećaju do te mere, da postojeći avionski kapaciteti postanu pretesni za prevoz putnika? Ovo pitanje već godinama muči sve vodeće svetske proizvođače aviona. Kao odgovor na takav izazov, Airbus je ušao u projekat potpuno novog aviona za 21. vek - A3XX, koji bi trebalo da bude prvi avion sa putničkom kabinom na dva sprata. U žargonu je nazvan "Super Džambo" i predstavlja najveći izazov Boeing-ovom B747. Piše Irena Krstić.
  arhiv
  HEROINE NEBA  
Nebo nisu osvajali samo muškarci, činile su to i žene - heroine neba: Žaklin, Amelija, Mari, Valentina, Marina, Marija... i mnoge druge. Pohodom u nebo one su dokazale, da osim prirodno dodeljenih im uloga majke, supruge, sestre, nisu zaostale ni u ovom najveličanstvenijem od svih čovekovih pohoda - letu ka zvezdama (ad astra), letu u večnost. Piše Radmila Tonković.



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS