AEROmagazin clanak clanak
SADRŽAJ
ČASOPISA

sa izvodima svih članaka

  osmatračnica
  vesti
  ratne mašine
  SUPERHELIKOPTER ZA DIGITALNO BOJNO POLJE
članak
 
Ideja o razvoju borbenog helikoptera RAH-66 Komanči (Comanche) datira iz kasnih sedamdesetih, kada je Kopnena vojska SAD odlučila da zameni flotu borbenih helikoptera AH-1 Kobra (Cobra) i izviđačkih helikoptera OH-58 Kjova (Kiowa). Projektantski "prvi tim" firme Boeing-Sikorsky, u saradnji sa kooperantima, je projektovao naoružani izviđački helikopter, koji danas predstavlja najsavremeniji helikopter na svetu. Radomir Eraković iznosi detaljne karakteristike ovog borbenog aparata.
 
  BEDEM ZA NISKOLETAČE  
Za razliku od samohodne Tunguske (na vozilu guseničaru), koja je pre svega namenjena za zaštitu motomehanizovanih i oklopnih jedinica na maršu, mobilni sistem Pancir-S1 (na vozilu točkašu) je namenjen za zaštitu nepokretnih strategijskih vojnih i industrijskih objekata od svih vrsta sredstava za napad iz vazdušnog prostora, a naročito od oružja visoke preciznosti. Zadatak mu je ojačanje sistema PVO na malim visinama. Slavko Pokorni analizira ovaj sistem nove generacije, zasnovan na istim principima kao i Tunguska.
  RUSKE PRECIZNE AVIO-BOMBE  
Sada, kada se pomalo zaboravlja na protekle teške dane agresije na našu zemlju, kada su nastala nova ratna žarišta na drugim meridijanima, sa drugim ciljevima i sa drugim "igračima", i gde se takođe koriste precizna oružja, prilika je da se pogled usmeri na "drugu stranu". Neosporna je činjenica, da vođene avio-bombe danas predstavljaju jedno od najefikasnijih vazduhoplovnih oružja, koja obezbeđuju visoku preciznost pogađanja i uništavanja ciljeva. Branko Savkić opisuje ulazak Rusije u ovo carstvo visoke tehnologije.
  BORBENI AVIONI - TVRD ORAH  
Nekada su avioni na borbenom zadatku leteli danju i dejsvtvovali sa malih visina, pa je bilo lakše konstatovati pogađanje ili obaranje neprijateljske letelice. Savremena tehnika i savremeni način ratovanja su uzrokovali da borbeni avioni danas napadaju najčešće noču, sa velikih visina, i dejstvuju sa većih udaljenosti i uz primenu elektronskog ometanja. Pored toga, oni su postali izdržljiviji na razna oštećenja. Zoran Joksimović obrađuje problem ranjivosti borbenih aviona, kako bi se pojasnile teškoće utvrđivanja gubitaka neprijateljske avijacije ili uspešnosti dejstva PVO.
  INTELIGENTNI AVIONI NA VIDIKU  
Tehnološki napredak omogućuje stalno proširenje anvelope upotrebe aviona, ali je ona sputana ograničenim psihofizičkim sposobnostima dosadašnjeg gospodara u avionu - pilota. Zato najsloženiji operativni zahtev koji se postavlja pred borbene avione za 21. vek, predstavlja njihovo pretvaranje u "inteligentne" (bespilotne) avione. Oni će se odlikovati mogućnošću potpuno automatizovanog poletanja, krstarenja, prodiranja, dejstva, izviđanja, ometanja i sletanja uz maksimalnu samozaštitu, sa automatizovanim daljinskim upravljanjem izborom moda i režima rada sa zemaljskih komandnih stanica. Piše Dragan Simić.
  SAVREMENI TERMINATORI TENKOVA  
Raketa Helfajer (Hellfire) se navodi na cilj pomoću laserskog zraka, što joj omogućuje da se koristi autonomno i da se lansira sa zemlje ili iz vazduha, pojedinačno ili rafalno. Ona služi kao primarno naoružanje helikoptera AH-64 Apači i AH-1W Super Kobra. Sa druge strane, okosnicu naoružanja borbenih helikoptera Ka-50 i Ka-52, i jurišnih aviona Su-25T i Su-25TM čine laserski samonavođene rakete Vihor, namenjene za gađanje ciljeva i na zemlji i u vazduhu. naoruzanje 1974. godine. Piše Mato Siladić.
  NATO protiv SRJ
 
MISTERIJE NATO-AGRESIJE: Mato Siladić donosi ubedljivu foto-dokumentaciju o (ne)tačnosti jednog izveštaja, objavljenog u časopisu Aviation Week & Space Technology od 14.6.99. Reč je o navodnom uništenju našeg podzemnog hangara, koji su Amerikanci gađali tokom jednog napada početkom juna...
  biznis klasa
  SAN O SUPERSONIČNOM TRANSPORTU  
Kao i mnogi drugi grandiozni projekti bivšeg Sovjetskog Saveza, ni Tu-144, prvi nadzvučni putnički avion na svetu, nije doživeo uspešnu eksploataciju. Pored niza tehničkih zavrzlama, on je 1973. godine doživeo udes na aeromitingu u Parizu, usled čega je došlo do izrazito negativnog reagovanja u javnosti. Iako ovaj avion već duže od dvadeset godina nije prevezao ni jednog putnika, koncern "Tupoljev" i NASA su sredinom 1996. godine postigli dogovor i počeli da koriste avion sa oznakom Tu-144LL za laboratorijsko ispitivanje u letu na visini od 20km brzinom dva puta većom od brzine zvuka. Piše Irena Krstić.
  osvajanje neba
  PRVI JUGOSLOVENSKI CD-ROM ZA SIMULACIJU LETENJA  
Dvadesetosmogodišnji Beograđanin, student IV godine fizike na PMF, Žarko Gojković i engleska firma "Papa Tango" su autori CD-ROMa pod naslovom "Flight Academy" - sofisticiranog programa za simulaciju letenja, ovog puta sa Jatovim avionima na našem nebu i na našim aerodromima. Zabeležili smo razgovor prilikom našeg susreta sa gospodinom Gojkovićem u Muzeju jugoslovenskog vazduhoplovstva. Pored toga, imali smo privilegiju da isprobamo deo ovog programa. Draško Kostić kaže: "Utisci su fantastični!"
  arhiv
  OPERACIJA "ŠILER" - Rat špijuna za IK-3
članak
 
Već posle prvih napisa o novom jugoslovenskom lovačkom avionu IK-3, nemačka vojna obaveštajna služba ABVER jako se zainteresovala za ovaj avion i sve do aprilskog rata 1941. godine držala ga pod budnim, ali ne uvek nevidljivim, okom nemačkih obaveštajaca i špijuna. Na osnovu istorijske građe i sopstvenog istraživanja, Petar Bosnić iznosi priču, sa svim elementima uzbudljivog špijunskog trilera, o lovu na ovaj naš najbolji lovački avion, koji je prvi put poleteo u proleće 1938.
 



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
sadržaj --- rah-66 --- šiler
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS