AEROmagazin clanak clanak
SADRŽAJ
ČASOPISA

sa izvodima svih članaka

  osmatračnica
  vesti
  ratne mašine
  Tor-M1:
ŠTIT OD ORUŽJA
VISOKE PRECIZNOSTI
 
Tor-M1 je prvi raketni sistem u svetu, projektovan za borbu protiv oružja visoke preciznosti kakve su krstareće rakete. Bitno se razlikuje od sličnih raketnih sistema drugih zemalja. Ima trodimenzionalni radar, vertikalno lansiranje raketa, i gađa dva cilja istovremeno. Po ukupnim borbenim svojstvima Tor-M1 nadmašuje konkurente - francuski Crotale i britanski Rapier-2000. Raketni sistem za protivvazdušnu odbranu (PVO) Tor je prvi put javnosti prikazan leta 1992. godine u Moskvi, a odmah zatim 1993. na međunarodnoj izložbi naoružanja IDEX-93. Slavko Pokorni predstavlja ovu zamenu za poznati, i još uvek aktuelni, ruski raketni sistem PVO Osa.
  NOVI EVROPSKI TRANSPORTER
članak
 
Transportni avioni koji su danas široko zastupljeni u ratnom vazduhoplovstvu (C-130, G222, C-160, Il-76) ipak ne mogu da zadovolje savremene zahteve u doletu i zapremini tovarnog prostora. Zato veliki broj zemalja nastoji da nabavi savremeno koncipiran transportni avion pomoću kojeg će moći da savladaju prostor i obezbede manevar snaga i materijalno-tehničkih sredstava. Sedam evropskih zemalja - Francuska, Nemačka, Velika Britanija, Španija, Italija, Belgija i Turska već nekoliko godina rade na realizaciji novog vojnog transportnog aviona, pod oznakom FLA (Future Large Aircraft). Dušan Maoduš i Milan Bajović pišu o ovom projektu, koji bi trebalo da zadovolji zahteve s aspekta ekonomičnosti, pouzdanosti i performansi propisanih za avione te kategorije u prvim dekadama 21. veka.
 
  KUD PLOVI RUSKI BROD  
Na aerodromu vazduhoplovnog istraživačkog instituta "Gromov" u Žukovskom kraj Moskve su u okviru ovogodišnjeg Međunarodnog vazduhoplovnog i kosmičkog salona MAKS'99 prikazani tendencije razvoja i potencijali ruske vazduhoplovne i vojne industrije. Očekivane "zvezde" salona, eksperimentalni Suhoj S-37 "Berkut" i MiG 1.44, još uvek su dobrim delom ostali sakriveni od javnosti... "Berkut" je pokazan, ali samo u letu. Piše Milan Micevski.
  ROBOTI NA NEBU  
Scenario za vođenje vazdušnih borbi u bliskoj budućnosti, koji su projektovali američki stručnjaci futuristi, predviđa da pilot-operater borbenih bespilotnih letelica (u zapadnoj literaturi se javljaju pod nazivom UCAV - Unmanned Combat Air Vehicles) sedi za komandnim pultom u utrobi nekog velikog aviona, broda, podmornice ili kopnenog vozila i, duboko zavaljen u svoju fotelju, "džojstikom" upravlja ovim letelicama sa bezbedne udaljenosti od samog bojnog polja. Zoran Vasić opisuje dalju razradu ovog scenarija.
  SATELITSKA NAVIGACIJA  
Razvoj satelitskih GPS sistema je tekao izuzetno brzo. Danas su komercijalni GPS prijemnici široko rasprostranjeni i po ceni koštanja pristupačni širokom krugu korisnika, a njihova primena se povećava do neslućenih granica. Pokrivaju celu planetu Zemlju sa tačnošću koja dostiže 100 cm - toliko da Ministarstvo za odbranu SAD namerno unosi grešku u pozicioniranje komercijalnih korisnika. Zoran Marković opisuje rad ovog sistema.
  Sea Skua i Exocet:
UBICE BRODOVA
 
Sea Skua je jedina britanska vazduhoplovna protivbrodska raketa namenjena za lansiranje sa helikoptera i sa patrolnih aviona. Cuvena francuska protivbrodska raketa Exocet se proizvodi u cetiri varijante - prva je bila brodska varijanta rakete s oznakom MM38, uvedena u naoruzanje 1974. godine. Piše Mato Siladić.
  biznis klasa
  STRATOSFERSKA SLAGALICA  
Trinaesti proizvod firme Scaled Composites je publici i zvaničnicima javno predstavljen 23. septembra 1998. godine u Civilnom vazduhoplovnom opitnom centru Mohave (Mojave). Tom prilikom su demonstrirane jedinstvene letne karakteristike i performanse letelice Proteus. Po prvi put je tada posetiocima i novinarima pružena prilika da letelicu pogledaju izbliza. Zlatko Petrović predstavlja ovu čudesnu letelicu.
  osvajanje neba
  ORLOV LET U SVET  
Uspostavljanje sistema kvaliteta prema zahtevima serije standarda ISO 9000 je postao imperativ za pojavljivanje na svetskom tržištu. Za jedan broj kompanija i preduzeća to biva samo jedan normalan iskorak napred, a za druge to postaje prava "noćna mora". U svet vazduhoplovstva se bez toga ne može. VZ "Orao" je, nakon zaživljavanja rada na novoj lokaciji u Bijeljini, postigao uspeh: na dan Zavoda 30.10.1997. godine dobio je sertifikat Saveznog ministarstva za odbranu SRJ o usaglašenosti sistema kvaliteta Zavoda sa SNO 9000. Piše Jovan Đurka.
  sam svoj...
  arhiv
  Ikarusov AERO-2
članak
 
Za mnoge generacije jugoslovenskih vazduhoplovaca uspomene na avion "Aero-2" se vezuju za prve decenije posle Drugog svetskog rata, kada je oko 400 aviona ovog tipa činilo okosnicu osnovne obuke pilota u Akademiji i školama Ratnog vazduhoplovstva i sportskog letenja u Aero-klubovima Vazduhoplovnog saveza. Samo malobrojni su znali, da je istorija ove uspele domaće letelice začeta još u predratnom vremenu, kada je prototip "Aero-2" nastao, a njegov razvoj nasilno prekinut u aprilu 1941. godine. Piše Čedomir Janić.
 
  gluvarenje po vebu



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
sadržaj --- fla --- aero-2
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS