AEROmagazin clanak clanak
SADRŽAJ
ČASOPISA

sa izvodima svih članaka

  osmatračnica
  vesti
  ratne mašine
  Su-30MK:
RUSKI KEC IZ RUKAVA

članak
 
Za Rusiju je izvoz naoružanja i vojne opreme veoma važan izvor prihoda, pogotovo ako se uzme u obzir da u poslednje tri godine opada udeo Rusije na svetskom tržištu... Vođen idejom, kakvu će ulogu imati avijacija u budućim sukobima, koncern "Suhoj" je došao na ideju da projektuje novi borbeni avion za dejstvo na prvim linijama bojišta. Takođe činjenica, da su u naoružanjima mnogih vazduhoplovstava prisutni avioni tipa MiG-23, MiG-27, te Su-7, Su-17, Su-20 i Su-22 različitih verzija kojima je potrebna zamena, davala je podršku ideji o projektovanju novog višenamenskog borbenog aviona. Piše Goran Memon.
  su-30mk
  Buk-M1:
MOĆAN NASLEDNIK POPULARNOG KUBA
 
Buk-M1 je savremena verzija veoma poznatog ruskog raketnog sistema Kub. Strancima je prvi put prikazan 1992. godine. Namenjen je za PVO jedinica i objekata. U proteklom ratu, u kojem je NATO nemilosrdno napadao objekte i jedinice na teritoriji SRJ, od pripadnika PVO Vojske Jugoslavije se nemali broj puta moglo cuti: "Samo da imamo Buk i S-300, videli bi oni sta mozemo da im uradimo". Slavko Pokorni iznosi detalje.
  Ka-60:
NOVA LASTAVICA IZ JATA KAMOVA
 
Oružane snage Rusije poseduju najraznovrsniji arsenal savremene borbene tehnike, ali su trenutno prisiljeni da transport tereta do 2,5 tone vrše isključivo srednjim višenamenskim helikopterom Mi-8. Goran Ćupović opisuje kako su projektanti helikoptera u firmi "Kamov" na dobrom putu da neprikosnovenom helikopteru Mi-8 obezbede zamenu novim, savremenijim i po letno-tehničkim karakteristikama boljim višenamenskim lakim vojnim helikopterom Ka-60 Kasatka (Lastavica).
  Igla i Stinger:
Opasni raketni sistemi sa ramena
 
Sve veća efikasnost raketnih sistema zemlja-vazduh prinudila je vojnu avijaciju da razvije taktiku za napad sa ekstremno malin visina, od nekoliko desetina metara. Takva promena u taktici napada dovela je, sa svoje strane, do pojave lakih prenosnih raketnih sistema zemlja-vazduh malog dometa, namenjenih brzom reagovanju u borbi protiv niskoletećih ciljeva. Slavko Pokorni daje uporedan prikaz dva močna oružja ove klase: ruskog sistema Igla, naslednika cuvene Strele, i američkog Stinger-a, razvijenog na osnovu starijeg sistema Redeye.
  biznis klasa
  PILOTI,
GLAVA GORE!
 
Gornji prikazivač (Head-Up Display, ili HUD) danas predstavlja standardni deo opreme vojnih aviona, koji pilotu daje sve potrebne informacije za vođenje borbe u vazduhu, bez potrebe da spušta pogled na tablu sa instrumentima. Ovi uređaji tek odnedavno postaju interesantni i za pilote putničkih aviona. Oprez je postojao sve do onog trenutka, dok se velike avio-kompanije nisu uverile u njihovu praktičnu upotrebivost i korist, odnosno isplativost. Mato Siladić opisuje ovu novinu u civilnoj putničkoj avijaciji.
  osvajanje neba
  GUMENI REZERVOARI  
Za vreme Prvog svetskog rata, veliki broj pilota je izgubio život u požarima koji bi nastajali na avionima zbog paljenja goriva, usled proboja zrnom ili udesa prilikom sletanja. Razvoj nove tehnologije izrade gumenih rezervoara za gorivo je doprineo da se broj žrtava znatno smanji. Jugoslovenski stručnjaci su ovladali ovom tehnologijom i obezbedili Ratno vazduhoplovstvo pouzdanim rezervoarima sopstvene proizvodnje. Time je eliminisana zavisnost od inostranstva. Milan Božinović piše kako je jugoslovenska industrija dobila još jedan respektivan izvozni proizvod.
  principi aerotehnike
  NASTAJANJE UDARNIH TALASA  
U današnje vreme se veoma velika pažnja poklanja konstrukciji krila aviona, kako bi se uvećala brzina leta bez velikog povećanja otpora letelice, koji raste uporedo sa intenzitetom udarnog talasa i velikim skokom pritiska iza nadzvučnog džepa. Pošto manji otpor i veća brzina leta obezbeđuju veći dolet aviona, postoji veoma veliki interes da se što dublje uđe u zonu pojave supersoničnih džepova. Objašnjava Zlatko Petrović.
  sam svoj...
  arhiv
  ORKAN IZ IKARUSA
članak
 
Neposredno pred Drugi svetski rat, jugoslovenski konstruktori i vazduhoplovna industrija su ulozili maksimalan napor da realizuju nove dvomotorne visenamenske ratne avione, odazivajuci se na taj nacin inicijativi Staba vazduhoplovstva Vojske... Tako je 1940. godine stvoreno nekoliko prototipova borbenih aviona, medju kojima se svojim izvanrednim potencijalnim mogucnostima narocito isticao bombarder Orkan. Petar Bosnić oživljava vreme razvoja i ispitivanja ovog izvanrednog dvomotorca.
  orkan
  gluvarenje po vebu



  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
sadržaj --- su-30mk --- orkan
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS