AEROmagazin clanak clanak
  SADRŽAJ
 Legenda:
Rezime je link prema izvodu;
Vidi clanak je link prema članku.
REAGOVANJA
REČ UREDNIKA
IMAJU REČ


Civilno vazduhoplovstvo
Rezime ZAKON O VAZDUŠNOJ PLOVIDBI
Rezime KADA SE JEDNOM POLETI
Rezime AERODROM BEOGRAD


Vojno vazduhoplovstvo
Rezime AVION RAFALE Vidi clanak
NOVI AVION (2)
Rezime BORBENI HELIKOPTERI Ka-50 i Ka-52


Vazduhoplovna industrija
Rezime VZ MOMA STANOJLOVIĆ


Vazduhoplovna istorija
Rezime VITEZOVI BEOGRADSKOG NEBA Vidi clanak


Vazduhoplovna medicina
Rezime UBICA IZ ZASEDE


Sportsko vazduhoplovstvo
Rezime TAKMIČENJE MOTORNIH PILOTA VSJ
ZLATNI ORAO Aleksandru Godiću
Rezime TAKMIČARSKI MODEL JEDRILICE


Principi aerotehnike
PRINCIPI AERODINAMIKE (2)


Feljton - prikazi - osvrti - jubileji
Feljton: BITKA ZA BRITANIJU (2)
Prikaz knjige: VAZDUHOPLOVNI MOTIVI
NA MARKAMA JUGOSLAVIJE


Da li znate?


Vazduhoplovna hronologija


Akronimi - pojmovi - termini


Vazduhoplovni humor


Novosti - zanimljivosti - PC
Naslovna strana

Dobitnik Zlatnog orla

  IZVODI

  Sadrzaj ŠTA JE SA ZAKONOM O VAZDUŠNOJ PLOVIDBI?   Dugo vremena jedan zakon nije toliko očekivan, kao Zakon o vazdušnom saobraćaju. Isto tako, dugo jedan predlog zakona nije izazvao toliko kontroverza, kao Predlog zakona o vazdušnom saobraćaju. Ni naslov ovog rada nije indikativan početku teksta, jer se govori o Zakonu o vazdušnoj plovidbi i o Zakonu o vazdušnom saobraćaju. Da li su to sinonimi (vazdušna plovidba i vazdušni saobraćaj) ili se radi o pitanju za koje su potrebni stručnjaci za jezik?
 
  Pišu:
F/E Predrag Živić, dipl. ing. prof. dr Branko Puharić, dipl. ing.
  Sadrzaj I KADA SE JEDNOM POLETI ...   Pre 60 godina Boing Air Transport Company je zaposlila prve stjuardese, koje su se brinule o potrebama putnika i bile upoznate sa kompletnom avionskom opremom, te obučene da reaguju u opasnim situacijama. Iako su pisani pre 60 godina, glavni zadaci stjuardese su ostali isti, a to su bezbednost putnika i putnički servis. Bili su to sami počeci profesije stjuardesa - kabinske posade.
 
  Piše:
Udruženje stjuardesa i stjuarda
  Sadrzaj AERODROM BEOGRAD - prema najvišoj kategoriji   Znak Aerodroma „Beograd" je veoma prepoznatljiv. Često ga vidimo u kombinaciji sa znakom JAT-a pa mnogi misle, da oni sačinjavaju jednu kompaniju. Aerodrom „Beograd" je javno preduzeće, koje je nerazdvojno vezano za delatnost JAT-a. To isto možemo da kažemo i za JAT, da je životno i nerazdvojno vezan, ali i zainteresovan za svoj matični aerodrom - Aerodrom „Beograd".
 
  Pišu:
F/E Predrag Živić, dipl. ing. prof. dr Branko Puharić, dipl. ing.
  Sadrzaj RAFALE - Francuski nebeski musketar   Prelomni trenutak u razvoju aviona „Rafale" je bila 1985. godina, kada se Francuska povukla iz programa evropskog lovačkog aviona. Bogato iskustvo u razvoju borbenih aviona je uverilo Francuze, da mogu sopstvenim snagama da projektuju i proizvedu novi borbeni avion, opremu i naoružanje za 21. vek. Značaj francuske odluke je ne samo u tehnologijama primenjenim na demonstratoru i na njihovom usavršavanju tokom ispitivanja deomonstratora, već i u ulozi novog aviona u narednom veku koji će zameniti avione tipa „Mirage", „Super Etendard", kao i lovce-bombardere tipa „Jaguar".
 
  Piše:
mr Mato Siladić, dipl. ing.
  Sadrzaj BORBENI HELIKOPTERI Ka-50 i Ka-52   Još za vreme rata u Vijetnamu helikopter je prestao da egzistira samo kao dnevna leteća borbeno-transportna platforma koja se koristi u dejstvima protiv ustanika, već je postao sredstvo koje može da se koristi u svim meteorološkim uslovima, u uslovima jakih vatrenih dejstava sa kopna i protiv dobro oklopljenih ciljeva. Ruski koncept borbenog helikoptera, koji je dugo zagovarao varijantu robusnog, naoružanog, transportnog helikoptera (kao što su Mi-8 ili Mi-17), definitivno je morao da se promeni. Konstruktorski biro „Kamov" je iznenada (barem za širu javnost) u prvi plan lansirao novi borbeni helikopter jednosed Ka-50.
 
  Pišu:
Goran Memon, dipl. ing. mr Mato Siladić, dipl. ing.
  Sadrzaj Vazduhoplovni zavod „MOMA STANOJLOVIĆ"   Uporedo sa stvaranjem vojnog vazduhoplovstva u većim i bogatijim zemljama početkom XX veka i mala i siromašna Srbija je 1912. godine ustanovila svoju vazduhoplovnu komandu. Reorganizacija srpske avijatike je izvršena na Krfu 1. marta 1916. godine, a 18. juna 1916. godine ona se ponovno vraća u Mikru, gde se razvio avijatičarski park. Ovde su započete prve aktivnosti na samostalnoj opravci i remontu vazduhoplovnotehničkog materijala. Ovaj dan se može smatrati početkom rada „Aeroplanske radionice", preteče Vazduhoplovnog zavoda „Moma Stanojlović" - Batajnica.
 
  Pišu:
prof. Radmila Tonković dipl.ing. Branko Milašinović
  Sadrzaj VITEZOVI BEOGRADSKOG NEBA - Šesti lovački puk u odbrani Beograda aprila 1941. godine   Izjutra 6. aprila komandant Šestog puka je bio sa 32. grupom na aerodrom „Krušedol", a na aerodomu „Zemun" je bio komandant Prve lovačke brigade - pukovnik Dragutin Rubčić, koji je posle doručka ukinuo strogu pripravnost pilotima 32. grupe. U vazduhu je bila patrola - par: kapetan Velikić- narednik Rahek. Patrola je ubrzo sletela, bili su jako uzbuđeni, na Rahekovom avionu je bilo 9 pogodaka. Raportirali su, da velika grupa nemačkih aviona leti sa severa prema Beogradu. Ubrzo se nebo zacrnelo od nemačkih aviona.
 
  Piše:
mr Zlatomir Grujić, pilot
  Sadrzaj +Gz GUBITAK SVESTI - ubica iz zasede   Sredinom 70-tih godina, kada sam dobio lekarsku diplomu, nisam ni slutio čime ću se baviti u svojoj budućoj lekarskoj praksi. Nekih deset godina kasnije, kada sam već uveliko „zagazio" u vode vazduhoplovne medicine, našao sam se u vazduhoplovnoj bazi američkog vazduhoplovstva „Bruks" u San Antoniju (Teksas). U okviru svog usavršavanja iz biodinamike posetio sam najpoznatiju laboratoriju za istraživanje delovanja +Gz ubrzanja na pilotov organizam, koja se nalazi u sastavu „Škole za vazduhoplovnu medicinu".
 
  Piše:
dr Slobodan Rudnjanin, dr sc. med.
  Sadrzaj TAKMIČENJE MOTORNIH PILOTA
VSJ 1997. godine
  Tokom 1997. godine, i pored teške materijalne situacije u aeroklubovima Vazduhoplovnog saveza Jugoslavije, veoma uspešno su sprovedena takmičenja motornih pilota. Veliki broj takmičara - sportskih pilota, nastavljajući tradicionalna takmičenja po novim međunarodnim FAI sportsko - takmičarskim pravilima, pokazalo je dobre rezultate u svim disciplinama.
 
  Piše:
Miroslav Isaković, pilot
  Sadrzaj TAKMIČARSKI MODEL JEDRILICE U KLASI F-1-H   Mini modeli jedrilica u periodu od 1980. do 1988. godine, a i kasnije, doživeli su pravi „bum", naročito modeli jedrilica klase F-1-H (ili A-1). Model, o kojem je reč, zamišljen je i konstruisan tako, da ga mogu izraditi i početnici-modelari, a da po svojim osobinama zadovolji i najiskusnije takmičare.
 
  Piše:
ing. Ivančević Zoran

  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
sadržaj --- rafale --- vitezovi
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS