AEROmagazin clanak clanak
  SADRŽAJ
Legenda:
Rezime je link prema izvodu;
Vidi clanak je link prema članku.
 REČ UREDNIKA


Civilno vazduhoplovstvo
Rezime MODERNIZACIJA FLOTE JAT-a
Rezime OD AEROPUTA DO JAT-a


Vojno vazduhoplovstvo
Rezime EVROPSKI LOVAČKI EF 2000
Rezime SUHOJ-37 Vidi clanak
Rezime NEVIDLJIVI AVIONI
Rezime NA - AVION KOJI (NE)ĆE POLETETI


Vazduhoplovna industrija
Rezime ŽIVOJIN ROGOŽARSKI Vidi clanak


Vazduhoplovna istorija
Rezime DAGLAS BADER


Vazduhoplovna medicina
Rezime RAZVOJ VAZDUHOPLOVNE MEDICINE


Sportsko vazduhoplovstvo
Rezime LETEĆE ZVEZDE
Rezime PARAGLAJDING
Rezime USPESI NAŠIH VAZD. MODELARA


Principi aerotehnike
Rezime POPULARNA AERODINAMIKA


Feljton - prikazi - osvrti - jubileji
Rezime 60 GODINA VAZDUHOPLOVSTVA
U UNIVERZITETSKOJ NASTAVI
Prikaz knjige: AVIONI DOMAĆE KON-
STRUKCIJE POSLE II SVETSKOG RATA
Prikaz knjige: VOJNI AVIONI
(ČOVEK - TEHNIKA - ORUŽJE)
Feljton: BITKA ZA BRITANIJU


Akronimi - pojmovi - termini


Novosti - zanimljivosti - PC
Naslovna strana

  IZVODI

  Sadrzaj MODERNIZACIJA FLOTE JAT-a   Najnovija modernizacija Jugoslovenskog aerotransporta (JAT-a) počinje u godini sedamdesetog rođendana domaćeg vazdušnog saobraćaja i pedesetog rođendana JAT-a. Završetkom kompletne modernizacije JAT će pod svojim poslovnim sloganom: bezbednost, tradicija, kvalitet, savremenost i profitabilnost dobiti realne mogućnosti da realizuje svoj plan potpunog povratka na svetsko vazdušno saobraćajno tržište i da u 21. vek uđe potpuno spreman da zauzme mesto među najpoznatijim vazdušnim prevoznicima u Evropi i svetu.
 
  Pišu:
F/E Predrag Živić, dipl.ing.
prof. dr Branko Puharić, dipl.ing.
  Sadrzaj OD AEROPUTA DO JAT-a   Rađanje, razvoj i jačanje jugoslovenskog vazdušnog saobraćaja, koji je 1997. godine proslavio dva velika jubileja, ne opisujemo uobičajenim pitanjima kada i gde su osnovani i ko ih je osnovao. Ovu šemu razbijamo nekim podacima koje su imale ove dve kompanije, koje u suštini predstavljaju jednu kompaniju pod dva različita imena.
 
  Pišu:
prof. dr Branko Puharić, dipl.ing.
F/E Predrag Živić, dipl.ing.
  Sadrzaj EVROPSKI LOVAČKI AVION EF 2000   Nad nebom Velike Britanije, Nemačke, Italije i Španije danas leti ukupno sedam prototipova novog evropskog lovačkog aviona EF 2000. Iako on u sebi integriše najperspektivnije verifikovane vazduhoplovne tehnologije i tehnološka dostignuća ljudske civilizacije, sudbina ovog aviona je mnogo puta preispitivana i dovodena u pitanje.
 
  Piše:
mr Mato Silađić, dipl.ing.
  Sadrzaj SUHOJ-37 - LOVAC ISPRED SVOG VREMENA   Više od pedeset godina konstruktorski biro Suhoj se bavi projektovanjem i proizvodnjom borbenih, prvenstveno lovačkih i jurišnih aviona. Najnoviji proizvod firme Suhoj avion Su-37 po svojim letačkim i borbenim mogućnostima, a, takođe i po povoljnoj ceni, će dominirati i u nekoliko narednih godina, jer operativna upotreba zapadnih konkurenata će početi tek u prvim godinama narednog stoleća.
 
  Pišu:
mr Milan Bajović, dipl.ing.
mr Dušan Maoduš, dipl.ing.
  Sadrzaj NEVIDLJIVI AVIONI - STVARNOST ILI ZABLUDA   U novinskim člancima "stelt" avioni najčešće nose naziv nevidljivi avioni. U suštini "nevidljivost" letelice zavisi od veštine objedinjavanja mnoštva naprednih tehnologija, da bi se postiglo korisno dejstvo protiv široke lepeze opasnosti uz prihvatljivu degradaciju borbenih mogućnosti letelice. Ta veština objedinjavanja tehnologija je ključni elemenat "stelta" i glavni razlog za veo tajni kojim je "stelt" obavijen.
 
  Pišu:
mr Mato Silađic, dipl.ing.
prof. dr Branko Puharić, dipl.ing.
  Sadrzaj NA - AVION KOJI (NE)ĆE POLETETI   Senzacionalna vest da "Jugoslavija ulazi u proizvodnju nadzvučnog borbenog aviona nove četvrte generacije" potiče iz perioda osamdesetih godina kada se o novom jugoslovenskom avionu mnogo pisalo i u našoj i u instranoj štampi. Čini se da je ova materija potpuno pala u zaborav. Da li je to tako ili je to samo privid? Imajući u vidu reakcije na mnogim predavanjima, promocijama i kontakt-emisijama ne bi se moglo reći da je ovaj projekat, koji je nosio naziv "NA", zaboravljen.
 
  Piše:
prof. dr Branko Puharić, dipl.ing.
  Sadrzaj ŽIVOJIN ROGOŽARSKI - PRVA SRPSKA FABRIKA AEROPLANA   Polovinom 1923. godine ministarstvo vojske i mornarice raspisalo je konkurs za izbor domaćih preduzeća kojima bi se poverila izrada aviona. Prijavio se neočekivano veliki broj državnih i privatnih firmi, što je još jedan prilog tezi da je još ranih dvadesetih godina značaj vazduhoplovne industrije bio veoma ozbiljno shvaćen. U oštroj konkurenciji ugovor su dobile dve male privatne firme: "Ikarus" u Novom Sadu i "Rogožarski" u Beogradu.
 
  Piše:
dipl.ing. Goran Memon
  Sadrzaj 60 GODINA VAZDUHOPLOVSTVA U UNIVERZITETSKOJ NASTAVI   Šezdesetogodišnjica univerzitetske nastave iz vazduhoplovstva na Beogradskom univerzitetu je proslavljena 1997. godine. Beogradski univerzitet je jedino mesto gde se vazduhoplovstvo izučava i gde se ono izučavalo u bivšoj Jugoslaviji, tako da je ova godina istovremeno i jubilej izučavanja vazduhoplovstva u našoj zemlji uopšte.
 
  Piše:
prof. dr Zlatko Petrović, dipl.ing.
  Sadrzaj DAGLAS BADER - VAZDUHOPLOVNI AS BEZ NOGU   Samo godinu dana po završetku skolovanja, zbog ponosa, mladalačke nesmotrenosti i neiskustva prekinuta je sjajna pilotska karijera poručnika Daglasa Badera. Naime, 14. decembra 1931. godine na aerodromu Vudlej civilni piloti su ga zamolili da im prikaže akrobacije. Bader je odbio, ali je neko od prisutnih to prokomentarisao na način koji mu je povredio ponos...
 
  Piše:
mr Zlatomir Grujić, pilot
  Sadrzaj LETEĆE ZVEZDE - ŠESTORKA ZA SVET   Piloti akro-grupe "Leteće zvezde" su mladi, ali veoma iskusni piloti - dugogodišnji nastavnici letenja. Sve veće interesovanje sveta za njihovo predstavljanje izvan granica SR Jugoslavije samo je potvrda, da ono što rade čini vrhunsko umeće u letačkoj veštini i profesiji koja povezuje i zbližava ljude, bez obzira na njihova državna i druga opredeljenja.
 
  Piše:
Slobodan Nedeljković, pilot
  Sadrzaj RAZVOJ VAZDUHOPLOVNE MEDICINE   Vazduhoplovna medicina je preventivna medicinska specijalnost, koja obuhvata zdravstvene aspekte delovanja ekofizioloških faktora letenja - visinu i dinamičke faktore letenja, buku, vibracije, nagle temperaturne promene i drugo. Procvat vazduhoplovne medicine u našoj zemlji nastupa od 1945. godine formiranjem Vazduhoplovnomedicinskog instituta (VMI) pri Komandi ratnog vazduhoplovstva (KRV) u Zemunu. VMI čini sve, da svoju ulogu opravda na najbolji i najefikasniji način, a najbolji pokazatelj rada je očuvana bezbednost letenja na zavidnom nivou, uprkos svim negativnim okolnostima.
 
  Pišu:
dr Slobodan Rudnjanin, dr.sc.med.
prof.dr Stojan Dželajlija, dr.sc.med.
  Sadrzaj PARAGLAJDING   Paraglajding je jedan od ubedljivo najbrojnijih vazduhoplovnih sportova u svetu, a i kod nas. U ovom broju i u narednim brojevima našeg lista objavićemo više informacija, koje će paraglajding približiti čitaocima i eventualne buduće zaljubljenike u ovaj sport uputiti u najbliži klub, gde će moći da završe obuku i počnu da se bave ovim predivnim sportom.
 
  Piše:
Vojislav Ivanovic,
nastavnik pilota paraglajdera
  Sadrzaj USPESI NAŠIH VAZDUHOPLOVNIH MODELARA   Na prvom delu internacionalnog takmičenja u Českoj jugoslovenska reprezentacija je osvojila jednu zlatnu i jednu srebrnu medalju sa svojim najmlađim takmičarem petnaestogodišnjim Ivanom Kolićem, koji je osvojio prvo mesto u klasi F-1-G gumenjaci i drugo mesto u klasi F-1-H jedrilice.
 
   
  Sadrzaj POPULARNA AERODINAMIKA   Aerodinamika je izuzetno kompleksna nauka, koja je svima koji se njom bave, vrlo verovatno, u nekom trenutku zadala dosta muke, pa je njeno vezivanje za termin "popularna" na prvi pogled neprikladno. Cilj serije napisa pod ovim naslovom je da celu ovu problematiku prikaže na mnogo prijemčiviji način, nego što je to uobičajeno. Ona je namenjena pre svega onim mladim ljudima koji se tek spremaju da zakorače u uzburkane, ali iznad svega izazovne i lepe vode vazuhoplovstva
 
  Piše:
dr Ivan Kostić, dipl.ing.

  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
sadržaj --- suhoj-37 --- rogožarski
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS